Ga naar inhoud


RTL zenders komen niet binnen


imac-rvd

Aanbevolen berichten

Wie heeft de goede oplossing voor het probleem dat ik enkele zenders uit mijn pakket niet of met vertraging ontvang (bij die zenders staat dan op de TV “zwak signaal”)?

 

Mijn schotel staat vanuit een dorpje in de Pyreneen gericht op de Astra 19.2 met een dubbele LNB voor de ontvangst van mijn basispakket van Canaldigitaal.

 

Het probleem dat ik sinds een tijdje heb is dus dat het signaal van de RTL zenders uit mijn pakket vrijwel altijd niet of met een vertraging van minstens minuten binnenkomen. Soms gebeurt dat ook met SBS en NPO2 maar die “vertragen” minder.

De andere zenders waar we naar kijken (NPO1 en 3, BVN, de internationale nieuwszenders, maar ook de verschillende Belgische, Duitse, Franse en Spaanse zenders) komen zonder enig probleem direct binnen.

 

Het probleem lijkt mij niet te liggen aan de hoek van de schotel anders zou ik waarschijnlijk veel minder zenders  kunnen ontvangen.

Zou het probleem kunnen liggen aan de hoek van de LNB omdat het probleem zich voornamelijk voordoet bij de RTL zenders? Is er dan een manier om te weten te komen hoeveel graden de hoek moet zijn op mijn locatie?

 

Ik hou mij aanbevolen voor advies en oplossingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Dat zal uiteindelijk wel de oplossing moeten zijn. Overigens moet dan ook de aansluiting van de DUO LNB van plaats veranderen en op de juiste plek in de houder worden gezet. 

Dat heeft de lokale satelliet monteur ook al eens geprobeerd maar doordat hij hier in het dorp en in de streek alleen maar ervaring had in de montage van Spaanse schotels die zijn gemikt op de 19.2 is dat helaas mislukt en is de oude situatie weer hersteld.

Als het probleem zou liggen aan de hoek van de Duo LNB dan kan ik waarschijnlijk zelf wel het dak op om daar wat te freubelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste imac-rvd

 

Geef eerst eens aan welke schotel en duo-lnb je precies hebt, merk en type. Dan kan ik kijken of die combinatie klopt.
Verder kun je de schotel inderdaad beter op de Astra 23,5 uitrichten waarbij je dus de duo-lnb met de andere kop vast moet zetten.
Om de juiste schuinstand van de duo-lnb te bepalen moet ik toch wel iets nauwkeuriger weten waar je schotel ongeveer staat want de Pyreneeën zijn meer 400km lang.

Verder zul je de zender BVN niet lang meer ontvangen want over enkele dagen stopt BVN op de Astra 19,2. Hij is dan alleen nog maar op de Hotbird te ontvangen.
Vertraging van minuten is echter zeer vreemd. Je bedoeld waarschijnlijk dat het beeld stil blijft staan wegens geen signaal en dat het na enkele minuten weer in beweging komt. In dat geval gaat het dus om een zeer zwak signaal dat veroorzaakt wordt doordat de lnb niet op de juiste plaats staat.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Thorax schotel (ik dacht 64 cm) met een standaard duo LNB die ik via Canaldigitaal had gekocht. Die schotel staat inmiddels 13 jaar op het dak en de  LNB zal een jaar of 6 hieraan bevestigd zijn. De ontvangst draait al die jaren rimpelloos. Het lijkt me dus niet waarschijnlijk dat deze combi het probleem veroorzaakt. 

Het huis staat midden in de Pyreneen van Aragon in het dorpje Broto (hemelsbreed een km of 20 max ten zuiden van Lourdes in Frankrijk)

Deze zomer is het euvel begonnen met die vertraging van de RTL zenders. Jouw suggestie dat het beeld stil blijft staan of bevriest is NIET het probleem dat ik nu heb. Het probleem is dat wanneer ik die RTL zenders uit mijn pakket wil bekijken, de TV dan minutenlang gaat staan op "geen of slecht signaal" waarna ze soms dan "zomaar" helemaal helder en zonder verbrokkeling wel verschijnen. Maar soms komen ze helemaal niet op en dan gaan we na bv. een kwartiertje maar op zoek naar een van de zenders die het wel doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Grote kans dat of je ontvanger een afstem probleem heeft, (Elco's in de voeding of bij de tuner.

Of dat je LNB local oscilator een probleem heeft en het tijd is voor een nieuwe LNB.

 

Tenslotte kan de kabel gecorrodeerd zijn en ervoor zorgen dat de ontvangst het laat afweten.

 

Laatste mogelijkheid, begroeiing in het ontvangst pad, iets wat ik in Frankrijk wel vaker tegenkom.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei ceesv:

Grote kans dat of je ontvanger een afstem probleem heeft, (Elco's in de voeding of bij de tuner.

Of dat je LNB local oscilator een probleem heeft en het tijd is voor een nieuwe LNB.

 

Tenslotte kan de kabel gecorrodeerd zijn en ervoor zorgen dat de ontvangst het laat afweten.

 

Laatste mogelijkheid, begroeiing in het ontvangst pad, iets wat ik in Frankrijk wel vaker tegenkom.

 

Je noemt 4 mogelijke problemen maar omdat ik op het satelliet gebied een leek ben gebleven stel ik je toch even een paar vragen om zeker te zijn dat ik het goede heb begrepen.

- Afstemprobleem. Maar wat zijn Elco's in de voeding of bij de tuner? Overigens heb ik geen losse tuner want ik gebruik de digitale smartcard ook al een paar jaar in een gecertificeerde CI houder in de TV

- Vervangen LNB. Ik heb hier nog een Canal Digitaal Triple LNB Quad liggen toen ik hoopte dat ik de Engelse zenders op de Astra 2 (28,2) ook zou kunnen ontvangen. Maar omdat ik later las dat daarvoor je schotel ongeveer in Nederland, Belgie of Noord Frankrijk moest staan heb ik daarvan afgezien. Zou die ik LNB voor het gewone pakket kunnen gebruiken voor Astra 1 (19,2) en 3A(23,5)  ? En als ik die zou kunnen gebruiken hoe bepaal ik dan de juiste hoek ervan gegeven mijn locatie?

- Corrosie. Zou ik wellicht kunnen zien als ik op het dak sta. Maar ik vraag me wel af waarom juist de RTL zenders het dan laten afweten (en zoals ik eerder zei soms ook NPO2 en SBS6) en de andere zender keurig doorkomen. Is dan corrosie aannemelijk?

- Begroeiing. Bedoel je hiermee of er een boom in de weg is gaan staan van het signaal?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Om aan te geven of je ontvanger bekende problemen heeft met elco's is merk en type nodig.

 

Afhankelijk van de schotel diameter en locatie wordt bepaald of je de tripple LNB kunt gebruiken.

Die tripple LNB is ontworpen voor 60 cm schotels, je kan proberen die LNB te monteren en te kijken of daarmee het probleem is opgelost.

 

Corrosie, bedoeld wordt of de binnenader en de afscherming aangetast zijn door vocht en geen goed contact meer maken.

 

Met begroeiing wordt inderdaad boom of struik bedoeld.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog steeds niet bekend welke decoder je hebt. Is het een SAB titan 1 type, dan moet je die vervangen. Die geven na een aantal jaren veel ontvangstproblemen.

En zoals ik eerder schreef, schotel op23,5 afstellen, en dan kan je met een decoder+tv de signaal kwaliteit op maximaal afstellen. Of je moet een sat meter hebben....

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste imac-rvd

 

Het is me toch nog niet helemaal duidelijk welk probleem je hebt.
Ik heb het al vele malen meegemaakt dat als het signaal te zwak wordt, het beeld bevriest zonder dat het beeld allemaal glitches heeft.
Dat bevroren beeld kan makkelijk een half uur blijven staan totdat er weer signaal is en het weer gaat bewegen en het geluid ook weer verder gaat.
Het past dan ook helemaal in je beschrijving dat er "geen of slecht signaal" is.


Je schrijft dat je een Thorax schotel hebt. Dat zal wel een Triax 64 schotel zijn en daar past natuurlijk de standaard duo-lnb van Canal Digitaal prima op.


In Broto (ruim 50km ten zuiden van Lourdes) en naast het gehucht Oto, moet een duo-lnb 22° schuin staan, zie bijgevoegde hoek.


Natuurlijk kun je ook de Canal Digitaal triple-lnb gebruiken. Je kunt er wel degelijk de Engelse zenders mee ontvangen maar niet de zenders die op de UK-spotbeam zitten, dus geen BBC, ITV, Channel 4 enz.
Bij deze lnb zul je de schotel toch ook op de Astra 23,5 moeten uitrichten. Deze lnb moet 23° schuin staan.


Verder is het zaak dat je bij een Triax 64 schotel je de duo-lnb en triple-lnb zo dicht mogelijk naar de schotel moet zetten om optimale ontvangst te hebben.

 

hoek van 22 graden.png

hoek van 23 graden.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan FransB: Ik heb in 2012 de duo LNB gekocht en een speciaal voor canaldigitaal geproduceerde CI module voor de kaart. Die zitten dus aan de TV. Ik heb geen aparte decoder. Ik heb de CI module er zojuist even uitgehaald maar zag nergens SAB titan 1 staan. Bij gebrek aan verder gegevens heb ik een kopie van de nota gevoegd

Aan Sprietje. Ik moet me inderdaad duidelijker uitdrukken zeker vwb mijn eigen locatie die dus behoorlijk wat verder van Lourdes ligt dan ik dacht. En vwb de mededeling "geen of slecht signaal" moet ik er nog bij zeggen dat het beeld eronder op zwart staat. Het is niet zo dat achter die mededeling een stilstaand beeld is van die zender. Dank voor de tekening van de hoek.

 

Hoewel ik nog steeds niet begrijp hoe het kan dat het probleem alleen maar de RTL zenders betreft ga ik, omdat ik weet dat er geen boom in de weg van het signaal staat, eerst maar kijken of mijn huidige LNB nog in de juiste hoek staat. Ik zal meteen kijken of de kabel hiermee goed is verbonden. Daarna kan ik de Triple monteren hoewel ik niet sta te juichen om ook de hoek van mijn schotel te veranderen. 

Naamloos.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei beeheap:

Zo te zien ontvang de zenders met verticale polarisatie niet of slecht dus het kan zomaar zijn dat de LNB niet meer goed werkt.

 

Even voor mijn duidelijkheid omdat ik niet weet wat er met verticale polarisatie wordt bedoeld. Betekent jouw opmerking dat de RTL zenders die het niet doen een verticale polariteit hebben en de andere zenders uit mijn pakket niet (hoe noem je dat dan? Horizontale polarisatie?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...