Ga naar inhoud


Terug inversie, ofwel Atmosferische Condities


astro iris

Aanbevolen berichten

17 uur geleden zei dreka1:

Prachtig die Inversie , en geniet van je ontvangst , hier in de omgeving Gorinchem , is de DAB + ontvangst zeer slecht , dus de Nederlandse radio zenders blijven stotteren niet om aan te horen , dus dan toch maar luisteren via internet , helaas , die DAB+ radio is weggegooid geld.

Nonsense...

Op FM heb je exact dezelfde storing waarbij zenders ook niet meer te beluisteren zijn door interferentie.

Die paar dagen per jaar dat de ontvangst wat tegenvalt zijn op FM erger dan via DAB+ vanwege de hogere frequentie van de laatste.

 

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites


19 uur geleden zei OFDM:

De grootste luchtvervuiling tijdens inversie ooit?

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Smog_of_London

 

De winter inversies zijn veel zeldzamer dan deze in de zomer maar voor de lange afstand ontvangst zijn ze waanzinnig!

Komt dat door de inversie met gelijk kanaal storing uit België??

We hebben hier het hele jaar inversie , mag weer niet teveel kosten.

Helaas constant , en dat ben je na een paar dagen heel erg zat, en ik ga er geen antenne voor neer zetten , nog meer geld uitgeven voor een slecht alternatief om weer radio te luisteren.

Volgens mij als het bewolkt is , is het helemaal beroerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze morgen extreem goede omstandigheden hier in Ieper BBC radio 2 op 89.7 FM Lyme Regis afstand maar liefst 409 km.

22 uur geleden zei Tonskidutch:

Smog komt in verschillende vormen voor, de bedoelde inversie (zoals ik die in het bericht lees) als weerkaatsing van hoogfrequente signalen via het firmament en de verschillende luchtlagen is toch anders dan jij aanvoert.

inversie en smog zijn inderdaad verschillende atmosferische toestanden. ik denk dat de verwarring komt doordat in de winter inversie vaak ook voorkomt samen met mist.

aangepast door astro iris
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uur geleden zei dreka1:

We hebben hier het hele jaar inversie , mag weer niet teveel kosten.

Helaas constant , en dat ben je na een paar dagen heel erg zat, en ik ga er geen antenne voor neer zetten , nog meer geld uitgeven voor een slecht alternatief om weer radio te luisteren.

Volgens mij als het bewolkt is , is het helemaal beroerd.

Het hele jaar, dat is onmogelijk. Hoezo "mag niet teveel kosten"?

 

Je bedoelt de ontvangst stoort het hele jaar omdat er te weinig zendvermogen aan wordt gespendeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei astro iris:

Deze morgen extreem goede omstandigheden hier in Ieper BBC radio 2 op 89.7 FM Lyme Regis afstand maar liefst 409 km.

inversie en smog zijn inderdaad verschillende atmosferische toestanden. ik denk dat de verwarring komt doordat in de winter inversie vaak ook voorkomt samen met mist.

Dat zijn mooie afstanden!

Smog wordt vastgehouden door de inversielaag. Je kunt dat vanaf een hoog punt of berg soms echt goed zien, zo'n gele luchtlaag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei OFDM:

Dat zijn mooie afstanden!

 

Inderdaad en ik had in de voormiddag nu en dan een Duitstalige uitzending , was op de 99.6, maar heb niet kunnen achterhalen welke, ik denk HR info. Het mooie vandaag was dat sommige zenders zoals BBC 2, radio 89.7, Omroep Zeeland 87.9 , NPO 1 104.4 en radio 538 102.7 en NPO 2 97.8 de gehele voormiddag te beluisteren waren, wat bij inversie toch wel uitzonderlijk lang is. In de loop van de namiddag werd alles relatief weer normaal, alleen Omroep Zeeland en NPO1  komen nog goed door nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op dit moment in midden NL  BBC Radio One FM op 99,3

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei astro iris:

Zender locatie is Brighton en tot midden Nederland is dat ook ruim 400 km, ook mooi resultaat.

 

Eerder Tacolneston met 250 kW en een afstand van rond de 300 Km 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei astro iris:

Net een nieuw afstandsrecordje. FM radio BBC 2 Rawridge 250 KW afstand Ieper 422 km.

Hier in Menen is  BBC Radio 2 ook te ontvangen op 88,5 FM

Ook Radio 6 uit Calais 90 km op 100.4 FM

Op DAB+ zijn de muxen 8D uit Duinkerke en 5B uit Calais zwak te ontvangen.

aangepast door Satfeeds-DX
Edision Piccollo Benelux Edition
Cahors Big Bisat :13°E, 19,2°E, 23,5°E, 36°E, 39°E, 46°E, 52,5°E            Triax 88 cm: 7°E, 2°E

Triax 64 cm: 42°E   Triax 78 cm:  4°W  Maximum E-85:  28,2°E, 21,5°E, 16°E, 10°E, 5°E, 1°W, 5°W                                                                                                                                        Maximum E-85: 14°W, 22°W, 30°W       

Visiosat 90 cm: basis 7°W die draaibaar is van 70,5°E tot 45°W                            DVBT-TNT     DAB+

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...