Ga naar inhoud


Combinatie Eutelsat 9 (Joyne) en Astra 19 ontvangst in Zuid Spanje


KJParabool

Aanbevolen berichten


Beste Sprietje,  ik wil je zeer hartelijk bedanken voor je waardevolle en gedetailleerde technische adviezen..

Dat jij de tijd en energie hebt om al die forumbijdragen te beantwoorden want ik ben je ook nog op een paar andere forums tegengekomen (met een andere naam), geweldig!

Jij hebt mij een hoop wijzer gemaakt in satellietschotel aangelegenheden.  Je bent nooit te oud om leren is het gezegde, en ik kan dat als 76-jarige volledig onderschrijven.

Het motto "Als je niks vraagt kom je ook niks te weten" van Jörgen Raymann dat ik vaak hoor in zijn radioprogramma op BNR gaf mij ook een zetje om mijn vragen op dit forum te stellen.

 

Wat ik nu van jou meegekregen heb over dit onderwerp ga ik nog eens rustig overdenken. Over een maand vertrekken we weer naar Spanje en tegen die tijd weet ik hoe ik e.e.a. zal gaan doen.

 

Mvg,

Kor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

Al browsend op internet kwam ik een aantal documenten tegen van jouw hand over de achtergronden van satellietontvangst o.a. "Wat weten we van onze offsetschotel?"  en "LNB-afstanden berekenen bij een offsetschotel". Dit laatste document is zeer van toepassing op de huidige discussie.

Beiden zijn vrij technisch van aard en gaan dieper op de materie in. Maar door een helder taalgebruik en de vele duidelijke illustraties, ondanks het gebruik van formules, zeer verhelderend en leerzaam.

Vooral het eerste document is een aanrader voor iedere geïnteresseerde en minder ervaren gebruiker, zoals ik, die meer over satellietontvangst wil weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Een update uit Zuid Spanje.
Gekozen voor een Triax64 schotel en gekocht bij een speciaalzaak in Malaga. De prijs was ong. 10 euro meer dan in NL.
De kenners weten dat maar voor mij was opvallend de bijzondere en gemakkelijke instelling van de elevatie, doorvoer

van kabels door de arm en de opklapbare arm zelf. Deze klikte vast aan de schotel met een apart hulpstukje. Ik weet

alleen niet hoe de arm tzt weer ingevouwen kan worden, hetgeen over 6 weken aan de orde komt.

Elevatie op 45 ingesteld,  LNB's bevestigd zoals geadviseerd. De LNB voor Astra 19 staat hoger en links van de klem,

gezien naar de schotel toe. Wel las ik ergens dat een ruimte tussen LNB en de klem van 15 mm beter was voor deze

schotel, hetgeen ik aangehouden heb.

De kabel van de switch via een apart Duits doorvoerkabeltje door de schuifpui (voorzichtig dichtdrukken !) met de nieuwe

SAB Titan IV tuner verbonden.
Schotel uitgericht op Eutelsat 9E, mbv  de "peil"transponder 11938 H 3/4 27000. Toch kreeg ik eerst nog een signaal van

Hotbird 13 op die frekwentie.
Tegelijk met een goed signaal van Eutelsat 9 kwam ook de ontvangst van Astra 19 goed door. Prima berekend Sprietje !

De volgende ontvangsten noteer ik  bij helder weer:

Eutelsat 9        11747        Q = 53

Astra 19            11494        Q = 60

Met nog wat meer fine tuning kan misschien nog wel een paar punten gewonnen worden.
De regenproef kwam vanmorgen en toen was er een kwartier geen of haperende ontvangst. Het zij zo.

Al met al kan ik met deze ontvangst uit de voeten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...