Ga naar inhoud


Hoe vast hoor je een schotel vast te draaien eigenlijk??


RickBrouwer

Aanbevolen berichten


Ik heb jarenlang op ongeveer dezelfde wijze een draaibare schotel gehad terwijl ik aan zee woonde.

Het enige wat ik wel direct gedaan had waren de vleugelmoeren vervangen door gewone 6 kantmoeren.

De boel afgesteld en kruislings van links naar rechts en van onder naar boven vast gedraaid.

De hele constructie is nooit ook niet bij echt zware stormen ook maar iets verlopen.

De moeren had ik "op gevoel" dus zonder een momentsleutel vast gedraaid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-11-2018 om 14:46 zei RickBrouwer:

Dag leden, 

Laatst had ik een discussie met mijn kamaraad over het vast zetten van een schotel. Ik draai altijd de beugelmoeren handsvast en ik draai eerst linksonder en dan rechtsboven, ik werk diagonaal zo heb ik met vastdraaien geen signaal verlies. Mijn kamaraad die draait van links naar rechts dus niet diagonaal vast, en hij draait daarna met waterpomp tang het helemaal vast. Ook hij heeft geen signaal verlies tijdens aandraaien. Nou beweert hij dat zijn manier van doen beter is en zo is er een discussie ontstaan. Het gaat om een Triax 88 schotel. Dus ik dacht ik ga dit aan de deskundigen hier het na vragen. 

Welke manier van doen is juist en hoe doen jullie het? 

 

Groetjes Rick.

Als de pijp ovaal wordt ben je te ver.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-11-2018 om 12:22 zei grondstof:

Ik heb jarenlang op ongeveer dezelfde wijze een draaibare schotel gehad terwijl ik aan zee woonde.

Het enige wat ik wel direct gedaan had waren de vleugelmoeren vervangen door gewone 6 kantmoeren.

De boel afgesteld en kruislings van links naar rechts en van onder naar boven vast gedraaid.

De hele constructie is nooit ook niet bij echt zware stormen ook maar iets verlopen.

De moeren had ik "op gevoel" dus zonder een momentsleutel vast gedraaid.

Super handig dat gevoel, hebben de jongens van mn garage ook. Geen momentsleutel nodig, wielbouten en moeren van stuurkolom allemaal op gevoel.......

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Mijn oude leermeester riep altijd:

Jochie, onthoudt een ding, een slag na heel vast komt heel los.

  • Like 2

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En dan de Duizend Euro vraag, droge of vette schroefdraad!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-11-2018 om 16:09 zei Sprietje:

Diagonaal is het beste.
Maar het allerbeste resultaat bereik je nadat je de satelliet goed ontvangt door de klembeugel met een parker vast te zetten. Dan kun je door de bouten links of rechts aan te draaien de schotel haarfijn bijsturen totdat je optimaal signaal hebt. Je moet het eerst eens zo gedaan hebben om te zien hoeveel nauwkeuriger je de schotel op die manier kunt afstellen. Bovendien hoef je dan ook niet bang te zijn dat de schotel met een hele harde wind verdraaid want door de parker is hij niet meer te verdraaien.

 

Aandraai volgorde.JPG

mastklem vastzetten.jpg

 

hoi leden, ik had het even druk heb niet kunnen reageren maar wat een leuke gezellige leuke en interessante grappige reacties hebben jullie gepost allemaal 🙂

maar diagonaal vast maken is dus het beste manier van vastdraaien.

 

hey Sprietje de tip die jij geeft heb ik nog niet eerder geprobeerd, ik doe sinds ik het me herhinger  links onder dan rechts boven dan links boven en als laatste rechts onder. Ik draai links onder goed handmatig vast en dan gelijk tijdig de rest en zo heb ik tot nu toe geen signaal verlies gehad. In het begin kan ik me herhingeren dat ik het op bijna jou manier van aandraaien deed maar kreeg toch signaal verlies en toen na wat pielen besloot ik het op mijn manier te doen en sinds doe ik het op mijn manier en sinds dien gaat het gewoon goed, ik ben er ook gewend om op mijn manier te doen en zal ik het niet gauw op een andere manier doen.

 

ook heb ik mijn pijp dus gemeten die is ook 60mm .

 

Dag, gerrithogeveen jou wilde ik iets vragen, is een Sab schotel is echt zo makkelijk te installeren en heel nauwkeurig af te stellen voor perfect of zo perfect mogelijke ontvangst op een goede locatie? En vergelijken met andere schotels bijv, Triax Schotels zijn Sab Schotels nauwkeuriger bij ontvangst van satellieten ???

 

Even een andere vraag aan iedereen, kun je een schotel ook in je woning gebruiken? Zal je wel ontvangst hebben als je schotel binnen staat en tegen een raam staat gericht?

 

ik ben benieuwd naar jullie reacties ,fijne avond iedereen.

Groetjes Rick 🙂

 

aangepast door RickBrouwer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel Sprietje,

Dus het is wel mogelijk dat je toch ontvangst hebt.

Ja weetje een kameraad van mij die heeft geen ontvangst op bepaalde satellieten op zijn balkon in zijn flat en vandaar dat hij het mij vroeg hoe hij het konde oplossen , en dacht van dat vraag ik ook aan de experts hiero.. Hij ontvangt vanuit zijn balkon vanaf 39 gradan oost tot 65 graden oost (dacht ik zo) en hij wil Astra 1 2 en 3 ontvangen. Op de andere kant van zijn woning lukt dat wel maar daar heeft hij geen balkon ,wel raam vandaar dat ik het vroeg.

 

We zouden dit moeten experimenteren dan met elkaar.. Wie weet lukt het toch..

het ramen bestaan uit dubbel-glas ,hopelijk lukt het wel..

 

(Mijn duits is niet heel geweldig maar zoals ik heb kunnen begrepen kan het wel goed gaan)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er op het glas dus geen coating zit die de signalen tegen houden, dan heb je diverse mogelijkheden met de schotel.

 

1 - Je plaatst de schotel op de normale manier. Dit heeft een paar nadelen.
a- de schotel komt op enige afstand van het raan te staan vanwege de lnb-arm en de lnb.
b - De schotel houd flink wat licht en uitzicht tegen. Dit  kun je voorkomen door gebruik te maken van een transparante (polycarbonaat) schotel.

 

2 - Je plaatst de schotel ondersteboven
a- hierdoor kun je de schotel in principe tot tegen het raam plaatsen
b- het neemt minder uitzicht en licht weg
c- als je dan ook nog een transparante schotel neemt, ontneemt hij het minste licht en valt hij het minste op.


Bekijk de voorbeelden.

 

Bild-3.jpg

metronic_dish.jpg

schotel ondersteboven.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei RickBrouwer:

Zal je wel ontvangst hebben als je schotel binnen staat en tegen een raam staat gericht?🙂

 

En als het regent, met een filmpje water op het glas, valt ook de ontvangst enorm terug, is mijn ervaring.

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...