Spring naar bijdragen
Skoopy

9,0E, 13,0E, 19,2E en 28,2 op een 72cm schotel

Aanbevolen berichten

Hey ik heb gewoon 2 Inverto red's gebruikt, deze zijn ietsje smaller zoals Sprietje hierboven had opgezocht.

De 9E staat op zijn ideale positie zoals voorheen, en de 13E er gewoon tegen geduwd.   Ik heb op de  Hotbird de clip niet op de houder gezet, maar dat was niet noodzakelijk, ook met enkele extra mm komt de Hotbird perfect binnen.  ( Die LNB zit nu ook vast)  Misschien is het zelfs mogelijk om op die Hotbird een klassieke LNB te plaatsen.

Ik zou mijn schotel nog wat meer naar het westen kunnen richten, de 28E blijft zeker binnen komen, en dan komen de 9E en 13 wat meer in het center, wat de ontvangst ten goede komt.
Maar het werkt perfect nu,  ontvangst op de 9E is maar 40% op mijn TV, maar kijk  nu al een jaar, zonder enige uitval op die 9E.

20180917_175133.thumb.jpg.305f06092485d5f9c8424b157418777f.jpg

bewerkt door Skoopy

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja Skoopy, jij hebt geluk dat je lnb's hebt met een echte scalaire feedhorn die toch maar 48mm zijn maar dat is alleen maar bij lnb's met 1 aansluiting. Als je 2 of 4 aansluitingen wilt hebben, dan kom je toch weer aan lnb's met een kop van ongeveer 60mm en dan is er te weinig ruimte.
Smalle lnb's waaronder ook die van 40mm, hebben een diëlektrische feedhorn van teflon. Omdat daar de signalen veel meer geconcentreerd zitten vlak achter de beschermkap, heb je ook meer last van regendruppels als die op de beschermkap zitten die het signaal dempen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Interessant om te weten.

Inderdaad, ik zie op de inverto site dat de twin en quatro breder is.  Toch denk ik dat er plaats is om 1 vd beide door een klassieke 60mm te vervangen.

Tja voor mij doet het wat het moet doen😀.
Ik zou denken dat je dit met een schotel van 80 of 85, met een bredere LNB kan doen >kan ongetwijfeld nagerekend worden door @Sprietje

Bij het afschakelen vd VRT DVB-T, ben ik trouwens v plan Joyne te nemen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op 11 sept. heb ik voor je uitgerekend dat de afstand tussen de 9e en 13e op een Triax 78 schotel 41,6mm moet zijn. Als je een Triax 88 neemt wordt de afstand 50,6mm. Dan kun je in ieder geval een lnb met een kop van 60mm nemen en daarnaast een met een kop van 40mm.

Er bestaan trouwens wel lnb's met een kop die minder groot is dan die 60mm. met meerdere aansluitingen. Het is de OPTICUM BLUE LQP-04H V2, die heeft een kop van 55mm. Als je er daar twee van neemt, komt ze er maar één lnb 4,4mm naast te staan of beide 2,2mm. Dat is goed te doen.
Ik ken echter alleen de kwaliteiten niet van Opticum Blue lnb.

kop is 55mm OPTICUM BLUE LQP-04H V2.jpg

bewerkt door Sprietje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zou pollegazon ook kunnen gaan voor een monoblock?    Zoals een monoblock voor 4,3° (23,5-19,2), dat voorzien is voor een 60 cm schotel?
Je moet dan natuurlijk een 2de receiver gebruiken op de E28 en E19.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Natuurlijk kun je i.p.v. alleen maar losse lnb's ook lnb's met een duo-lnb combineren.
Bij een Triax 78 moet de afstand tussen de 9e en 13e 41,6mm zijn. Daarvoor kun je een duo-lnb nemen voor een schotel van 60cm. De koppen staan daarvan 38mm uit elkaar. Dat is een afwijking van 3,6mm en levert nauwelijks verzwakking op. Voor de 19,2e en 28,2e neem je dan losse lnb's.
Heb je aan 1 aansluiting voldoende, dan kan het op deze manier, zie bijlage.

Losse lnb's samen met duo-lnb.JPG

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Onlangs hier   0 leden

Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.

Belangrijke informatie

Onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid