Ga naar inhoud


SatelliteMagazine en SatellietForum.com. stoppen op 1 febr. na 20 jaar


Sprietje

Aanbevolen berichten


Drie belangrijke aspecten die worden vergeten ten aanzien van IPTV en traditionele broadcasting:

 

1) Anonimiteit: Wie naar een broadcasting kijkt of luistert, kan men moeilijk achterhalen - ja, daargelaten dat daadwerkelijk een meetwagen langsrijdt die je local oscillator gaat zitten meten - dat soort bangmakerij verhalen uit de jaren 60. (Die meetwagen is allang naar de sloop gebracht - sterker nog, zelfs de sloop is inmiddels gesloopt).

Met IPTV, Internet radio, kijken via een setopbox-met-retour, VOD, heb je die anonimiteit niet - 'men' weet dat je afstemt en kan het nog aantonen ook, ook partijen die daar niets mee te maken hebben - kunnen het in theorie achterhalen.

 

2) Bulk geld: Doordat niemand echt weet wie (op dat moment) het publiek is, worden reclame gelden met de natte vinger ingeschat en betaald. Immers... hoeveel mensen bereik je dan? Geen idee... maar het is op die en die zender, met zoveel % dichtheid - laten we bedrag X doen.

Met dit soort bulk gelden - kun je een hoop doen. Adverteerders houden hier niet van, maar wij houden weer niet van adverteerders eigenlijk - dus dat is okee.

 

3) Controle door tussenliggende partijen: Met IP is heel veel mogelijk om je te beletten om iets te zien of te horen... geofencing, IP blocking... allemaal mechanismen die ervoor kunnen zorgen dat jij bepaalde uitzendingen niet kunt zien of horen. Is ook niet in het belang van het publiek.

Nee... voor mij blijft (satelliet) ontvangst nog steeds een prachtig medium. Moeten we nog steeds blijven ondersteunen! Als de uitzender aan je de uitzending wil tonen, dan wil ik het (als publiek) willen kunnen ontvangen!

Fred

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Inmiddels heeft Sat4All ook het twintigjarig jubileum gehad. (begin april 2020?)

 

En zelf ben ik ook al twintig jaar lid, oorspronkelijk sinds 1 december 2000.

Helaas werd ik na een half jaar automatisch als lid verwijderd omdat ik in dat eerste half jaar nog niets durfde te posten.

Was toen een hele spannende tijd met al die Gold- en Fun-kaartjes programmeren.    

Veel topics gingen over een Eend en een bepaalde Freek. 

Hele andere tijd dan nu.... 🤣

  • Haha 1

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-1-2019 om 23:30, fred33 zei:

Drie belangrijke aspecten die worden vergeten ten aanzien van IPTV en traditionele broadcasting:

 

1) Anonimiteit: Wie naar een broadcasting kijkt of luistert, kan men moeilijk achterhalen - ja, daargelaten dat daadwerkelijk een meetwagen langsrijdt die je local oscillator gaat zitten meten - dat soort bangmakerij verhalen uit de jaren 60. (Die meetwagen is allang naar de sloop gebracht - sterker nog, zelfs de sloop is inmiddels gesloopt).

Met IPTV, Internet radio, kijken via een setopbox-met-retour, VOD, heb je die anonimiteit niet - 'men' weet dat je afstemt en kan het nog aantonen ook, ook partijen die daar niets mee te maken hebben - kunnen het in theorie achterhalen.

 

2) Bulk geld: Doordat niemand echt weet wie (op dat moment) het publiek is, worden reclame gelden met de natte vinger ingeschat en betaald. Immers... hoeveel mensen bereik je dan? Geen idee... maar het is op die en die zender, met zoveel % dichtheid - laten we bedrag X doen.

Met dit soort bulk gelden - kun je een hoop doen. Adverteerders houden hier niet van, maar wij houden weer niet van adverteerders eigenlijk - dus dat is okee.

 

3) Controle door tussenliggende partijen: Met IP is heel veel mogelijk om je te beletten om iets te zien of te horen... geofencing, IP blocking... allemaal mechanismen die ervoor kunnen zorgen dat jij bepaalde uitzendingen niet kunt zien of horen. Is ook niet in het belang van het publiek.

Nee... voor mij blijft (satelliet) ontvangst nog steeds een prachtig medium. Moeten we nog steeds blijven ondersteunen! Als de uitzender aan je de uitzending wil tonen, dan wil ik het (als publiek) willen kunnen ontvangen!

Fred

Ik kan al die punten volledig onderschrijven! Bij IPTV worden inderdaad geografische blokkades opgeworpen die wat mij betreft echt absurd zijn. Ik kan via Internet geen ZDF kijken terwijl via satelliet Europawijd wordt uitgezonden. Nog idioter: ARD lukt wel via Internet, het lijkt haast willekeur.

 

Satelliet houdt zich ook aan een DVB standaard en kan perfect omgezet worden naar DVB-C of T voor een kabelnet. Het is op die wijze eenvoudig een mooi zenderpakket samen te stellen en het lijkt mij ook betrouwbaarder dan IP aanvoer (als dat al zou lukken).

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...