Ga naar inhoud


Instraling


MeneerM

Aanbevolen berichten

Aangezien ik werkzaam ben in de kabeltv heb ik veel te maken met instraling en dan voornamelijk 4G masten, nu zie ik op dit forum ook af en toe berichten dat dit op je coax vanaf de lnb kan instralen.

Zou best kunnen maar zie niet hoe je er last van kunt hebben. Die 4G masten zenden naar mijn weten uit rond 794, 802, 810, 818 MHz en dit valt niet in het spectrum waar de satelliet ontvanger op ontvangt (output lnb)

Een dect telefoon valt hier wel in 1880-1900MHz maar in hoeverre er nu echt problemen door ontstaan vraag ik mij af, die dingen zijn tenslotte laag vermogen.

Ik zou het erg interessant vinden als jullie je bevindingen omtrent instraling met mij zouden willen delen hier.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Er wordt toch ook 4G uitgezonden op 1815MHz en 2135MHz en dat valt wel in het bereik wat in de coaxkabel gebruikt wordt van de lnb's naar de ontvanger namelijk van 950MHz t/m 2150MHz.

 

4G-frequentie 1815MHz kan storen op satelliet transponder 11565MHz

4G-frequentie 2135MHz kan storen op satelliettransponder 12735MHz

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heb je ook nog de harmonische van de 800mhz die valt toch ook binnen het bereik? (Rond de 1600mhz?) 

Of zijn die 4g zenders zo goed dat die dat helemaal niet hebben?

Of bedoel je dat sprietje: 11565mhz transponder zet de lnb om naar een coaxsignaal in de bandbreedte van het 4g signaal?

 

Heb nog een vraag over de harmonische frequentie. Werkt dat nou alleen naar boven? Dus 800mhz heeft een harmonische  op 1600, 2400 enz of heeft die ook een harmonische op 400?

 

 

DM500HD, DM500S, Humax 5400,aston 1.05, Maximum Multi Focus E85, 28.2/5--23.5--19.2--13

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste humptydumpty

 

Hoe kom ik nu op die twee transponderfrequenties waar de 4G-frequenties op zouden storen:

In de lage band die loopt van 10.700 - 11.700 MHz wordt een lowbandconvertor gebruikt van 9750MHz.
Dit resulteert er in dat de frequenties 10.700 t/m 11.7000 worden omgezet naar de frequenties 960MHz t/m 1950MHz.
Daarin valt de 4G-frequentie van 1815MHZ.
Wil je weten op welke transponderfrequentie die 4G-frequentie stoort, tel je bij die 1815MHz 9750MHz bij op en zo kom je dan op 11565MHz.

 

In de hoge band die loopt van 11.700 -12.750MHz wordt een lowbandconvertor gebruikt van 10600MHz.
Dit resulteert er in dat de frequenties 11.700 t/m 12.750 worden omgezet naar de frequenties 1100MHz t/m 2150MHz.
Daar valt de 4G-frequentie van 2135MHZ.
Wil je weten op welke transponderfrequentie die 4G-frequentie stoort, tel je bij die 2135MHz 10600MHz bij op en zo kom je dan op 12735MHz.

 

Harmonische lopen alleen naar boven op, niet omlaag.

grondfrequentie, 1e harmonische, 2e harmonische enz.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei MeneerM:

Had ik even niet aan gedacht. Maar heeft iemand hier al eens zoiets meegemaakt, ben ik benieuwd naar

Zeker is het voorgekomen, het Duitse station Pro7/Sat.1 is hierdoor van transponder gewisseld. Hiervan is nog genoeg materiaal van te vinden, bv: https://www.heise.de/newsticker/meldung/ProSiebenSat-1-plant-offenbar-Transponderwechsel-wegen-DECT-Problemen-146658.html

aangepast door DeltaFM

Delta-FM


Vu+ Duo 4k SE & Gigablue Quad+
(Kathrein UFS910si & Humax IR-CI5400)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie een tekening, er wordt gesproken over een "binnenhuisinstallatie"? en pijltjes die "door" de afscherming heengaan of niet.

 

Misschien komt dit uit een schrijven van de beheerder van een appartementencomplex waar maar op 2 kabelfrequenties interferentiestoringen zijn.

 

maar het is zeker geen mooie uitleg over hoe 4G interferentie op kabel-tv kan voorkomen.

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...