Ga naar inhoud


Uitrichten Turksat 42E


Dafboy

Aanbevolen berichten

Beste forummers, 

 

Reeds enkele weken probeer ik voor mijn vrouw haar satelliet uit te richten voor de ontvangst van Turkse zenders.

Ik krijg echter geen deftig signaal, ik zie alleen 45% signaalsterkte en 5% kwaliteit.

Echter als ik via de app op mijn gsm een uitrichting doe naar een Astra satelliet krijg ik een signaal/kwaliteit van om en bij de 80%.

Ik heb reeds een nieuwe LNB gekocht omdat na de verhuis die van TV Vlaanderen ook stuk was dus ik dacht dat ook deze stuk kon zijn.

Via de app op gsm richt ik uit naar Turksat, hoek op 22°, dan draai ik de LNB wat links en rechts, maar het signaal veranderd niet.

 

Zou dit dan misschien aan de decoder liggen ? (Vizyon 100FTA+)

 

Ook heb ik geprobeerd om signaal te krijgen op de Hotbird en Eutelsat maar ook daar veranderd er niks, enkel bij een Astra krijg ik een degelijk deftig signaal.

 

Schotel is Triax 75cm , Vizyon 100FTA+ decoder, staat op een voetstuk met 4 zware tegels op dak van garage, vrij zicht richting zuiden.

Boomgrens is meer dan 10-15m verwijderd van schotel, ook een huis achter ons gelegen ligt ongeveer 40m verder.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Dafboy

 

Je schrijft dat de bomen op een afstand van 10 tot 15 meter staan.
Nu is de elevatie van de 42e maar 22 graden en dat betekent dat als de bomen op 10 meter afstand staan, deze maar 4,1 meter hoger mogen zijn dan de onderzijde van de schotel. Stel dat de onderzijde van de schotel 3 meter is, dan mogen de bomen niet hoger zijn dan 7,1 meter. Dat is niet veel voor een boom. Misschien heb je toch last van die boom?

Kijk even met Dishpointer.com of die boom echt een storende functie is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Sprietje:

Beste Dafboy

 

Je schrijft dat de bomen op een afstand van 10 tot 15 meter staan.
Nu is de elevatie van de 42e maar 22 graden en dat betekent dat als de bomen op 10 meter afstand staan, deze maar 4,1 meter hoger mogen zijn dan de onderzijde van de schotel. Stel dat de onderzijde van de schotel 3 meter is, dan mogen de bomen niet hoger zijn dan 7,1 meter. Dat is niet veel voor een boom. Misschien heb je toch last van die boom?

Kijk even met Dishpointer.com of die boom echt een storende functie is.

 

 

Sprietje, 

Heb ik reeds met Dishpointer en Satfinder gedaan, gelukkig ligt het signaal tussen de bomen en het huis door....Maar misschien kan ik er alsnog last van hebben. Helaas mogen wij niks aan de gevel vast maken want anders had ik die aan de schouw vast gemaakt. Ik had al gedacht om het met spanriemen aan de schouw vast te maken,....
Als het weer het toelaat zal ik een foto nemen vanaf het dak waar de schotel staat in de juiste richting.

 

Met de Astra voor TV Vlaanderen heb ik geen problemen...

 

sat.jpg.8ce6d8e1a658159c5c615c3b0f042f8e.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat het signaal ook nog over bomen heen gaat maar die bomen staan op 20 meter afstand en ik zie aan de korte schaduw dat het geen hoge bomen zijn. Je hebt dus vrij zicht. Geen reden dus om je schotel naar de schoorsteen te verhuizen.

 

Je schrijft dat het een Triax 75 is. Het zal dan wel een Triax 78 zijn die op de spiegel gemeten 70cm breed en 78cm hoog is. De schotel zit dan op 5 punten vast, zie bijlage.
Met een veldsterkte van 52dBw moet dat voldoende zijn. Ik denk dat je de schotel niet precies genoeg hebt uitgericht.
Welke lnb heb je er op gezet?

 

Dat je signaal hebt op de Astra 19,2 komt omdat die flink sterk is.
Ontvang je geen enkele zender van de 42e, ook niet van de Hotbird?

De zender Milyon TV en Kardelen TV op 11594V moet je toch wel kunnen ontvangen? DVB-S, QPSK, SR 25.000, fec 2/3

 

TD78.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

en op welke frequentie is dat je maar 55% hebt

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@smetje limb.BE

 

Over de schotel zul je wel gelijk hebben, ik ga momenteel niet het dak op om 100% zeker te zijn, te hard aan het regenen en waaien op dit moment.

 

Origineel zat er een Maximum LNB op, deze heeft altijd gewerkt, tot na de verhuis (zelfde probleem met tvv, daar was de LNB stuk), dus heb ik een Innovio gekocht voor Turksat.

De frequenties zijn degene die de decoder automatisch instelt als je de satelliet kiest in het installatiemenu.

Ik ben hier absoluut geen kenner in.

Hier is iemand geweest die zich vooral bezig houd met Turksat, met een satfinder/bieper...Maar denk eerlijk gezegd dat het een foefelaar is want hij had geen Astra in zijn toestel en heeft 2 keer moeten onderbreken omdat hij de batterij van het toestel niet had opgeladen. Maar ook hij vond geen signaal op zijn bieper, vandaar ook de veronderstelling dat de LNB stuk is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een aantal vragen om de situatie nog helderder te krijgen:

- Heb je de LNB skew ook ingesteld voor 42E?

- Heb je zelf ook een satbeeper/satfinder? Om signaal te VINDEN vind ik die onontbeerlijk; fijn-tunen kan dan vaak met je receiver. (Omdat ik geen echte satellietmeter heb, zet ik dan altijd een ontvanger+TVtje bij de schotel).

- Welke frequenties heeft je ontvanger dan gebruikt in dat installatiemenu? (Het is namelijk niet zeker dat die nog actueel in gebruik zijn.)

- Heeft je ontvanger eventueel ook blind-scan als mogelijkheid? Of welke scan mogelijkheden heb je in je receivermenu?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uur geleden zei a33:

Even een aantal vragen om de situatie nog helderder te krijgen:

- Heb je de LNB skew ook ingesteld voor 42E?

- Heb je zelf ook een satbeeper/satfinder? Om signaal te VINDEN vind ik die onontbeerlijk; fijn-tunen kan dan vaak met je receiver. (Omdat ik geen echte satellietmeter heb, zet ik dan altijd een ontvanger+TVtje bij de schotel).

- Welke frequenties heeft je ontvanger dan gebruikt in dat installatiemenu? (Het is namelijk niet zeker dat die nog actueel in gebruik zijn.)

- Heeft je ontvanger eventueel ook blind-scan als mogelijkheid? Of welke scan mogelijkheden heb je in je receivermenu?

 

Groet,

A33

 

Ik stel de skew op het zicht/gevoel in, om dan later verder af te stellen zodra er een signaal is.
Ik heb voor het uitrichten dishpointer.com gebruikt in combinatie met satellite finder app op gsm die ik dan op de arm leg en trilt wanneer ik in de buurt kom.
Satbeeper heb ik niet, dus ik neem ook altijd de decoder en klein tv'ke mee het dak op.

Signaal sterkte krijg ik nooit meer dan 45%, signaal kwaliteit schommelt altijd tussen 4% en 6%.

 

Triax schotel is zoals hierboven beschreven,  staat op plat dak van garage, (+/- 2.5m hoog)

Hieronder enkele foto's van de LNB's en het menu dat ik heb op de Vizyon decoder (voor de foto's niet aangesloten op de schotel).

 

IMG_20181208_123015[1].jpg

IMG_20181208_123000[1].jpg

IMG_20181208_123742[1].jpg

IMG_20181208_123818[1].jpg

IMG_20181208_123859[1].jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

daar ga je niet veel meer krijgen op die frequentie denk ik 

neem hier een kijkje welke frequentie hier in het westen el zullen werken

 

https://nl.kingofsat.net/pos-42E.php

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden zei smetje limb.BE:

daar ga je niet veel meer krijgen op die frequentie denk ik 

neem hier een kijkje welke frequentie hier in het westen el zullen werken

 

https://nl.kingofsat.net/pos-42E.php

 

Als ik het goed begrijp moet ik die frequenties bij 'transponder' aanpassen? Of ook bij LNB frequentie.

Dit is helemaal nieuw voor mij die frequenties....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet gek dat je geen signaal hebt. Transponder 11962V bestaat helemaal niet en ook een transponder in de buurt met een SR van 3333 ook niet.
Stel de schotel af op de zender Milyon TV en Kardelen TV op 11594V, DVB-S, QPSK, SR 25.000, fec 2/3 zoals ik eerder aangegeven heb.

En diseqc 1.1 cascade moet niet aan staan en diseqc ook niet.

En waarom geef je onder in de instellingen aan "polarisatie H" terwijl je een transponder met verticale polarisatie hebt ingesteld?

 

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden zei Sprietje:

Het is niet gek dat je geen signaal hebt. Transponder 11962V bestaat helemaal niet en ook een transponder in de buurt met een SR van 3333 ook niet.
Stel de schotel af op de zender Milyon TV en Kardelen TV op 11594V, DVB-S, QPSK, SR 25.000, fec 2/3 zoals ik eerder aangegeven heb.

En diseqc 1.1 cascade moet niet aan staan en diseqc ook niet.

En waarom geef je onder in de instellingen aan "polarisatie H" terwijl je een transponder met verticale polarisatie hebt ingesteld?

 

 

sprietje ...Dafboy kent niet veel van ontvangers en hij probeert ook maar he 

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei smetje limb.BE:

sprietje ...Dafboy kent niet veel van ontvangers en hij probeert ook maar he 

 

Ik was er mee bezig, helaas weeral zonder resultaat. Nu is het beginnen regenen dus stop ik ermee voor vandaag.

Inderdaad, op gebied van satelliet ontvangers en alles wat er bij komt kijken ben ik nog een beginner.

 

Ik heb die transponder veranderd, disceq uitgezet, polarisatie op verticaal gezet....maar helaas...

 

Ik zal wel ergens iets verkeerd doen maar op dit moment weet ik niet wat....

 

IMG_20181208_163308[1].jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je bij LNB FREQUENTIE ook kiezen voor UNIVERSEEL ? Anders 10600 kiezen .

en bij 22 Khz , kun je daar ook AUTO kiezen  , anders zet die maar op OFF 

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...