Ga naar inhoud


Hoe vast hoor je een schotel vast te draaien eigenlijk??


RickBrouwer

Aanbevolen berichten

Dag leden, 

Laatst had ik een discussie met mijn kamaraad over het vast zetten van een schotel. Ik draai altijd de beugelmoeren handsvast en ik draai eerst linksonder en dan rechtsboven, ik werk diagonaal zo heb ik met vastdraaien geen signaal verlies. Mijn kamaraad die draait van links naar rechts dus niet diagonaal vast, en hij draait daarna met waterpomp tang het helemaal vast. Ook hij heeft geen signaal verlies tijdens aandraaien. Nou beweert hij dat zijn manier van doen beter is en zo is er een discussie ontstaan. Het gaat om een Triax 88 schotel. Dus ik dacht ik ga dit aan de deskundigen hier het na vragen. 

Welke manier van doen is juist en hoe doen jullie het? 

 

Groetjes Rick.

aangepast door RickBrouwer
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Diagonaal is het beste.
Maar het allerbeste resultaat bereik je nadat je de satelliet goed ontvangt door de klembeugel met een parker vast te zetten. Dan kun je door de bouten links of rechts aan te draaien de schotel haarfijn bijsturen totdat je optimaal signaal hebt. Je moet het eerst eens zo gedaan hebben om te zien hoeveel nauwkeuriger je de schotel op die manier kunt afstellen. Bovendien hoef je dan ook niet bang te zijn dat de schotel met een hele harde wind verdraaid want door de parker is hij niet meer te verdraaien.

 

Aandraai volgorde.JPG

mastklem vastzetten.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overal zitten er tandjes op die beugel. Door een parker in de beugel te boren zal deze verzwakt worden. Gewoon goed aandraaien, en de signaalmeter in de gaten houden, en als de beugel begint te vervormen zit alles goed vast. Nog nooit meegemaakt dat een schotel was verdraait omdat die niet goed vast zat.

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vleugelmoeren met een waterpomptang vastrekken? Zijn wij barbaren.........

 

Neem 6 kant moeren van kwaliteit 8.8 M8, dus sleutelmaat 13. Dan nu de vraag van welke staalkwaliteit onze Triax vrienden de U beugels hebben gemaakt? Ga maar voor de zekerheid uit van 4.6. Nu g500a je de moeren met een momentsleutel aantrekken met 8 Nm, De voorspankracht zal nu 5000 N zijn, komt voor de leek overeen met 500 kg.  Nu gaat er niets meer door de wind draaien. 

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een onzin Frans dat de beugel zodanig verzwakt als je er een gaatje in boort van 4 of 4,5 mm. je kans op verbuigen krijgt. Nog nooit meegemaakt.

En ik begrijp dat jij nog niet vaak schotels optimaal hebt afgesteld als je beweert dat je de signaalmeter in de gaten moet houden. Door het aandraaien van de mastklem komt ook de elevatie van de schotel iets omhoog waardoor het signaal veranderd. Hoe weet jij nu dat de signaalverandering komt door het iets veranderen van de richting of van de elevatie? Kijk, dat is nu het mooie als je de klembeugel met een parker hebt vastgezet. Je draait de moeren aan de ene zijde een kwart slag los en aan de andere zijde een kwart slag aan, en je kunt aan het signaal precies zien of de richting beter of slechter wordt. Als je de schotel perfect wilt afstellen, dan zal je na het vastzetten van de mastklem altijd de elevatie nog iets na moeten stellen op maximale signaalkwaliteit.

 

Zet maar eens een parker in de klembeugel en je zult merken dat je een schotelmaat kleiner kunt nemen om hetzelfde signaal te krijgen. :P

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Er bestaan ook vleugelmoeren waaraan onder de vleugel een moer gelast zit.

Bekijk maar eens een Fuba DAA 850 mastklem.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien is het toch beter als de schotel met de wind mee kan draaien .

 

stormschade.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...