Ga naar inhoud


UFO vervangen - ervaringen?


ebhoorn

Aanbevolen berichten

@recol, hartstikke bedankt voor jouw link. Een flat antenne is weliswaar makkelijk te installeren, maar de versterking is met 33..34 dB onvoldoende om het zwakke signaal van de UK beam in de Provence "te vangen".

 

De H58 Camp of de H50 van selfsat is dubbel zo groot, en haalt een versterking van ongeveer 36 dB, maar met een ruime 8 kg te zwaar voor de UFO mast. Maar...aantrekkelijk omdat de herinstallatie een peuleschil is vanwege het opnieuw kunnen gebruiken van de bestaande dakdoorvoer en het bevestigingspunt van de mastklem in de kledingkast. Maar ten opzichte van de versterkingsfactor van 32..33 dB die de Travelsat UFO schijnt te halen vindt ik de meeropbrengst te gering. In satvision stond gemeld dat de performance van de H50/H58  zich kon meten met die van een 80 cm schotel. Wel, dat lijkt mij onmogelijk gezien de oppervlakte.

 

Volgens het principe "Buy quality - Cry once" heb ik dus inmiddels een Maxview twister 85 cm schotel besteld. Met een versterking van 39 dB heb ik meer reserves, en minder gevoeligheid voor regendruppels op het schoteloppervlak dan een vlakantenne - en ik vind het design briljant. Met een beetje geluk kan ik in de Provence van de UK beam profiteren, en heb ik later bij 8PSK, of 16PSK modulatie (als dat er ooit komt) of als de trend van het gebruik van spotbeams zich verder doorzet iets meer marge.

Ik vraag mij wel af of de standaard LNB vervangen kan worden door een inverto black Ultra LNB - dat zou wellicht het ontvangstgebied nòg verder verruimen.

 

knipsel.jpg

maxview-twister-slinger-schotelantenne-0-1-2-800x800.jpg

aangepast door ebhoorn
Link naar reactie
Delen op andere sites


@recol: Niets aan de hand, de discussie levert ook voor de andere forummers extra info op zo moet je maar denken!

Ik heb nog een vraag: Uit mijn draadje valt af te leiden dat ik altijd vooruit probeer te denken. Zo ook hier: Als ik toch een betere LNB monteer, dan kan ik beter meteen een LNB met twee aansluitingen monteren. Dus 1 feedhorn, 2 F-male aansluitingen (of dit nu een twin-, duo of...LNB heet - daar wil ik vanaf zijn). Door de klapconstrctie moet ik een dunne, soepele, duurzame (dus ook UV bestendige) coax kabel gebruiken. Wat adviseren jullie (merk/type). Reguliere buiten coax: daar kan je een auto mee uit de modder trekken, en dat is bijna zo stug als een staalkabel hahaha!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over die vlakantennes wil ik toch nog wel wat zeggen.
Bij Selfsat geven ze de versterking die de antenne geeft op bij 12,7GHz. Dat doen ze niet voor niets want bij 12,7 GHz is de versterking hoger dan bij de gemiddelde waarde van 11,7GHz wat gebruikelijk is.
Voor de H50 geven ze op 36,1dB bij 12,7GHz, dat is 35,4dBi bij 11,7GHz. Dit ter vergelijking: Een Triax 64 geeft een versterking van 35,8dBi, iets meer dus dat de Selfsat H50.

 

Natuurlijk speelt ook het ontvangstoppervlak een rol bij de versterking die een antenne geeft maar daarbij moet je bedenken dat een parabolische reflector maximaal een rendement heeft van 70% terwijl een vlakantenne die met
waveguide horn array technology werkt een rendement heeft van 90%.
Het oppervlak van een vlakantenne hoeft dus maar 78% van het oppervlak van een schotelantenne te hebben om dezelfde versterking te verkrijgen.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje: Dank!  Uit een van jouw (vele) bijdragen had ik al begrepen dat een schotel per oppervlakte eenheid een lager rendement heeft dan een vlakke antenne met een dergelijk array. Aan de andere kant: 
 

  • Met 39 db van een 85 cm schotel heb ik iets meer vlees op de botten dan welke vlakantenne dan ook (tenminste: als ik naar de consumentenmarkt kijk. Er zullen vast wel joekels van vlakantennes bestaan op de professionele markt)
  • Tweede argument: Ik kan de zwengel middel in de caravan monteren, recht tegenover mijn tv - zodat het oprichten (ging steeds stroever bij de UFO) en afstellen (met een blik op de signaalsterkte meter en het tv beeld) eenvoudiger gaat.
  • Daarnaast: ik heb iets meer flexibiliteit: ik zou bijvoorbeeld een PLL LNB kunnen monteren in de toekomst
  • En: onderschat de massa van een flatantenne niet - gezien het vele koperwerk wat er in zit
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje: Leuk!

Geen dipolen zoals ik eerst dacht, maar trillingsholtes per polarisatierichting die op slimme manier per polarisatierichting uitkomen op een golfpijp richting de LNB. Staat de antenne goed gericht, dan zullen de golven van elke holte in fase trillen en elkaar versterken. Schuin stand zal resulteren in een afnemend signaal bij de LNB (want: uit fase)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...