Ga naar inhoud


triax 78 + 4x megasat multifeed lnb


SvS

Aanbevolen berichten

Goedemiddag,

 

Nieuw in de satelliet wereld en bezig met mijn eerste setup.

Ik woon in Hellevoetsluis en heb een triax 78 + triax muli lnb rail + 4x megasat mulitfeed lnb.

Nu wil ik hiermee de astra 1,2,3 en hotbird mee ontvangen.

Nu zie ik dat het afstellen vrij nauw luistert.

Is er een makkelijke online tool om de juiste posities te bepalen of kan iemand mij hiermee helpen?

 

alvast bedankt,

 

Stephan

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste SvS

 

Welkom op dit forum

 

Ik heb het volgende voor je uitgerekend:
- monteer de rail zodat het gat in het midden  in de onderste groef zit
- zet de rail 11,5 graden schuin, in het oosten het laagst, zie bijgevoegde hoek.
- plaats de lnb-houder van de Astra 19,2 tegen de arm
- stel de lnb's af op de volgende afstanden:
# tussen de Astra 19,2 en Hotbird 13 is 64mm
# tussen de Astra 19,2 en 23,5 is 44,5mm
# tussen de astra 23,5 en Astra 28,35 is 50mm
d.w.z. gemeten va punt tot punt aan de voorzijde van de lnb.
Je ziet dat je de afstand van 44,5mm niet haalt want de lnb-klemmen zijn buitenwerks rond 50mm. Je zult dus wat weg moeten vijlen op de plaats waar de klemmen van de 19,2 en 23,5 elkaar raken zodat je op de punten van de lnb's gemeten wel 44,5mm haalt.
- stel de elevatie van de schotel in op 29° om de satellieten te kunnen vinden
- richt de schotel uit op de Astra 23,5 op maximale signaalkwaliteit. Doe dit met uiterste precisie want dat bepaald ook de ontvangstkwaliteit van de overige satellieten.

 

hoek van 11,5 graden.png

houders dichter bij elkaar plaatsen.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje

Heb deze ook geplaatst ging niet zo vlotjes heb je aan wijzingen gevolgd maar het lukte niet. Het probleem was dat je schrijft dat de gat in het midden  in de onderste groef moet maar ik keek nog eens naar de foto en die zit in de bovenste groef dus de rail omgedraaid opnieuw de houder geïnstalleerd en de lnb's erop en we hadden beeld.

 

groetjes

Martin 46     

aangepast door martin46
was iets vergeten
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste martin46

 

Standaard is inderdaad dat het gat in de bovenste groef staat maar dan kan de rail maar maximaal 7 graden schuin gezet worden. Hij moet 11,5 graden schuin gezet worden. Dan ga je signaal verliezen op vooral de twee buitenste lnb's.
Door de rail om te draaien kan de rail 20 graden schuin gezet worden. De lnb's komen dan iets hoger te staan. Hierdoor zul je de elevatie van de schotel iets aan moeten passen zodat je weer maximaal signaal op de Astra 23,5 hebt. Dan hebben ook de overige lnb's weer maximale signaalkwaliteit.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok ik heb het begrepen ik laat het nu maar even zo  ik kon het niet goed voor elkaar krijgen en ben nu aardig tevreden ik denk als we de winter door zijn dat ik wel ga kijken .

Er is hier nog een hoop te doen voor dat de winter begint.

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemiddag,

 

heb ondertussen wat in elkaar staan maar het systeem vind 0 satellieten moet toch ergens iets goed fout doen 🤔 

heb er een paar foto’s bijgedaan. 

Tips of ideeën ? Ga sowieso de bekabeling nalopen.

hij heeft een enkele keer in een moment opname 1 satelliet gevonden en soms in een flits wat signaal gegeven wat dan gelijk weer naar nul ging

image.jpg

image.jpg

E7CCCE04-58E1-403E-95BC-0AE79B82E652.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een mutant hd51 met de laatste openpli image erop. Op de megasat diseqc staat 2.0. Niet relevant voor mijn setup denk ik.

In de tuner setup heb ik al diverse dingen ingevoerd maar kan ik niet direct de diseqc versie opgeven. Heb nu vooral gebruik gemaakt van de optie simpel -> auto diseqc dan gaat ie op alle lnb de vier satellieten proberen te zoeken en handmatig invoeren geprobeerd. De auto diseqc heeft soms een satelliet gevonden maar geeft dan geen kanalen hierop.

 

@ventura

 

ik zal eens 1 lnb op 1 tuner proberen zonder diseqc kanaal testen zal niet gaan zonder signaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...