Ga naar inhoud


UFO vervangen - ervaringen?


ebhoorn

Aanbevolen berichten

De Travelsat UFO begint een beetje te weinig versterking te bieden voor de huidige (randen) van de footprints waar ik me met mijn sleurhut vakantie vier. 

Wie heeft zijn UFO vervangen door een andere (vlak) (schotel) antenne, hoe is de ombouw gegaan / wat zijn de verassingen geweest?  Ik denk dan met name aan zaken als:

  • Hergebruik van de dakdoorvoer;
  • Plaatsen van de nieuwe klem van de stang op de oude positie (moest er nog wat aan de nieuwe klem afgeslepen / bijgebasteld worden?)
  • Gebruik van een compleet ander antennetype zonder stang en het afsluiten van de dakdoorvoer, enzovoorts.

 

Dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Tja, er zijn niet veel mensen meer die de UFO-schotel nog hebben omdat deze erg weinig versterking geeft. De meeste hebben hem al vervangen voor de Selfsat vlakantenne. Ik zou dan de Selfsat H50 nemen. Die geeft het meeste versterking en daarmee ontvang je ook in Spanje Canal Digitaal of Joyne.

Je kunt de bestaande mast gebruiken om de antenne te draaien en de elevatie in te stellen. Alleen de skew moet je handmatig instellen maar dat is bij de UFO-schotel ook zo.

 

equivalent versterking parabool.jpg

Travelsat   Ufo.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje: Ja, de selfsat is een lekker hapje. Goede versterking bovendien.  Ik ben niet zo'n klusser, en in theorie is het vervangen beperkt tot het verruimen van het bestaande gat in het dak - maar je wil ook dat de mast loodrecht omhoog staat, en dat kan dus alleen maar als de klem van de selfsat op dezelfde afstand staat van de zijwand als die van de UFO.  En nog meer gemier waar handige harry's wel raad mee weten - maar ik badend in het zweet (overdrijven is ook een kunst) van wakker lig.

@TonskiDutch. Zeker voor campers waar je meerdere keren per week of per dag jouw kampeerplek verlaat (omdat je aan het trekken bent, of omdat je boodschappen doet). Dan is een automatische zoekfunctie prima.  Maar voor een caravan die eens per week wisselt van plaats....ik ben aardig behendig in het vinden van de satelliet, binnen enkele minuten heb ik beeld. In ieder geval geef ik met een caravan de voorkeur aan het handmatig opzoeken - en het niet meer te hoeven updaten van de software van zo'n antenne.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ideale oplossing voor het ontvangst probleem met de Ufo voor astra 3.

Met deze adapter kunt u gemakkelijk de ufo vervangen voor bijvoorbeeld een Selfsat h30d vlakke schotel antenne.

Gemakkelijker kan het niet!!!

U schroeft de ufo los van zijn "hoefijzer', dan plaatst u de adapter ring met een Selfsat h30d vlakke schotel antenne en u bent klaar voor ontvangst van de Nederlandse HD zenders.

Een groot voordeel is wel de opbouw hoogte. De nieuwe schotel is minimaal 18 centimeter lager!!!!

 

Travelsat-Ufo.jpg

ufo_adapter-selfsat-h30d.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje: Dit hulpstukje is helaas uitverkocht. Maar het begint te kriebelen: Ik kan natuurlijk een willekeurige vlakke antenne aanschaffen, en het bevestigingspunt doorboren met 4 gaatjes. Nadeel is dat ik de skew niet meer kan instellen. Niet het probleem van de dag als ik in West-Europa blijf.

 

Wat mij wel opvalt is het enorme verschil in de (opgegeven) versterking als ik de selfsat hm50 (36 dB) vergelijk met de kathrein 66 skew  (> 55 dB) bijvoorbeeld. Deze laatste antenne illustreert trouwens mijn "zwetend wakker liggen" met geen mogelijkheid kan ik het hoefijzer van de UFO mast koppelen aan de mastkoppeling van de Kathrein....

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ebhoorn

 

Laat je niets wijs maken met een versterking van >55dB.
Je moet al een schotel van meer dan 5 meter hebben met een rendement van 70% om een versterking van 55dB te krijgen.
De BAS 66 is 500x500mm, de SelfSat H50 is 515x515cm

Selfsat H50 geeft een versterking van 36,1dB bij 12,7GHz. De Kathrein BAS 66 geeft zeker niet meer versterking dan de Selfsat.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee wat ze bedoelen. Bij elke satelliet-antenne is een lnb nodig, ook bij vlakantenne en in elke lnb zit een versterker die het signaal zo'n 60dB versterkt.
Misschien bedoelen ze wel dat je minimaal 55dBW veldsterkte van de satelliet nodig hebt voor een fatsoenlijke ontvangst.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik in het voorjaar voor de selfsat h58 Camp ga. 

Ik wil een grote antenneversterking hebben omdat ik ook in Zuid Frankrijk enige kans wil maken de UK beam te ontvangen voor ITV en BBC via de Astra 2E, ik een schotel moet hebben die minimaal een antenneversterking van 37 dB heeft. Dat komt neer op een Triax 78 of groter (in principe niet geschikt voor opbouw op een caravan), een dure opbouwjoekel, of een vlakantenne a la selfsat h58 camp of een selfsat h50D (stationair gebruik).

De selfsat H50D durf ik niet vast te maken op de UFO mast: In tegenstelling tot de UFO (3,6 kg) weegt de selfsat tussen de 6,5..8 kg (geen eenduidige specificatie) en zie ik dat de camp uitvoering een andere achterwand heeft, meer aansluitschroeven - oftewel: Deze lijkt steviger, en beter bestand tegen trillingen en (wind) krachten tijdens het rijden. Het kost wel meer, maar ik kan met de camp ook de skew afstellen - en gelet op de footprint zal een optimale afstelling nodig zijn in Zuid Frankrijk wil ik het maximale uit het signaal persen.

 

Dus...there I go. Aan de andere kant: de UFO heb ik 16 jaar prima FTA kunnen gebruiken - vervanging mag  dan ook wel eens een keer

Knipsel1.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat je de skew van de schotel van binnenuit in kunt stellen is natuurlijk erg handig.
De ontvangst van de Astra 2 spotbeam zal daar net ontvangen kunnen worden met die schotel denk ik. Het is wel zo dat steeds meer zenders op de UK-beam tegenwoordig uitgezonden worden in DVB-S2, 8PSK terwijl dat voor enige tijd nog in DVB-S, QPSK was. De ontvangst is daardoor iets moeilijker geworden.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed, zoals wel vaker heb ik er een nachtje over geslapen - en mijn conclusie is dat ik ofwel moet vertrouwen op chromecast en internet en een abonnement op een webportal waar "live" NL TV wordt verzorgd, danwel beter af ben met een grote, conventionele schotel.

De internet variant streep ik vooralsnog weg, omdat ik voor mijn hobby nogal eens op plekken kom te staan in the middle of nowhere, waar geen vast of mobiel internet aanwezig is. There you go.

Resteert dus een schotel. Aangezien ik zeker nog 10 jaar denk te genieten van mijn Kip shuttle, en ik ook de UK beam van Astra 2E wil ontvangen , dan ga ik het met een Selfsat Camp 58 niet redden. Dus the winner is...een Maxview 85, handbediend. Want: geen stang meer in de caravan, en plenty diameter. En handbediening bevalt prima.  Nog uitdagender: ik ga het ding zelf plaatsen, waarbij ik het gat voor de UFO mast ga hergebruiken om de coax naar binnen te leiden en via de satfinder op de coax wantcontactdoos aan te sluiten. Het moet te doen zijn met wat Sikaflex 252 lijmkit, en wat schroefwerk.

Eeven laten bezinken en dan plannen maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...