Ga naar inhoud


Triax TD110 - Hotbird, astra 1,2 en 3 berekening kwijt


iPadawan

Aanbevolen berichten

Beste ( Sprietje)

 

Vanmiddag mijn schotel verplaatst naar een wat hanteerbaardere plek.

Een paar jaar geleden, denk 2013, had je voor mij een berekening gemaakt wat de standen moesten zijn voor deze vier LNB's en waar de schotel op gericht moest zijn.

Alhoewel ik indertijd een kopie gemaakt had kan ik deze niet terug vinden.

 

Dus ik hier op zoek, maar zo te zien kan ik het niet terug vinden. Lijkt wel of alles voor 2017 verwijderd is.

 

Zou jij, als je tijd hebt, een nieuwe berekening kunnen maken voor middelburg en een TD110 Triax.

 

Weet niet of een postcode toegevoegde waarde heeft, maar is in mijn geval 4337

Als ik dat heb, dan wil ik voor het gemak in een plexi glas plaatje de LNB  gaten en onderlinge afstanden uit laseren.

Gelijk met de markeringen voor de lnb kop hoeken.

 

Het stukje plexiglas ga ik op de gebogen LNB rails bevestigen.

Je berekening is deze trouwens op basis van de radius van een gebogen rail, of als rechte rail? 

Zal weinig uitmaken maar gewoon nieuwsgierig.

 

 

Alvast bedankt.

 

 

VU+ Solo2 - 1TB ssd - VTi 13
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste iPadawan

 

Zoals bij veel zaken, veranderen inzichten in de loop der jaren. Bij de berekening om een multifeed schotel af te stellen, zijn deze nog nauwkeuriger geworden.
Zo'n berekening bestaat eigenlijk uit 2 delen.
Eerst bereken ik hoe de signalen vanaf de gewenste satellieten op een bepaalde plek (daar waar de schotel staat) onderling ontvangen worden.
Dan bereken ik aan de hand van de schoteleigenschappen, waarbij de breedte, hoogte, f/D-verhouding en praktijkervaring betreft afwijkingen de lnb-afstanden.
De maatvoering en afwijkingen die elke specifieke schotel heeft, heb ik beter in kaart gebracht.


Verder ga ik tegenwoordig bij de berekening nooit meer uit van de 28,2 oost positie maar van de 28,35 oost positie omdat de Astra 2E, 2F en 2G satellieten zich bevinden tussen 28,2 oost en 28,5 oost. Ik neem daar dus het gemiddelde van en dat scheelt ook weer enkele millimeters in de lnb-afstanden.
Ook veranderingen in de skew zijn doorgevoerd. Zo was het al lang bekend dat SES-Astra een pré-skew hanteert van 7,5 graden. Daar houden slechts een paar goede calculators rekening mee maar dat Eutelsat voor veel van hun satellieten ook een pré-skew van 3,5 graden hanteren, is mij pas een paar jaar geleden bekend geworden. Geen enkele calculator weet dit blijkbaar en houden daar ook geen rekening mee.
Op een paar punten geeft dit een iets andere afstelling die de ontvangst nog iets zal verbeteren.
Hier de berekening zoals ik die nu heb uitgevoerd:

 

Voor Middelburg heb ik voor een Triax 110 het volgende voor je uitgerekend voor de 13-19-23-28 oost:

 

- stel de rail 12°schuin, zie bijgevoegde hoek

- zet de klem van de Astra 19,2 tegen de arm
- stel de afstanden van de lnb's op de volgende afstanden af:
> tussen de Astra 19,2 en Hotbird 13 is 94mm
> tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 65mm
> tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 72mm
d.w.z. gemeten aan de voorzijde van kuiltje tot kuiltje in de kap.
- stel de skew van de lnb's als volgt in:
> Hotbird 13 op -4°
> Astra 19,2 op -5°
> Astra 23,5 op -8°
> Astra 28,35 op -11°
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je achter tegen de lnb's kijkt t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.
- stel de elevatie van de schotel af op 29° om de Astra 23,5 te vinden
- stel nu de schotel af door deze te verdraaien en de elevatie bij te stellen op maximale signaalkwaliteit. De overige satellieten staan dan ook goed.

 

Hoek van 12 graden.png

hoek van 4 graden.PNG

hoek van 5 graden.png

hoek van 8 graden.PNG

hoek van 11 graden.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

en met google kan het bijvoorbeeld met deze zoekterm:

ipadawan triax 110 site:sat4all.com

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei Sprietje:

- stel de skew van de lnb's als volgt in:
> Hotbird 13 op -4°
> Astra 19,2 op -5°
> Astra 23,5 op -8°
> Astra 28,35 op -11°
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je achter tegen de lnb's kijkt t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.

Beste Sprietje, met de oude settings had ik al goed beeld, had wel de skew van een wat verdraaid. Weet niet meer welke eigenlijk.

Maar ja zoals je schreef tijden veranderen en beter is alleen maar 'beter'.

 Vraagje hierover. Je schrijft met de klok mee, maar dan met -4º of gewoon 4º

Nu lijkt er te staan van, vanwege de min teken, verticaal vier graden tegen de klok in.

 

Wederom alvast bedankt.

VU+ Solo2 - 1TB ssd - VTi 13
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De skew van een lnb wordt altijd opgegeven als je in de richting van de satelliet kijkt. Dit is een standaard afspraak.

Aan gezien je dan achter de schotel staat en je niet bij de lnb kunt komen, geef ik op hoe je de lnb moet verdraaien als je er wel bij kunt, dus achter de lnb staat. Dan moet je bij een negatieve skew de lnb dus met de wijzers van de klok meedraaien. :D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duidelijk, dit nam ik meer of minder aan, maar omdat  in je "oude versie" er geen min teken voor stond, maar wel de zelfde klok richting ( dus keek van uit een andere zijde ) wilde ik even het zekere voor het onzekere weten.

Merci.

 

aangepast door iPadawan

VU+ Solo2 - 1TB ssd - VTi 13
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is het PMMA ( plexi glas ) idee. Kan ik ook een regen kapje maken van 1mm dik of zo.

Kan de rail waterpas houden. Plexi glas beetje verwarmen en buigen in de vorm van de rail.

 

Helaas FabLab erg beperkt open.

 

Schermafbeelding 2018-11-09 om 11.11.50.png

aangepast door iPadawan

VU+ Solo2 - 1TB ssd - VTi 13
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier klopt iets niet.
Ik zie aan de afstanden dat links de Hotbird-lnb moet zitten.
De Hotbird staat voor Nederland het hoogste aan de hemel omdat die het meest zuidelijk staat. Dan moet de lnb ook het laagste op de rail staan en niet zoals hier het hoogste.
Bovendien moeten de bevestigingsgaten verder uit elkaar komen dan de maten die ik opgegeven heb omdat alle lnb's iets taps t.o.v. elkaar staan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

aha, hot bird zit dus rechts van achter bekeken. 

 

Tja, de afstanden onderling. Heb je het hart op hart berekend met de kop strak tegen de beugel?

Zal de hals gaten dan wat ruimer van elkaar zetten, kwam op zo'n 2,5 mm. Verschuif ze dan 3 mm, kan dan de kop iets naar binnen schuiven als het nodig moet zijn.

 

 

Schermafbeelding 2018-11-09 om 15.40.00.png

VU+ Solo2 - 1TB ssd - VTi 13
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de extra info. Zette eigenlijk alle koppen tegen de houder.

Zal morgen eens de lengten van de schotel ontvangst center naar een kop en de rail meten. Dan weet ik de radius afstand naar voorzijde koppen.

Had vanmiddag 30mm genomen als voorzijde kop naar hart rail.

aangepast door iPadawan

VU+ Solo2 - 1TB ssd - VTi 13
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...