Spring naar bijdragen
OFDM

DVB-T Wallonië en Luxemburg

Aanbevolen berichten

Voor de TV DX hobby wil ik een filter afstemmen op kanaal 56 van Wavre. Deze zender lijkt nog wel even door te gaan op het huidige kanaal 56 horizontaal. Ik heb al flink zitten zoeken op Internet maar kan nergens iets vinden over omzetting naar een nieuw kanaal onder de 700 MHz. Heeft iemand daar info over?

https://www.ukwtv.de/cms/belgien-tv.html

Eveneens heb ik gezocht naar de situatie in Luxemburg. Dat was lang geleden 7,  24 en 27. Volgens Sender tabelle.de nu de kanalen 21, 24 en 27.

https://www.ukwtv.de/cms/luxemburg-tv.html

Hierbij nog steeds met de Nederlandse RTL zenders op kanaal 24, jaren geleden op vakantie ook ontvangen. Nu heb ik een antenne over na uitschakeling van Wesel DVB-T en wil eens proberen of ik hier iets van kan pakken met condities, toch een leuke uitdaging. Het zendvermogen van kanaal 21 en 27 is al vast astronomisch voor DVB-T begrippen, de hoogte van de zendmast is ook niet verkeerd. Iemand hier recente info over deze kanalen en mogelijke omzetting naar T2?

bewerkt door OFDM

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

RTBF blijft op dit kanaal zitten . Je hebt wel kans …..met 80Kw omnidirectioneel.

Luxemburg Dudelange, de wit -rode mast staat bijna met één poot in Frankrijk.

Op het diagramma is duidelijk te zien,dat de grootste straling naar het zuiden gaat.

Zeg maar Metz-Nancy-Thionville. Zal moeilijk zijn !!

Destijds met een mast van 24m op de nok van het dak en een 7 el Fm antenne,was er continue ontvangst van De Marnach Fm zender  (duits gericht).

Kan 7  werd weggedrukt door de 100kw zender op K 8 Waver …..   op 20km afstand.

Kan 9 Langenberg was dan af en toe wel zichtbaar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jazeker heb ik kans want het is eerder gelukt RTBF te ontvangen, 230 kilometer met antenne op 8 meter onder het dak. Het is meer dat vanwege het vrijmaken van de 700 MHz band ik me afvroeg of kanaal 56 al in de planning zit om te verhuizen. Als dit kanaal nog twee jaar aanblijft is het wel de moeite om een filter om te stemmen.

Ik heb een ander diagram van Dudelange waarbij de hoofdrichting noord is maar juist net iets naar het oosten een deuk van meer dan een factor 2 minder vermogen.

Dat is ongeveer Diekirch of Vianden in Duitsland en zou het vermogen voor mij nog "slechts" 50 kW bedragen.

Maar noordelijk is toch logisch(er) om over Luxemburg te stralen? 

De Marnach op 97.0 heb ik onlangs in de auto door Duitsland geprobeerd, ging goed tot Keulen, ruim 100 kilometer. Dat die kanaal 7 last had van Wavre zal zeker kunnen en nabuurkanaal was uiteraard altijd moeilijker dan met een kanaal spatie.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-10-2018 om 16:14 zei pitje1:

Luxemburg Dudelange, de wit -rode mast staat bijna met één poot in Frankrijk.

Op het diagramma is duidelijk te zien,dat de grootste straling naar het zuiden gaat.

Zeg maar Metz-Nancy-Thionville. Zal moeilijk zijn !!

Ik zie in gegevens van Bundesnetzagentur dat het diagram van kanaal 21 naar het zuiden is, die van 24 en 27 naar het noorden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites