Ga naar inhoud


RTL zenders komen niet binnen


imac-rvd

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Inderdaad, horizontale polarisatie.

In de LNB zitten 2 ontvangers, een voor de verticaal gepolariseerde zenders en een voor de horizontaal gepolariseerde zenders.

In deze lijst kan je zien hoe het programma gepolariseerd is. Zenderlijst Canaldigitaal (PDF Download)

 

Bij 13 volt gelijkspanning op de kabel ontvang je de verticale zenders, bij 18 volt de horizontale.

 

Heb je teveel verlies op de kabel kan de spanning onder de drempel zakken waarbij er niet meer goed geschakeld wordt.

 

Begrijp ik uit het verhaal dat je geen losse satelliet ontvanger hebt, maar de antenne kabel rechtstreeks met de tv hebt verbonden?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Beste imac-rvd

 

Slecht contact van de coaxkabel naar de F-connectors kan een mogelijke oorzaak van de storing zijn.
Welke coaxkabel heb je gebruikt. Graag het merk en typenummer. Weet je dat niet meer, kijk dan even op de coaxkabel wat er om de paar decimeter op de coax staat gedrukt.
Weet je toevallig nog waar je die kabel gekocht hebt?
Heeft de installateur die geleverd of heb je die bij een bouwmarkt gekocht? Geen namen van winkels noemen.
Hoe lang is de coaxkabel ongeveer?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei imac-rvd:

 

Even voor mijn duidelijkheid omdat ik niet weet wat er met verticale polarisatie wordt bedoeld. Betekent jouw opmerking dat de RTL zenders die het niet doen een verticale polariteit hebben en de andere zenders uit mijn pakket niet (hoe noem je dat dan? Horizontale polarisatie?)

 

Correct. Horizontale polarisatie. Kijk maar eens hier naar de gegevens hieromtrent en controleer een aantal zenders met verticale (aangegeven met een V; bijv. NPO2 en SBS6 worden uitgezonden via transponder 202 met frequentie 11379 en V(erticale polarisatie) en andere zenders met horizontale polarisatie (bijv. Net5, NPO1 en NPO3 via transponder 225 met frequentie 12188 H(orizontale polarisatie)).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer alleen de verticale transponders niet of slecht te ontvangen zijn, kan de skew niet goed staan of de LNB defect zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over de coaxkabel:

KeesV: de coaxkabel is inderdaad rechtstreeks aangesloten op de TV. Ook dank voor het zenderoverzicht. Ik kende de lijst natuurlijk wel maar had geen enkel idee wat die V en H betekenden en wat dit voor mogelijke gevolgen zou hebben.

 

Sprietje: De coaxkabel is bij de bouw (2005) van ons huis geleverd door de lokale elektricien die ook de plaatsing/uitrichting van de schotel op Astra 19.2 heeft geregeld. Vagelijk zie op de kabel staan " FTE maximal Max 2005 k202 069m ". De lengte van de kabel vanaf het dak naar uiteindelijk de TV in de kamer (maar zoals je eerder zag ik ben niet zo goed in het schatten) zal  een meter of 25 zijn.  Halverwege is een versterker van het signaal ingebouwd.

 

Beeheap: Dank voor de uitleg. Zoals ik tegen KeesV zei weet ik nu wat de V en H betekenen.

 

Zoals ik eerder zei moet ik toch maar het dak op om de stand van de huidige LNB te bekijken. En als daarna toch blijkt dat de schotel moet worden gedraaid met de Triple kop zal ik maar eerst een signaalmeter of zoiets kopen. Zoiets moet je niet doen alleen op gevoel.

 

Uiteraard hou ik jullie verder op de hoogte . Alvast mijn dank tot dusver.

Rob 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Halverwege is een versterker ingebouwd?

 

Die hoort niet thuis in je installatie, die hoort zonder versterker te werken.

 

Kan je die er tussenuit halen en de kabels verbinden met een f- koppelstukje female-female?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei ceesv:

Halverwege is een versterker ingebouwd?

 

Die hoort niet thuis in je installatie, die hoort zonder versterker te werken.

 

Kan je die er tussenuit halen en de kabels verbinden met een f- koppelstukje female-female?

 

Ik weet waar die zit en kan erbij komen. Moet dan nog wel koppelstukjes aanschaffen. Die dan monteren kan ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste imac-rvd

 

Je denkt dat het deze coaxkabel is:  FTE maximal Max 2005 k202 069m


- Het merk is: Fte maximal
- Max weet ik niet
- 2005 is het jaar waarin de kabel is gemaakt
- k202 is het typenummer
- 069m is de meteraanduiding. Waarschijnlijk gebruikte de installateur rollen van 100 meter.


Dit is de catalogus van Fte maximal: http://ftemaximal.com/@/pdf/CATBI-Fiber.pdf

Het typenummer wat je opgeeft staat er niet in maar omdat het moeilijk te lezen was op de coaxkabel, staat je kabel die jij hebt er toch in onder een iets ander nummer.
Wat me opvalt is dat dit merk erg veel CCS-coaxkabel gebruikt. CCS staat voor Copper Clad Steel ofwel verkoperd ijzerdraad. Kijk maar eens op blz. 34 waar kabel K 200 E staat.
Deze coaxkabel heeft een hoge elektrische weerstand en is niet geschikt voor satellietontvangst. Wel kost deze kabel maar 25-30% van de prijs van een goede coaxkabel met een koperen middenader, vandaar dat die toch vaak gebruikt wordt.


Door de hoge elektrische weerstand loop je grote kans dat de spanning die bij de lnb terecht komt te laag is om goed te schakelen. Bovendien is het laagje koper dat op het ijzerdraad maar 0,02mm dik. Vooral buiten gaat de ijzeren kern na een aantal jaren roesten en wordt de elektrische weerstand zo groot, dat je gegarandeerd problemen krijgt. Dat zou bij jou het geval kunnen zijn.


Knip binnen eens een cm van de coax af en kijk of dat stukje aan een magneet blijft hangen.
Doe je wel telkens de stekker uit het stopcontact als je de F-connectors los of vast gaat schroeven.
Een antenneversterker is uit den boze. Die moet er tussen uit. Misschien het beste om nieuwe coaxkabel te kopen en dan wel goede.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje: Ik heb de site bekeken. Jammer dat er toentertijd toch is gekozen voor second best. Even een stukje afgeknipt van de kabel die aan de TV vastzat en tegen een magnetische geladen schroevendraaier gehouden. Het stukje bleef plakken. Kabel daarna opnieuw verbonden met de TV.

Overigens komen nu wel alle zenders (ook de RTL zenders) binnen zonder pauze. Misschien een incident maar dan wel een hoopvol incident.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, dus CCS-coaxkabel. Dat soort kabel heeft al voor heel wat ellende gezorgd bij veel mensen.


Als het mogelijk is de bestaande kabel vervangen door goede coaxkabel met een koperen binnenader, een folieafscherming en een vlechtmantel. Die vlechtmantel kan uit koper of aluminium bestaan. Kies voor koper, het liefst vertint (sn). En als je ook echt 4G bestendig wilt zijn, dan moet er over de vlechtmantel nogmaals een folieafscherming zitten. Dan ben je meteen ook die las kwijt die je krijgt als je de versterker er tussenuit haalt.


Je kunt beter het merk Fte Maximal laten liggen want ze hebben geen enkele goede coaxkabel.
- niet eens een tweede folie afdekking
- geen vlechtmantel van koperdraad, alleen verkopert aluminiumdraad CCA (staat voor Copper Clad Aluminium ofwel verkopert aluminium draad)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoëven de stoute (berg)schoenen aangetrokken en met de lange ladder toch maar het schuine dak opgegaan gewapend met een papiertje met de juiste hoek en de kennis uit jullie bijdragen. Blij dat ik in een vroeger leven geen dakdekker of satelliet monteur als beroep had. Ik zou dit op mijn leeftijd eigenlijk ook niet meer moeten doen.

Geconstateerd dat de hoek van de DuoLNB op ongeveer 10º was. Die heb ik dus op 22º gezet. Verder kon ik de LNB ongeveer 1cm dichter bij de schotel zetten. Ook voor de volledigheid de schotel wat schoner gemaakt.

Na weer veilig beneden te zijn gekomen bleek dat het resultaat van dit alles is dat nu alle zenders het gewoon doen en waarbij ook de probleemzenders bij het inschakelen van de TV het meteen doen. Dat is dus hoopvol.

Ik ga dit nu een paar dagen aanzien want misschien is de verbetering maar tijdelijk. Ik ga dus op dit moment geen Triple monteren en de schotel opnieuw (laten) uitrichten. Ook zie ik nog even af van het vervangen van coax kabel (hoe noodzakelijk misschien). Maar als dat uiteindelijk toch nodig is weet ik nu tenminste wel door welke.

 

Ik dank jullie hartelijk voor de adviezen, het uitzoekwerk en de geduldige uitleg die jullie hebben gegeven. Ik ben daardoor ook wat beter voorbereid als er weer iets mis is (combineren en deduceren).

Ik zal over een paar dagen een update geven of de verbetering aanhoudt.

Nogmaals mijn dank!

Rob

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Sprietje:

Je kunt beter het merk Fte Maximal laten liggen want ze hebben geen enkele goede coaxkabel.
- niet eens een tweede folie afdekking
- geen vlechtmantel van koperdraad, alleen verkopert aluminiumdraad CCA (staat voor Copper Clad Aluminium ofwel verkopert aluminium draad)

 

Hmm, de K 330 Cu W Lte is toch een prima kabel dacht ik?

 

image.png

aangepast door beeheap
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals beloofd een update.

Het is allemaal nog niet perfect maar vele malen beter dan voor jullie adviezen. Het duurt nu nadat ik een RTL zender inschakel ongeveer een minuut voordat dit signaal voldoende sterkte heeft om door te komen. Wanneer het signaal er eenmaal is, is schakelen tussen RTL zenders geen enkel probleem. Pas wanneer ik b.v. van NPO1 naar RTL4 schakel treedt die 1 minuut vertraging weer op. Bij NPO2 en SBS6 is het probleem helemaal weg.

Conclusie: de sterkte van het signaal is erg verbeterd nadat de LNB in de juiste hoek is gezet en de versterker is weggehaald (ging gemakkelijker dan ik dacht), maar het is allemaal nog niet perfect. Hiervoor moet dus de LNB worden vervangen (ik zag een klein barstje aan de bovenkant van de LNB) en dat ga ik ook nog doen tijdens mijn volgend verblijf hier. Ik denk niet dat ik de hele coaxkabel compleet zou laten vervangen.

Nogmaals bedankt allen voor jullie hulp.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi dat het al een heelstuk verbeterd is.

Tja, een scheur ik de kap kan betekenen dat er water in de lnb kan zijn gelopen.

Ik zou gewoon die triple-lnb er opzetten, de schotel op de Astra 23,5 uitrichten en een nieuwe coaxkabel plaatsen. Dan ben je echt van je storingen af.

schotel installateur.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...