Ga naar inhoud


Een Prime Focus schotel van 2 meter of een Laminas/Channel Master schotel van 180cm??


RickBrouwer

Aanbevolen berichten


@RickBrouwer Hoi Rick. Grote schotels spreken inderdaad tot de verbeelding, maar heb je al enige ervaring met minder grote gemotoriseerde schotels (bijv. 120 cm, 140 cm)?

Ik ga zeker geen oordeel vellen over je kennis, maar de omschrijving van jouw vraag (0 ervaring met Prime Focus schotels en weet dus totaal niet hoe ze werken in vergelijking met de offset schotels) geeft een beetje de indruk dat je nog best wat info en hulp kunt gebruiken... en dan ben je hier inderdaad aan het goede adres.

Zoals je aangeeft over de Laminas schotel mag ie inderdaad best mooi zijn, maar andere kenmerken (bijv. stevigheid, versterking) zijn veel belangrijker als je de ontvangst voorop stelt.

 

Het gevaar bestaat er volgens mij in dat je je met een (te) grote schotel misschien gaat overgalloperen en dan is de lol er vlug af. Een grote schotel op een mast zetten is al heel wat anders dan een kleintje op een statief, een moer aandraaien kan de tracking van de Clarkce belt ook al helemaal ontregelen, enz...

 

Vandaar misschien best stapsgewijs werken en niet proberen te lopen voordat je kunt stappen. Dat is mijn persoonlijke mening en daar hoeft niet iedereen zo over te denken natuurlijk.

Daarom dus mijn vraag over de 120 - 140 cm schotels waarmee je op een meer comfortabele manier de nodige ervaring kunt opdoen.

aangepast door Zilverhippie
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei December10:

Beste RimaNTSS ik hoop dat je gelijk heb. Hoe sterker de signalen hoe beter. Van deze kant heb ik van alles geprobeerd om zo sterk mogelijk signaal te ontvangen.

Door te draaien en te verschuiven. Maar wat is de bedoeling de Feedhorn meer naar binnen op te schuiven.

 

Top string en Bottom string tot aan feedhorn phase center moeten precies passen met de schotelmaten, zie plaatje van Rimantss bijv hier: https://www.satellites.co.uk/forums/threads/cm-2-4-m-dimensions.171903/#post-1020738

 

Als dat precies zo is, is ook de elevatiehoek van de voorkant van de schotel precies de berekende elevatie voor je locatie naar precies zuid, min de offsethoek van de CM (die is 22.6 graden, geloof ik?).

 

groet,

A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jezus jongens, zijn jullie op zoek naar buitenaards leven 👻 (dat bestaat hoor) of gewoon naar een leuk TV programmaatje? :grin:

aangepast door waterpas
In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden zei waterpas:

Jezus jongens, zijn jullie op zoek naar buitenaards leven 👻 (dat bestaat hoor) of gewoon naar een leuk TV programmaatje? :grin:

De satwereld is groter dan die vier koppen op een Triax schotel .

TV programmaatje ? , daar hebben we de kabel voor !

  • Like 3

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei luisteraar:

Het zou mij ook interesseren wat is in Nederland nog op 4 ghz (open) te ontvangen met een 1,8 m schotel?

Nog genoeg, Russisch, Afrika, Zuid Amerika en meer. Kijk maar eens op www.lyngsat.com en voor een schatting van de schoteldiameter www.satbeams.com

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En jullie zijn allemaal polyglots? Russisch, Swahili, Spaans en Portugees. Petje af hoor.:crazy:

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei waterpas:

En jullie zijn allemaal polyglots? Russisch, Swahili, Spaans en Portugees. Petje af hoor.:crazy:

Bij DX-en zijn de programma's ondergeschikt aan de signalen en de techniek van het ontvangen.

Voor een leuk TV-programmaatje zit je hier in het verkeerde onderdeel van het forum.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedendag leden,

erg bedankt voor al jullie tips en aandachtspunten! Dat ga ik zeker meenemen!

Ik denk dat ik het laat bij een offset schotel van 180 cm, want ik ben gewend om te werken met offset schotels dus dat lijkt mij wel beter.

En het gaat nog wel een tijd duren voordat ik een woning heb waar ik een grote schotel kwijt kan in mijn tuin..

 

- Het is waar dat ik beter een kleinere schotel kan nemen en daarmee kan experimenteren alleen wat ik wil ontvangen dat gaat niet lukken met een kleinere schotel.. Bijvoorbeeld 46 graden oost ,daarvan de Central Asia Beam ontvangen met een schotel van 120 cm gaat mij niet lukken, vooral de tp's erg lastig te ontvangen zijn zoals tp 11015 H 13000 3/4.. Of de Central Asia Beam van 57 graden oost... Hier zal je toch wel grotere schotel nodig hebben.. En juist omdat ik lastig te ontvangen Beams wil ontvangen ben ik alvast opzoek naar een schotel van minimaal 150 cm. En eerlijk gezegd heb ik niet het budget om iedere keer een andere schotel te kopen, eenmalig wil er geld voor uitgeven en niet meer.. Een schotel lenen van iemand en zo experimenteren dat lijkt mij ook onmogelijk dus heb ik geen andere schotel dan die grote schotel van minimaal 150 cm te kopen wil ik ontvangen wat ik wil ontvangen en zo mijn doel bereiken.

 

- Nadat ik een zulke grote schotel heb gekocht wil ik het draaibaar maken zodat ik elke satelliet die ik kan ontvangen ga ontvangen met prima signaal, tot zover mijn locatie het dan toelaat..

 

Ik heb wat gekeken wat de oplossing is,

 

- Of ik kan een Polarmount voor een schotel van 180 cm kopen, voor 50 euro kopen of van de Chinees laten bestelen

-Of ik koop een Motor dat kan een schotel van 180cm kan laten draaien en dragen. Voor 160 Pond (ongeveer 200 euro) heb je wel z'n motor genaamd, Moteck H180 Motor.

 

Alleen wat ik mij wel afvraag kunnen deze apparaten wel tegen een (wind)stoot ??? Want hier in Enschede kan het heel af en toe stevig door waaien.. 

 

 

groeten van Rick.

aangepast door RickBrouwer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...