Ga naar inhoud


Hoe vast hoor je een schotel vast te draaien eigenlijk??


RickBrouwer

Aanbevolen berichten

Ja, regendruppels houden signaal tegen, dat is bekend. Het voordeel is wel als de schotel binnen staat, dat de lnb en de schotel zelf niet nat worden zodat daar geen verlies op treedt.

Bij zwakke satellieten is een schotel achter glas ook geen oplossing, maar ja de Astra 19,2 zal over het algemeen goed te ontvangen zijn bij regen, voor de Astra 23,5 zul je een voldoende grote schotel moeten gebruiken.

De meest belangrijke vraag zal eerst zijn of het vensterglas wel signalen door laat.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Sommigen weten het altijd beter, anderen denken lollig te zijn maar de fabrikanten zijn de enigen die kunnen zeggen hoe vast je de schotel moet zetten. Helaas zijn er maar verrekt weinigen die de aantrek gegevens vermelden bij aanschaf. Dat is wel het enige goede antwoord v.w.b hoe vast hij moet worden gemonteerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zover ik weet wordt bij geen enkele consumentenschotel de aandraaimomenten opgegeven, wel bij de professionele schotelfabrikanten zoals Channel Master.
Zelfs fabrikanten van U-beugels of Rondstaalbeugel geven het aandraaimoment niet op omdat het afhangt hoe de beugel gebruikt wordt.
Daarnaast kun je altijd nog gebruik maken van de aandraaimomenten die bij een draadmaat en staalsoort hoort, zie: http://www.technicon.nl/uploads/downloads/Aanhaalmomenten_voor_schroefverbindingen.pdf


Voor een gewone schotel kan een vakman zeker wel bepalen hoe vast een schotel gezet moet worden.
Ik heb altijd nog een stuk van 50cm betonijzer van 10mm rond bij me dat ik door de gaten van de mastbevestiging steek om te proberen of de schotel niet meer te verdraaien is.

 

Als je bij een gewone schotel de klembeugel met een parker vast zet, is de aandraaivolgorde niet zo van belang. Je kijkt naar het signaal en draait aan de linker of rechter zijde totdat je maximale signaalkwaliteit hebt. Dit werkt veel nauwkeuriger dan een aandraaivolgorde.

Ik zou zeggen, zet maar eens een parker in de beugel van je schotel en stel de schotel dan nog maar eens af. Bijna altijd zul je de signaalkwaliteit kunnen verbeteren.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-11-2018 om 22:35 zei RickBrouwer:

 

hoi leden, ik had het even druk heb niet kunnen reageren maar wat een leuke gezellige leuke en interessante grappige reacties hebben jullie gepost allemaal 🙂

maar diagonaal vast maken is dus het beste manier van vastdraaien.

 

hey Sprietje de tip die jij geeft heb ik nog niet eerder geprobeerd, ik doe sinds ik het me herhinger  links onder dan rechts boven dan links boven en als laatste rechts onder. Ik draai links onder goed handmatig vast en dan gelijk tijdig de rest en zo heb ik tot nu toe geen signaal verlies gehad. In het begin kan ik me herhingeren dat ik het op bijna jou manier van aandraaien deed maar kreeg toch signaal verlies en toen na wat pielen besloot ik het op mijn manier te doen en sinds doe ik het op mijn manier en sinds dien gaat het gewoon goed, ik ben er ook gewend om op mijn manier te doen en zal ik het niet gauw op een andere manier doen.

 

ook heb ik mijn pijp dus gemeten die is ook 60mm .

 

Dag, gerrithogeveen jou wilde ik iets vragen, is een Sab schotel is echt zo makkelijk te installeren en heel nauwkeurig af te stellen voor perfect of zo perfect mogelijke ontvangst op een goede locatie? En vergelijken met andere schotels bijv, Triax Schotels zijn Sab Schotels nauwkeuriger bij ontvangst van satellieten ???

 

Even een andere vraag aan iedereen, kun je een schotel ook in je woning gebruiken? Zal je wel ontvangst hebben als je schotel binnen staat en tegen een raam staat gericht?

 

ik ben benieuwd naar jullie reacties ,fijne avond iedereen.

Groetjes Rick 🙂

 

ik ontvang met de sab zo'n 50 satellieten van 75 oost tot 45 west, ook de nilesat komt prima binnen en bij goed weer de zeer zwakke transponders ook zoals nat geo kids ontvang ik, het is wel millimeterwerk maar dan is het ook perfecto, belangrijkste is dat de motor waterpas staat. ik stel hem af op de astra 5 en dan draai ik in het rond of de baan klopt, zo niet dan finetunen op ''gevoel'' door wat te spelen met het kruislings aandraaien van de moeren

 

aangepast door gerrithoogeveen
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei Sprietje:

Zover ik weet wordt bij geen enkele consumentenschotel de aandraaimomenten opgegeven, wel bij de professionele schotelfabrikanten zoals Channel Master.
Zelfs fabrikanten van U-beugels of Rondstaalbeugel geven het aandraaimoment niet op omdat het afhangt hoe de beugel gebruikt wordt.
Daarnaast kun je altijd nog gebruik maken van de aandraaimomenten die bij een draadmaat en staalsoort hoort, zie: http://www.technicon.nl/uploads/downloads/Aanhaalmomenten_voor_schroefverbindingen.pdf


Voor een gewone schotel kan een vakman zeker wel bepalen hoe vast een schotel gezet moet worden.
Ik heb altijd nog een stuk van 50cm betonijzer van 10mm rond bij me dat ik door de gaten van de mastbevestiging steek om te proberen of de schotel niet meer te verdraaien is.

 

Als je bij een gewone schotel de klembeugel met een parker vast zet, is de aandraaivolgorde niet zo van belang. Je kijkt naar het signaal en draait aan de linker of rechter zijde totdat je maximale signaalkwaliteit hebt. Dit werkt veel nauwkeuriger dan een aandraaivolgorde.

Ik zou zeggen, zet maar eens een parker in de beugel van je schotel en stel de schotel dan nog maar eens af. Bijna altijd zul je de signaalkwaliteit kunnen verbeteren.

 

waarom die parker? het verzwakt je beugel en er zitten toch tanden aan de mastklem, dat ding van mij is 120cm en staat 4 meter boven de stoep in weer en wind en nog steeds niet verdraaid 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De parker is alleen bedoelt bij het instellen, als ik het goed begrijp. Hij kan dan niet meer  naar links en rechts draaien wanneer je de moeren vast zet.

 

Mutant HD51 4K 2 keer, Xtrend ET4000, Openpli 7, Schotel Trax 64, 2x 1e Tripleblock lnb, Astra 1,2,3  / 2e Duoblock lnb, Astra 2,3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig zijn er ook mensen die lezen wat ik schrijf. De parker is alleen bedoeld voor het perfect in kunnen stellen van de draairichting van de schotel.
Met een gaatje van 3,5 of 4,5mm verzwak je de beugel echt niet. Oordeel niet over het gemak en de precisie van het afstellen van de schotel als je het zelf zo nog nooit gedaan hebt. Als bijkomstigheid voorkomt zo'n parker dat de schotel bij een storm ook nog eens kan verdraaien.
Bedankt beste peper.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-11-2018 om 11:35 zei Sprietje:

Ja, regendruppels houden signaal tegen, dat is bekend. Het voordeel is wel als de schotel binnen staat, dat de lnb en de schotel zelf niet nat worden zodat daar geen verlies op treedt.

Bij zwakke satellieten is een schotel achter glas ook geen oplossing, maar ja de Astra 19,2 zal over het algemeen goed te ontvangen zijn bij regen, voor de Astra 23,5 zul je een voldoende grote schotel moeten gebruiken.

De meest belangrijke vraag zal eerst zijn of het vensterglas wel signalen door laat.

 

Sprietje bedankt voor je uitleg ik zal het aan mijn kamaraad het doorgeven en dan kijkt hij wel hoe hij de schotel tegen het raam zet. Maar A33 gelukkig heeft hij het probleem niet dat de raam nat wordt want het raam bevind zich onder een afdak. 

 

En gerrithogeveen bedankt voor je info maar dat is niet wat ik vroeg. Is het monteren van een sab schotel echt zo makkelijk zoals het wordt gezegd? Want ik zo overstappen naar sab 120 schotel omdat volgens het gezegde dit schoel heel precies en nauwkeurig is en natuurlijk veel duidelijker is maar ook heel makkelijk te installeren is. Dat gepiel met Triax schotels ben ik wel een beetje klaar mee namelijk.... 

 

En even iets anders wat ik aan de rest wil vragen is, het volgende ik zie bij sommige mensen dat de schotels naar een muur zijn gericht.. Hebben deze mensen geen ontvangst-blemmering of zo?? En als ik mijn schotel tegen een muur zal uitrichten zal ik wel ontvangst hebben op een satelliet??  Bijvoorbeeld om 7 graden oost te ontvangen moet ik mijn naar het muur van mijn balkon gaan richten, dat is het zuiden bij mij namelijk....  

aangepast door RickBrouwer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Rick

 

Een schotel op zijn kop zetten vraagt even een berekening op hoeveel graden elevatie je die schotel dan af moet stellen. Vraag dat tegen de tijd dan maar dat hij dat zou willen. Laat hem eerst kijken of de satelliet met een schotel op de normale manier te ontvangen is.
Je hebt het over een afdak boven het raam. Kunnen de signalen dan wel het raam bereiken? Gaat het misschien over een balkon van de bovenburen?

In Nederland staan de satellieten op een elevatie van ongeveer 30 graden. Dan weet je dat maat B de helft is van maat A, zie bijlage.
Het allermooiste moment om te zien of je schotel wel over het gehele oppervlak signalen ontvangt van de satelliet, is tijdens de sun outage. Dan moet de zon op het gehele schoteloppervlak schijnen zonder ergens een schaduw maar ja dat is pas weer in het voorjaar.

Bepaal eerst met www.dishpointer.com vanuit welke richting de signalen komen.

Een schotel kan prima tegen een muur hangen maar natuurlijk nooit op een muur gericht zijn want dan ontvang je niets.

 

schotelopstelling op een balcon.PNG

windowangle.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik begrijp het leden erg bedankt voor jullie hulp!  Kamaraad heeft het probleem opgelost hij heeft toestemming gekregen om op het dak van de flat de schotel te plaatsen,  (met pijn en moeite is het hem gelukt om de Woningcorporatie te overtuigen en kreeg toestemming) wel moest hij akkoord gaan dat 3 andere bewoners mee gaan kijken naar Astra dus heeft hij Unicable lnb op de schotel gezet en met een spliter verdeeld de coax kabel verdeeld naar 4 ontvangers, en met hulp van buren is het allemaal goed gekomen dus hij blij ik blij 😁😶

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...