Ga naar inhoud


Transfersnelheid kopiëren (synchroniseren) tussen NAS A en B


Jürgen

Aanbevolen berichten

Met de onderstaande vraag heb ik weleens meer mee geworsteld.

 

Sinds kort heb ik een nieuwe NAS, een Synology DS118 met een WD RED HDD, deze ter vervanging van mijn vorige WD NAS MyBookLive.

Vorige week heb ik de WD NAS leeg gemaakt omdat deze nu als backup voor de Synology NAS moet fungeren.

Ik heb nu diverse mappen al van de de Synology NAS naar de gelijk genoemde mappen op de WD NAS gekopieerd (synchroniseert).

Daarvoor gebruik ik FreeFileSync maar naar mijn mening heeft dat m.b.t. deze vraag geen invloed.

 

Nu valt mij op dat de transfersnelheid van NAS A naar B gemiddeld 10 MB/sec een dit bij grote videobestanden.

Ik heb toch de indruk dat dit veel sneller zou moeten gaan maar wellicht heb ik het mis.

 

Het programma FreeFileSync start ik op op mijn MacBook Pro via een snelle AC 5GHz WiFi verbinding met gemiddeld 350 á 400 Mbps.

 

De 2 NAS'sen zijn via korte Cat 5e UTP kabels direct op elk van de beschikbare 1Gb poorten van mijn Asus RT-AC68U router aangesloten.

 

Mijn vraag is dus, is de genoemde transfersnelheid van rond de 10 MB/sec onder huidige omstandigheden normaal of doe ik iets fout?

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik had al andere kabels en poorten gebruikt maar zonder een beter resultaat.

Volgens mij ligt het aan de WD MyBookLive want vanaf mijn MacBook naar de Synology zie ik wel de maximale snelheid van circa 130 Mb.

Nou ja, dan duurt het maar wat langer.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken jou asus router niet ,in mijn router kan ik instellen op welke snelheid de

desbetreffende lan poorten moeten werken (100/1000mhz).

Evt staat jou router ingesteld op 100mb.

Je moet ook in jou router kijken hoe de transfer prioriteiten staan ,dus

welke verbinding de voorkeur krijgen.

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Jürgen:

Nu valt mij op dat de transfersnelheid van NAS A naar B gemiddeld 10 MB/sec een dit bij grote videobestanden.

Ik heb toch de indruk dat dit veel sneller zou moeten gaan maar wellicht heb ik het mis.

 

dat gaat via je pC die de bestanden beheerd en bestuurd altijd langzamer van A naar B (als je pech hebt loopt ook de virusscanner mee te denken en controleert alles)

dat moet je direct doen, door de oude WD mybook aan de usb 3.0 poort te hangen van je Synology en de copy direct button op de syno te drukken

aangepast door Tonskidutch
aanvullend paars

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al eerder schreef gaat de synchronisatie van mijn MacBook naar de Synology supersnel dus aan een eventuele virusscanner (die op de MB niet aanwezig is) en poorten van mijn Asus router zal het niet liggen.

Dan vraag ik mij wel af waarom ik direct vanaf mijn MB naar de Synology wel hoge snelheden haal want an gaat dit toch ook via de MB.

 

Op zich allemaal niet zo'n ramp want die actie wordt voorlopig niet meer uitgevoerd want het gaat hierbij van een reservekopie van mappen die niet meer muteren.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

begrijpelijk dat je een aantal oude NAS bestanden nu niet meer gaat verplaatsen nadat ze al gekopieerd zijn...

bij mij is dat echter ook zo, als ik van de VU+ naar de NAS ga kopieren via mijn pC dan wordt dat gewoon heel heel veel trager

 

als ik direct kopieer naar de NAS van uit (let wel van uit) de pC of van uit de VU+ dan gaat het weer rete snel

 

je maakt een omweg en die kost veel transfersnelheid (dit moet gewoon duidelijk gesteld worden voor alle lezers)

 

zet in het vervolg maar eens je camerabeelden ( foto's ) van de geheugenkaart via een kaartlezer met USB 3.0 adapter over per direct copy

zul je zien; dat het aantal foto's dan flitsend snel op de NAS staan omdat je direct kopieert en niet via een omweg een pC of Macbook

 

USB 3.0 has transmission speeds of up to 5 Gbit/s,

USB 3.1 gen 2 has transmission speeds of up to 10 Gbit/s,

USB 3.2 gen 2x2 has transmission speeds of up to 20 Gbit/s,

gedeeld door 8 is BYTE

 

en zelfs met een USB 2.0 device is het sneller

USB 2.0 (480 Mbit/s)

 

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

volgens deze website zou de wd my book live gewoon 1000 mbits moeten kunnen:

 

https://support.wdc.com/product.aspx?ID=902#WD_specifications

 

Je kan in je asus router bij tools / Sysinfo onderaan de status van de poorten zien:

 

2018-08-20 19_32_27-ASUS Wireless Router RT-AC5300 - System Information.png

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok maar daar is dus niets mis mee, zie bijgaande screenshot.

Op LAN 2 zit de Synology en op LAN 3 de MyBookLive.

 

1608829584_Schermafbeelding2018-08-20om19_40_05.png.9eb7ac84d9bbf9eb4340dcbdb8d3a81f.png

 

Het 2e plaatje geeft overigens de traffic weer via het LAN tijdend de synchronisatie.

Ik weet niet of daar nog iets is uit te halen.

 

Schermafbeelding 2018-08-20 om 19.48.59.png

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals tonsk al schreef het probleem bij jou is de files van je

oude nas gaan eerst naar jou pc en dan van pc naar nieuwe nas.

Jou pc is de vertragende factor .

Je moet direct van oude nas naar nieuwe nas overspelen via netwerk.

Daar zijn veel oplossingen voor persoonlijk vind ik via ftp

wat ik al aangehaald heb het eenvoudigste.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, daar kan ik wel inkomen.

Dus wil ik het eens via FTP proberen.

Ik gebruik FTP van FileZilla en zolang ik op locale site mijn MacBook heb staan en op externe site de MyBookLIve of de Synology lukt de overdracht prima.

 

Maar nu wil ik in de linker kolom, dus op de locale site de Synology NAS instellen maar dat lukt mij niet, hoe dit nu daar ingesteld krijgen?

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jürgen

Je hebt die hele MacBook niet nodig. Via de web interface van de NAS haal of verstuur je bestanden direct naar de andere NAS.
Op de Synology moet je ftp nog wel aan zetten want het is een oud en onveilig protocol.

Niet gaan hannesen met telnet of ssh. Helemaal niet nodig.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...