Ga naar inhoud
  • ×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

      Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

    ×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

    ×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

    ×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

  • Gerelateerde inhoud

    • Door Jean-Claude
      DPG Media, eigenaar van tv-zenders als VTM en Q2, gaat zijn tv-activiteiten verder digitaliseren en past daarom zijn organisatie aan. Het bedrijf wil 145 banen schrappen binnen de klassieke tv-organisatie en ondersteunende diensten. Tegelijk plant DPG Media ook de creatie van een 50-tal nieuwe jobs, voornamelijk digitale profielen. “Waar mogelijk komen de huidige medewerkers als eerste in aanmerking om deze in te vullen.” Men hoopt het aantal gedwongen ontslagen zoveel mogelijk te beperken.   “De televisiemarkt is overal ter wereld in volle transformatie”, zo klinkt het vandaag in een persbericht. “Klassieke televisie is nog steeds erg populair, maar het snel groeiend aanbod van digitale televisie- en videoplatformen verandert het kijkgedrag en het zakelijk model van televisie. Het concurrentieveld is ook sterk veranderd met de komst van globale spelers zoals Netflix, Apple en Disney. Dit stelt lokale spelers voor grote uitdagingen.”
      Vlaamse Netflix
      DPG Media investeerde de voorbije jaren al fors in de digitale transformatie, onder meer met het gratis videoplatform VTM Go. “Maar om het lokale marktleiderschap te verzekeren en te kunnen concurreren met de grote internationale spelers, kiest DPG Media nu voor een doorgedreven digitalisering en een aanpassing van de tv-organisatie.” 
      Op het programma staat de ontwikkeling van een streamingplatform met een betalend digitaal aanbod van binnen- en buitenlandse series en films, “de zogenaamde Vlaamse Netflix”. Het is niet duidelijk wanneer dit gelanceerd zal worden, zegt woordvoerster Sara Vercauteren. Maar het zou wel de bedoeling zijn om dit betalend platform naast VTM Go - dat gefinancierd wordt met reclame - te laten bestaan. Het bedrijf gaat ook de investeringen in advertentie- en datatechnologie opvoeren én in lokale content. 
              145 jobs
      DPG Media heeft “een toekomstplan uitgetekend dat naast investeringen ook een fundamentele wijziging van de huidige organisatie bevat”. Dat plan werd vandaag aan de Ondernemingsraad aangemeld en omvat de mogelijke afbouw van 145 bestaande jobs binnen de klassieke tv-organisatie en de ondersteunende diensten. Ook de aansturing van DPG Media in België wordt vereenvoudigd, met impact op het directieteam en het management. Volgens de woordvoerster gaat het om zowat één op vier banen binnen de brede tv-organisatie die bedreigd zijn. 
      Gedwongen ontslagen beperken
      Het is de intentie om het aantal gedwongen ontslagen zoveel mogelijk te beperken. Samen met de aankondiging van de intentie tot ontslag werden immers ook een 50-tal nieuwe jobs aangekondigd, voornamelijk digitale profielen in de creatieve, commerciële en technologische teams. “Waar mogelijk komen de huidige medewerkers als eerste in aanmerking om deze in te vullen.” 
      In overleg met de sociale partners werd de informatie- en consultatiefase in het kader van de wet-Renault opgestart. Pas daarna zal de precieze impact van het plan duidelijk zijn. De andere activiteiten van DPG Media, zoals de krantentitels, zijn niet getroffen door de herstructurering. 
      Nieuw model
      Kris Vervaet, CEO DPG Media België: “In een mediasector die in sneltempo verandert, is het van vitaal belang om ons bedrijf aan te passen aan de nieuwe gewoontes en gebruiken van consumenten en adverteerders. We hebben reeds een aantal belangrijke stappen gezet in de transformatie van ons bedrijf, maar gezien de toenemende concurrentie op internationaal vlak, is het noodzakelijk om de investeringen in onze digitale video- en televisie-activiteiten op te voeren.”
      “We evolueren naar een nieuw zakelijk model en dat vergt fundamentele wijzigingen in onze organisatie en werkwijze”, vervolgt Vervaet. “We hebben behoefte aan nieuwe competenties om succesvol te kunnen innoveren, maar we moeten ook veel efficiënter worden in onze klassieke televisiebusiness. We hebben een nieuwe, toekomstgerichte organisatie uitgetekend die wezenlijk verschillend is van de huidige.”
      Impact
      “De impact op het bedrijf is substantieel en we beseffen maar al te goed dat dit geen makkelijke boodschap is voor onze mensen”, aldus de CEO nog. “We zullen er dan ook alles aan doen om dit transformatieplan samen met de sociale partners zo respectvol mogelijk uit te werken. We blijven daarnaast inzetten op het opleiden van onze collega’s zodat ze in een veranderende sector hun vak kunnen doen. Als mediabedrijf moeten we het immers hebben van de expertise, de passie en de creativiteit van onze mensen.”
      Bonden: “Zeer zwaar verdict”
      “Ik kan op dit ogenblik nog weinig ten gronde zeggen over wat er aan de gang is”, zegt Jan Meeuwens, bestendig secretaris van BBTK Brussel. “Maar het bericht dat er 145 banen op de tocht staan, komt niet geheel onverwacht, vind ik. Het gaat nu eenmaal om twee mastodonten in de mediasector, De Persgroep die VTM opslokt. Dan kun je zo’n operatie verwachten”, stelt Meeuwens. “Anderzijds vind ik dat dit nieuws toch nog snel komt.”
      “Dit is een zeer zwaar verdict”, klinkt het bij Tijs Hostyn, vakbondssecretaris van ACV Puls. “Binnen het bedrijf voelden mensen wel dat er iets stond te gebeuren, maar dit is héél zwaar. Zowat alle afdelingen lijken getroffen te worden. Het is een schokgolf die door het bedrijf gaat”, aldus nog Hostyn. “We gaan deze namiddag samenzitten met de vertegenwoordigers van het personeel om te zien hoe we dit gaan aanpakken en om meteen concrete afspraken te maken.”
       
      bron : het laatste nieuws
    • Door Eduard07
      Dit constateert het NRC, na een analyse van hoe de omroepen met efficiency omgaan. Te weinig, dus.
       
      Dit is ook het bedrag dat de NPO nog tekort komt om het Songfestival 2020 te organiseren.
       
      Hiermee lijkt de NPO met de rug tegen de muur te staan. Ze hebben nu geen argument meer om nog überhaupt om geld te vragen bij de minister. 
    • Door Eduard07
      http://radio.nl/819286/npo-regio-wordt-het-beste-van-rijnmond-en-de-landelijke-omroepen
       
      Kijk aan, Rijnmond is alweer druk bezig van die ongevraagde NPO3-Regio nog meer Randstad TV te maken.Ze gaan er nu al mee aan de haal.
       
      NPO3-Regio wordt niks minder dan een politiek gekleurde zender. Ik hoop dat deze arrogante beslissing t.z.t. flink wordt afgestraft.  
    • Door astro iris
      Ijzeren dame met fluwelen handschoenen. KPN kan er alleen maar goed bij varen   https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09/05/ceo-dominique-leroy-stapt-in-december-op-bij-proximus/
    • Door Eduard07
      Wederom zit er weer een minister die over de media gaat zonder er voldoende vanaf te weten en er onpartijdig mee om te kunnen gaan.
      (Net als met het onderwijs.)
       
      https://nederlandsmedianieuws.nl/media-nieuws/Arie-Slob-zorgde-zelf-voor-onbestuurbaarheid-Commissariaat-voor-de-Media/
       
      Er gaan in Nederland permanent ministers over onze media die er hetzij geen verstand van hebben, hetzij er politieke spelletjes mee spelen, hetzij er geen lange-termijn visie over hebben.
      Kortom: ondanks dat media een hele belangrijke rol spelen in onze samenleving, is het altijd een speelbal geweest van de politiek. Al vanaf het ontstaan in de jaren 30.
      En zolang het Den Haag naar de zin gaat, roept het dat de media "onafhankelijk" zijn. 
       
      En zo rollen de Nederlandse radio en tv van het ene probleem in het andere. Korte termijn-denken, ongezonde bemoeizucht op basis van beperkte kennis-van-zaken.
      De omvorming van NPO3 naar een Regio3 , geflankeerd door een zak met geld, zonder ook maar enig gefundeerd onderzoek of Nederland wel op zo'n zender zit te wachten.
      En de jeugdzender op NPO3 verdwijnt. En die was goed bezig, getuige de kijkcijfers. 
      Alles gemotiveerd met drogredenen of ondeskundigheid.
       
      En zo wordt de PO niet van buitenaf, maar van binnenuit verder afgebroken door de Haagse waan-van-de-dag.
      We gaan er nog spijt van krijgen, maar de kiezer kan deze regering en minister bij mislukking helaas niet meer ter verantwoording roepen over een paar jaar.
       
       
       
       
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid