Ga naar inhoud


Juiste LNB's voor Cahors Bisat G2 met G3B-houder


miramira

Aanbevolen berichten

Hallo beste mensen, 

Ik ga een Cahors Bisat G2 aanschaffen met een G3B-houder voor Astra 1 en 3 en Hotbird.

Volgens meerdere berichten schijnt de Inverto Black Ultra een van de betere LNB's te zijn. Echter de kopdiameter daarvan is 60 mm; dus 3 stuks daarvan krijg je niet naast elkaar. Logisch. Is iemand van de geachte forumleden in staat in te schatten of te berekenen of het zou passen om een Black Ultra voor Astra 3 te nemen en daarnaast voor Astra 1 een smalle LNB voor multifeed (bijv. Maximum, Megasat, Gigablue, Inverto, Relook, Venton; merk maakt mij niet zoveel uit zolang het past en van goede kwaliteit is).

Voor de hotbird dan ook Black Ultra of smal?

Uiteraard wil ik graag een zo goed mogelijk signaal binnen krijgen, maar e.e.a. moet wel fatsoenlijk passen.

 

Kan er ook iemand iets zeggen over LNB's:

Alle LNB-merken prijzen zichzelf als geweldig aan met een ruisgetal van slechts 0,1 dB, men geeft aan dat dat het beste is.

Als dat zo is, waarom wordt dan de Black Ultra zo geroemd, deze heeft namelijk een getal van 0,2 dB.

Voor een leek verschilt dit dus niet zoveel, maar meettechnisch gezien ligt 0,2 dus 100% hoger dan 0,1.

Ik kan dit niet beoordelen, maar maakt dit in de praktijk nu echt zoveel verschil?

Waarschijnlijk hangt de signaalkwaliteit van een LNB uiteindelijk toch ook  van de totale techniek en kwaliteit van de gebruikte materialen af, wat dan ook weer van belang zal zijn voor de levensduur. Eigenlijk dingen die voor mij niet meetbaar of controleerbaar zijn, maar voor kenners meer de opgedane ervaring in de praktijk.

Ik zal zeker niet gaan bezuinigen op 3 LNB's; wel zou het fijn zijn als iemand van jullie mij hierin wat zou kunnen informeren/adviseren.

Bij voorbaat dank, groetjes

miramira 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


ik zou voor alps lnb gaan 

die zijn ook heel goed en hebben een smalle kop

zijn nog wel ergens verkrijgbaar

of deze INVERTO BLACK PREMIUM SINGLE 40MM LNB

is 48.8mm

alps-universele-twin-lnb-40mm-500x500.jpg

INVERTO BLACK PREMIUM SINGLE 40MM LNB.png

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn advies,

 

inverto black ultra, gaat dat niet alps of venton.

die vergelijking kan je hier vinden: https://www.sat4all.com/forums/topic/364332-uitrichten-bisat-g4/?do=findComment&comment=2514313

 

Ik prefereer venton boven alps maar alleen als je de schotel optimaal met lnb afstelt! 

De alps is 10 keer eenvoudiger af te stellen dan de venton. 

Kan of wil je dat niet ga dan zeker voor de alps!

De moeite die je moet doen voor die extra 0.5 db lever je ook heel eenvoudig in als je daarna iets fout doet. Of te winnen 

(Plaats waar je de schotel neer zet, andere schotel, kabel, switch, connector) Daarbij komt dat bij een ontvangst van boven de 13 db je een dusdanige regen reserve hebt, met deze lnbs, dat je het verschil niet snel gaat merken. (3 tot 5 keer per jaar voor 30 seconden.)

 

 

DM500HD, DM500S, Humax 5400,aston 1.05, Maximum Multi Focus E85, 28.2/5--23.5--19.2--13

Link naar reactie
Delen op andere sites

of met deze zou het misschien ook nog lukken 48.8mm kop 

INVERTO RED EXTEND SINGLE LNB (L810)

IDLR-SINL42-EXTND-OPP

 

 

met deze lukt het zeker 

relook Easy connect Single LNB  RE-S1EC

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie tips.

Ik hoop dat Sprietje meeleest, misschien dat hij voor mij kan berekenen of bij de  G2-G3B-houder  voor de Visiosat/Cahors Bisat G2  de door mij genoemde LNB's te gebruiken zijn.

Bij deze houder, dat is een metalen plaatje,  zijn de afstanden tussen de LNB's al vastgelegd. Het schijnt dat je alleen de juiste hoogte voor iedere LNB zelf moet vinden.

Zoals ik begrepen heb is de locatie van belang voor een juiste berekening: Sittard

Bij voorbaat dank, groet   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste miramira

 

Betreft de vraag over het ruisgetal van een lnb kan ik het volgende zeggen:

Aangezien elke versterker ruist en die ruis aan het signaal toevoegt, kan de signaal ruisverhouding in een signaalketen nooit minder worden, maar alleen meer worden. Een LNB vereist daarom een ruisarme versterker over de hele basisband om de ontvangst mogelijk te maken, zelfs in slechte ontvangstomstandigheden. Typisch voor universele LNB's sinds 2004 is een eigen ruis (verwante begrip: ruismaat, ruisgetal, ruisvloer, engl. noise figure, noise floor) van ongeveer 0,6 dB (0,6-0,7 dB bij 21°C wordt als zeer goed beschouwd). Lagere ruiswaarden van 0,2 en 0,3 dB zijn niet mogelijk in de privésector, omdat in de eerste fase van de LNA, volgens de specificatiebladen van de fabrikant, de versterkingstransistor reeds een inherente ruis vertoont van ongeveer 0,3 dB onder optimale omstandigheden. Dit betekent dat het totale ruisgetal alleen maar groter kan zijn als meerdere versterkertrappen (met ruisarme zogenaamde HEMT's) achter elkaar geschakeld zijn. Daarbij speelt ook de versterking van de afzonderlijke trappen een beslissende rol.
Actieve koeling tot zeer lage temperaturen kan ook helpen om ruis te verminderen en wordt vaak gebruikt in wetenschappelijke onderzoekstoepassingen.


Bij bekende lnb's van vroeger zoals de Alps en Philips, werd een ruisfactor van 0,7 opgegeven maar tijden veranderen. Verkooppraatjes werden steeds belangrijker en daarom gingen fabrikanten hun lnb's aanprijzen met lagere ruiswaarden. De ene maakte het nog bonter dan de andere. Een ruisfactor van 0,4dB was al niet meer voldoende en ging de andere voor 0,3dB, 0,2dB en zelfs 0,1dB. Het wachten is totdat de eerste fabrikant komt met een ruisfactor van 0,05dB.

 

Gerenommeerde fabrikanten van lnb's doen hier niet aan mee of hebben hier lang niet aan mee gedaan. Een topfabrikant van professionele lnb's, Swedisch Microwave, die voor de de particulier bijna geen lnb's maakt, geeft de echte waardes op en die liggen tussen de 0,9dB / 67°K typ. en 0,8dB / 59°K.
Ook een topfabrikant die zowel in de professionele als de particuliere sfeer levert, Kathrein, doet niet mee aan het spelletje van veel lager opgeven dan het werkelijk is. Kathrein geeft een ruiswaarde op van 0,8dB en komt in een vergelijkende test van het Duitse blad Satvision als testwinnaar uit de bus.
Andere uitstekende merken laten zich toch wat meer verleiden tot het opgeven van lagere ruiswaardes. Invacom geeft 0,3dB op.


Inverto heeft recent de wideband-lnb ontwikkeld. Daarin hebben ze zeker hun nieuwste technieken zitten maar ze geven een ruiswaarde op van 0.7 dB typ. (1 dB max.). Bij de Unicable-lnb geven ze zelfs 1 dB max. op.
Bij de populaire lnb's van Inverto zoals de Inverto Black Premium en de Black Ultra geven ze op 0.2 dB typ. (0.7 dB Max.)

Laat je dus niet verleiden door de ruisgetallen van 0,1dB. Allemaal onzin. De kwaliteit van een lnb wordt door veel meer factoren bepaald dan alleen maar het ruisgetal zoals de vlakheid van het frequentiebereik, de temperatuurdrift, de kruispolarisatie, enz.

 

0,1dB is het beste.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste miramira

 

Voor een G3B houder voor de ontvangst van de Hotbird 13, Astra 19,2 en Astra 23,5, is het toch een beetje dringen geblazen met de lnb's.
Verreweg het sterkste is het signaal van de Astra 19,2. Daar zou ik een ALPS-lnb voor nemen. Dan kun je voor de Astra 23,5 en de Hotbird een lnb met een grotere kop nemen.
De Hotbird is de zwakste van de drie. Daar kun je bijv. een Inverto Black Ultra voor nemen. Voor de Astra 23,5 is wat minder ruimte maar daar kun je een Inverto Black Ultra ook nog wel kwijt.

De 3 lnb moeten in een schuine lijn gezet worden, die in de afbeelding met hoek a aangegeven wordt.
Hoe groot die hoek moet zijn, is afhankelijk van de regio waar de schotel staat.
Waar staat de schotel ergens?
Hoeveel aansluitingen heb je nodig, 1, 2 of 4?

 

G3B--houder.png

G3B beugel.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hallo Sprietje,

allereerst sorry dat ik nu pas reageer, ik was onderweg naar Spanje.

Bedankt voor de zeer verhelderende uitleg betr. ruisgetal van LNB's. Je uitleg is duidelijk en begrijpelijk. Ik had zelf al een beetje een vermoeden dat er iets niet klopt met de aanprijzingen v.d. fabrikanten, maar ik kon het niet overzien. Je uitleg is heel logisch. Als ik naar prijzen kijk v.d. LNB's dan hebben de goedkoopste het laagste ruisgetal, hoe duurder, hoe hoger dit getal wordt aangegeven. Als je de aanprijzingen mag geloven dan hebben de LNB's van ca. 3 EUR de beste specificaties, wat natuurlijk niet kan, onzin dus van die jongens.

Kwalitatief kan ik het zelf niet beoordelen, maar naar het schijnt zijn bijv. de Black Ultra's van Inverto voor de particulier een fatsoenlijke keuze en in mijn ogen echt niet duur. Ik zoek ook niet de goedkoopste, het moet gewoon goed zijn.

 

Ik weet niet of het hier toegestaan is een firmanaam te noemen maar een grote verzend schotel shop in het centrum v.h. land gaf aan dat de black ultra moet passen voor de astra 3 als daarnaast voor de astra 1 een smalle LNB geplaatst wordt bijv. een Inverto multiconnect IDLB24, of ALPS of Relook.

Aangezien bij mij in de buurt geen winkel is waar ik alles zo kan uitzoeken en passen en zonodig even omruilen als het toch niet mocht passen, wil ik alles zo goed mogelijk voorbereiden zodat ik alles ergens online kan bestellen.

Sprietje, als je ook denkt dat de black ultra voor astra 3 naast een smalle  LNB kan voor astra 1 dan zal ik dat zo bestellen  (zelf kan ik de benodigde breedte niet berekenen). De black ultra heeft ook een iets langere feedhals dan de black premium, zodat daar misschien ook wat flexibiliteit is uit te halen. Moeten de LNB's zo dicht mogelijk naar de schotel gefixeerd worden of mogen ze bijv. 5  tot 10 mm verder van de schotel af in hun houder, dat geeft ook wat meer montageruimte in de breedte. Wat is regel daarvoor?

Wat je vraag 1 betreft: Ik woon in Sittard, 

Via een app van Cahors gaf deze als coordinaten aan: 5,87E en 51.00 N.

De dag er na was dit: 5,8790 en 51.0043 (maar of dat iets uitmaakt weet ik niet).

Betr. vraag 2:

Ik heb nu een receiver van Can. Digitaal, daar kun je maar 1 zender ontvangen. Ik wil deze gaan vervangen zodat ik een tweede zender tegelijk kan opnemen. Daar moet ik nog op studeren welke receiver het meest in aanmerking komt om met 1 smartkaart 2 NL-zenders tegelijk te kunnen ontvangen (1 kijken/1 opnemen). Uit voorzorg heb ik alvast 2 coaxkabels getrokken voor een nieuwe receiver. Zogezien moet ik dus twin-LNB gebruiken, maar of dat werkt 1 kijken/1 opnemen, dat weet ik niet, daar moet ik nog info over zien binnen te halen. Nu lees ik ook steeds Uni-cable, dan hoef je maar 1 kabel te gebruiken. Ook hier weet ik nog niets van, of dat voor mijn situatie werkt.

Dus twin of uni, ik heb nog geen idee. Heb je hier misschien ook een advies voor?

Bij voorbaat dank voor je verdere info en te nemen moeite, groetjes vanuit Torremolinos  Nicolas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cahors multifeed schotels zijn van oorsprong ontworpen voor ALPS-lnb's. Daar zit het focuspunt 22mm achter de voorzijde van de lnb. Bij Inverto 20mm. De voorzijde van de Inverto-lnb's moeten dus 2mm verder naar achteren staan dan de voorzijde van ALPS-lnb's.

Vanwege de korte hals van de ALPS, kun je de ALPS maar weinig verschuiven vanuit de middenpositie.

 

De coördinaten van je schotel om de calculator de gegevens uit te laten rekenen hoeft niet nauwkeuriger dan 2 cijfers achter de komma. Meer heeft geen zin in de afstelling.

 

Bij Unicable moet je wel een ontvanger hebben die daar mee overweg kan. Tegenwoordig zijn dat er best veel. De vraag is of het voor 2 ontvangers veel zin heeft. Voor bijv. 6 kan het zeker nuttig zijn. Ook bestaan Unicable-lnb's niet in een smalle uitvoering. Dit geeft bij multifeed dus een flinke beperking bij kleinere schotels.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hallo Sprietje,

Ik was meerdere dagen onderweg, ben er weer.

Op 23 okt. vroeg je hoeveel aansluitingen ik nodig heb:  ik wil dit op 2 houden, dus twin-LNB's.

De woonplaats is Sittard en de coordinaten heb ik je op 4 nov. meegedeeld. Het gekke is dat met de app van Cahors  de coordinaten wel verschijnen en daarna komt de mededeling dat de landcode wordt berekend; maar daarna gebeurt er niets meer, dagenlang niet. Opnieuw proberen brengt geen oplossing. Dus met de binnengehaalde coordinaten kan ik niets beginnen. Sprietje kun jij me helpen, weet jij hoe nu verder?

Ook gaf je met een tekening de schuine lijn aan; waarschijnlijk wordt de schuine lijn dan bepaald door de coordinaten? Kun jij die schuinte berekenen?

Zoals al eerder aangegeven overweeg ik nu voor de Hotbird 13 en Astra 3 op 23.5 een Inverto Black Ultra te nemen en voor de Astra 1 -de middelste LNB dus- een Inverto Multiconnect Black IDLB-TWNL24 Multi-OPP.

Is mijn volgende handelwijze juist:

Schotel uitrichten.

Eerst de middelste LNB plaatsen, zover mogelijk naar de schotel toe en dan circa 5 mm terugschuiven, op Astra 1 uitrichten, de LNB zonodig iets naar voren of achter verschuiven, eventueel de houder ietsje hoger of lager en daarna -vanaf de schotel gezien- de onderkant van de LNB tegen de klok indraaien (hoeveel? gewoon tot het beste signaal/kwaliteit komt?).

Daarna om de beurt de 2 andere LNB's op de zelfde manier.

Dan de TWIN's aansluiten op twee stuks Spaun 411 (dat schijnen de beste te zijn) ? 

De 2 coax naar de receiver met 2 aansluitingen heb ik al gelegd.

Voor je opmerkingen en aanvullende tips ben ik je zeer dankbaar, m.vr.gr.

Nicolas

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste miramira

 

Ik snap het probleem niet met de calculator. Bij mij werkt die gewoon zoals het hoort.
Ik heb er even een afbeelding van gemaakt.
Maar ja, die calculator is voor de BigBisat en niet voor de Bisat die jij hebt.
De afstanden die de calculator aangeeft is voor rail van de BigBisat, daar heb je dus niets aan want de afstanden zijn al vastgelegd door de lnb-houder die gemonteerd is.
Wat je wel kunt gebruiken van die calculator is hoe schuin de lnb's gezet moeten worden. Met de Astra 19,2 in het midden moet dat voor Sittard dus 10,36° zijn.

Een Inverto Multiconnect lnb zou ik niet nemen. Als daar regendruppels op de kop zitten, heb je bijna geen signaal meer.

 

afstelling Sittard.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje,

Bedankt voor je info. Inderdaad vreemd dat die calculator van Cahors bij jou wel werkt. Maar goed, elevatie en azimut ga ik richten zoals aangegeven.

De schuinte v.d. LNB's van 10,36 graden, hiermede wordt dus het draaien bedoeld. Dit is voor alle 3 LNB's zo?

Kijk svp nog even naar mijn vorige bericht, is de door mij genoemde handelwijze juist?

En ook de hoogte v.d. LNB's. De Astra 1 op hoogte nul positioneren, dan de hotbird lager en de Astra hoger aanbrengen?

 

Wat de Multiconnect betreft: die zie je nog volop te koop. Volgens documentatie bij Inverto is echter de IDLB-TWNL20 (die puntig uitloopt) niet meer te vinden, ik denk dat de IDLB-TWNL24 hiervoor in de plaats is gekomen (is ook een smalle versie, deze loopt niet meer puntig uit). Staat op dit moment ook niet in het huidige leverprogram bij Inverto, maar is terug te vinden onder artikelnr. 3626.

De Cahors-Bisat komt op de vloer onder een dakoverhang te staan met goed vrij zicht naar alle kanten; door de overhang heb ik geen last van regendruppels.

Deze Multi schijnt een wat hogere versterking/opbrengst te hebben, ook onder wat moeilijker omstandigheden, vandaar dat ik daar interesse in heb. 

Als je tijd hebt, kijk dan even naar bovenaan genoemde punten, waarvoor mijn welgemeende dank, groetjes

 

Nicolas

Link naar reactie
Delen op andere sites

De middelste lnb-houder moet altijd op de nul-positie ingesteld worden.
Die 10,36° is de schuinte van de denkbeeldige lijn, zie bijlage hoek X
De Hotbird moet het laagste staan.


De skew van de lnb's moet als volgt staan:
Hotbird 13 op -2°
Astra 19,2 op -3°
Astra 23,5 op -6°

 

Als richtlijn voor de afstand van de lnb's tot aan de schotel, het volgende:
Bij gewone lnb's met een grote kop, zet je de kop 5-6mm van de lnb-klem af


Bij de Inverto Diëlectric, de vervanger van de Inverto Multiconnect, zul je de beste positie zelf even moeten zoeken. Ik weet niet precies waar het focuspunt van die lnb ligt.
Tja, Inverto heeft ook die lnb niet meer in hun programma zitten.
De Multiconnect lnb met die punt was een drama als er regendruppels op zaten, zijn vervanger, de Diëlectric was net zo erg. Ik denk dat ze er nu helemaal mee gestopt zijn. Misschien komt er iets geheel nieuws.
Het blijft een probleem met die smalle lnb's omdat de regendruppels zo dicht bij het focuspunt van de lnb zitten.

 

schuinte  instelling.JPG

hoek van 10 graden.PNG

hoek van 3 graden.JPG

hoek van 6 graden.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...