Ga naar inhoud


Duoblock lnb Cana digitaal


Leonardo

Aanbevolen berichten


  • Reacties 36
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Met de Hotbird 13 er bij veranderen een paar zaken:
- de rail moet dan 11° schuin staan i.p.v. 14°
- de afstand tussen de Hotbird-lnb en de Astra 19,2 is 92mm
- niet de Astra 23,5-lnb moet tegen de arm aangezet worden maar de Astra 19,2-lnb.
- de skew vaan de Hotbird-lnb moet 3° zijn.
- de elevatie van de schotel moet op 29° ingesteld worden om de Astra 23,5 te vinden
Dit zijn alle aanpassingen.

 

hoek van 11 graden.png

hoek van 3 graden.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sprietje.

 

Bedankt voor de uitvoerige berekening die je hebt gemaakt !

Vanmorgen heb ik de spullen binnen gekregen.

De rail ga ik alvast in elkaar zetten en monteren (als het een beetje droog blijft).

Alleen waren de LNBs niet de Ventron Black Ultras die ik had besteld maar de goedkope Ventron EXL-s

Moet ik later dus weer een keer het dak op om de LNBs te wisselen.

Ik hou je op de hoogte.

 

Groeten, Ko.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

opletten dat je de arm er niet zo aan zet !🤣

arm fout.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

lijkt me dat de arm er ondersteboven in zit , dat die na de knik  naar onder wijst .

Die Triax ziet er anders uit .

arm goed.jpg

arm fout.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update.

 

Vanmiddag de rail gemonteerd en de schotel geprobeerd af te stellen.

Elevatie 29 graden en de rail op 11 graden

Via de diseqc wilde het niet zo lukken en heb de kop toen direct op de ontvanger aangesloten.

De ontvanger ingesteld op Astra 23.5 en de schotel in de juiste richting gedraaid totdat ik maximaal signaal had.

Sterkte was 98% en kwaliteit meer dan 96%

Zoeken leverde zo´n 25 zenders op.

Daarna de kabel over gezet naar de Astra 19.2 kop.

Daar was de sterkte 60% en kwaliteit 0  bij een afstand van 63.5 mm gemeten aan de voorkant van de koppen.

Door de 19.2 kop verder van de 23.5 af te schuiven werd de sterkte 90% maar kwaliteit nog steeds 0.

Het vreemde was dat ik de kop over een afstand van 8 cm kon verschuiven en de sterkte daarbij hetzelfde bleef, 90% !

Bij het uitgebreid zoeken naar zenders werden er wel ca 850 gevonden, maar als ik dan naar een willekeurige FTA zender schakelde had ik bij geen van allen beeld. en vaak de melding " geen signaal"

Ik gebruik een oude Rebox ontvanger van mijn broer omdat mijn eigen plasma TV  te groot en te zwaar is om het dak op te sjouwen.

Nu snap ik het even niet meer.

Hoe kan ik de Rebox het beste instellen voor het afregelen van de Astra 19.2 en Hotbird ?

 

Gr, Ko.

 

 

 

 

P1030374.JPG

P1030373.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als er sprake is van een gewone universele LNB, doet de instelling "LNB type single; LOF 10600" vermoeden dat dat niet optimaal staat ingesteld.

 

Kan je ook instellen LNB type 'universeel' of 'dual band', met LOFs '9750 en 10600', en dan 22kHz op 'Auto' of 'Band'?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-10-2018 om 14:37 zei Sprietje:

Nee hoor, de Triax heeft een opklapbare arm, de Inverto schotel een insteekarm.

Die je er op 4 manieren in kunt steken .

Foto uit dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=s2YsTEhRh4w

 

arm verkeerd.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste trust

 

Leonardo heeft een Triax 115. Alle Triax-schotels hebben een opklapbare arm behalve de Triax 110 en de Triax 115. De vorm van de arm is echter wel hetzelfde, namelijk dat er een knik in de arm zit bij de schotel. De Triax 54 t/m de Triax 88  zijn al voor gemonteerd dus die kun je niet verkeerd monteren en bij de 110 en 115 zou het misschien mogelijk zijn, maar dan komt de arm helemaal schuin omlaag te staan.
Dat je de arm van de Inverto schotels die Canal Digitaal tegenwoordig gebruikt wel verkeerd om kan monteren, doet voor Leonardo weinig ter zaken want hij heeft geen Inverto schotel.
Dat je bij Inverto de arm ondersteboven kunt monteren heeft alleen maar tot gevolg dat de kabeldoorvoer die natuurlijk onder hoort te zitten dan boven zit maar voor de positie van de lnb's geen verschil uit maakt omdat de arm helemaal recht is.


Of de arm ook achterstevoren in de schotel geschoven kan worden betwijfel ik. Ik heb de indruk dat de gaten voor de lnb-houder vergrendeling verder van het einde van het kokerprofiel zitten dan de gaten waarmee de arm aan de schotel wordt bevestigd. Dan kan de arm er dus niet achterstevoren ingeschoven worden. Mochten beide gaten even ver van de van het einde van het kokerprofiel zitten, dan kan de arm inderdaad ook achterstevoren er ingeschoven worden maar voor de positie van de lnb-klem en dus ook voor de lnb maakt dat niets uit. Je kunt er dus nooit een slechtere ontvangst door krijgen.


Wel behoorlijk stom van Canal Digitaal om in het instructiefilmpje de arm ondersteboven te monteren. Ze hadden juist aandacht moeten besteden om daar op te letten. Maar de grootste fout ligt bij Inverto zelf. Constructeurs die dergelijke dingen ontwerpen moeten wijzer zijn. Het is helemaal niet moeilijk om iets zo te maken dat het niet verkeerd om in elkaar gezet kan worden.
Neem nu de hulpreflector van de Wavefrontier T90. Die kun je ook ondersteboven monteren. Tja, dan zit het watergaatje boven en niet onder en kan het water er dus niet uitlopen maar erger nog, de signalen komen helemaal niet goed op de lnb's terecht.
Hoe simpel kan het zijn om de 4 gaten in de hulpreflector waarmee hij wordt vastgezet niet symmetrisch te plaatsen maar bijv. de 2 gaten aan de ene zijde 5mm dichter bij elkaar dan aan de andere zijde. Dan is het onmogelijk de hulpreflector verkeerd om te monteren. Maar al die ingenieurs die dergelijke dingen ontwerpen hebben geen praktijkervaring en staan er helemaal niet bij stil dat het fout kan gaan bij de montage zoals zij iets ontwerpen. Man, ik heb dit soort zaken al honderden keren aan de hand gehad. Ik heb ik mijn werkzame leven heel veel samengewerkt met constructeurs en ze heel vaak op dit soort zaken gewezen.

 

Het mooiste voorbeeld wat ik heb meegemaakt is het volgende:
Een zeer vooraanstaande Duitse machinebouwer had een geheel nieuwe geavanceerde machine gebouwd, uiteraard computer gestuurd.
We werden uitgenodigd in Duitsland om het apparaat te komen bewonderen.
Bij de machine aangekomen mochten we gaan testen of alles naar wens ging.
Binnen 1 minuut liep alles vast en was flinke schade ontstaan aan het apparaat. De constructeur zei, wat doe je nu? Ja zeiden we, we testen even uit of alles aan onze verwachtingen voldoet. Niet dus.
Ja maar, je gaat toch niet zomaar op al die knoppen drukken? Dat mag toch helemaal niet. Logisch dat het fout gaat zei hij.
Het enigste wat we hem duidelijk maakte was dat een apparaat hufterproof moet zijn. Je kunt er van uit gaan dat gebruikers wel eens op verkeerde knoppen drukken en dan mag het natuurlijk nooit zo zijn dat een grote machine of welk ander apparaat de vernieling in gaat. Dus wij zeiden, er is nog veel voor jullie te doen voordat we zo'n apparaat accepteren. Maak hem eerst maar een hufterproof, dan komen we nogmaals kijken. Dat hebben ze natuurlijk gedaan en de programmeur had heel veel van ons geleerd.
Dus ook in dit geval weer, bij het ontwerp van spullen die door gebruikers in elkaar gezet moeten worden zoals in dit geval satellietschotels, moet de constructeur uitsluiten dat iets verkeerd in elkaar gezet kan worden en dat kan in dit geval van de aluminium arm gewoon door het gat waarmee de arm aan de schotel wordt vastgemaakt 1mm uit het midden te zetten. Dan kun je de arm niet ondersteboven monteren en kun je ook de arm er niet verkeerd om insteken.


Maar Inverto heeft wel een Instructie filmpje waarbij de arm op de juiste manier gemonteerd wordt, zie hier: https://www.youtube.com/watch?v=OjzSnARqRMA&feature=youtu.be

 

Opklapbare arm.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...