Ga naar inhoud


Automatisch snelste WiFi selecteren...?


yvessr

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb thuis 5 wifi verbindingen (3 van telenet en 2 repeaters/versterkers) en wanneer ik me met mijn laptop in huis verplaats verandert de signaal ontvangst natuurlijk voortdurend wat zeer hinderlijk is en me verplicht telkens, naargelang in welke plaats ik me bevind, de verbindingen te testen en dan naargelang de metingen aan te passen, wil ik een goede internet download verbinding behouden...

Ik zou het dus ten zeerste op prijs stellen moest ik een toepassing vinden (voor Windows 10) welke continu de verbindingen test en me automatisch met snelste wifi selecteert ... 

Is zoiets mogelijk ?... Bestaat dit ?... Kan iemand me AUB helpen ? 

Bij voorbaat van harte Dank !

Vu+ Zero: OpenPli 8.3

Link naar reactie
Delen op andere sites


het kan aan uw configuratie van uw wifi adapter in uw laptop liggen of er telkens een instelling gedaan moet worden

de modernere adapters extern en/of ingebouwd kiezen sowieso de sterkste uit het aanbod

we moeten wel een en ander aan aanvullende informatie weten om te kunnen bepalen hoe je het best adapter en router configureert

 

is het een 2,4~5Ghz router? in sommige gevallen is het veranderen van radio channel al een duidelijke verbetering

 

Screenshot_35.png

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En stel een "vast" kanaal in op de router en repeater het zelfde ssid ook gelijk op die dingen die elkaar overlappen.

Sommigen zegen dat niet te doen maar het werkt gewoon beter als je het wel op die wijze uitvoert binnen een gelijk netwerk anders heb je twee netwerken (of erger).

 

Hier een stukje uit techzine.nl;

--------------------------------------------

Je kunt uiteraard op de bonnefooi gaan spelen met de instellingen en zo net zo lang doorgaan met het veranderen van kanaal tot de prestaties naar wens zijn. Dat is echter zonde van de tijd. Gelukkig zijn er de nodige tools die je kunt gebruiken. Wil je geen geld uitgeven, dan kun je via apps zoals WiFi Analyzer voor Android (iOS ondersteunt geen ‘wifi-sniffing’-apps) een overzicht krijgen van de draadloze netwerken in je omgeving en de kanalen die ze gebruiken. Je ziet dan ook de sterkte van het signaal.

Wil je serieuzer aan de slag met het analyseren van het spectrum, dan moet je een iets uitgebreider stukje software installeren. Wij gebruiken hier Metageek inSSIDer Office voor, software die in de basisvariant 149 euro kost. Je kunt hiermee tot in detail en lekker overzichtelijk alle netwerken in de buurt laten weergeven. Je kunt hierbij kiezen om ieder mac-adres afzonderlijk te tonen (physical weergave), maar ook om alle radio’s die gebruikmaken van hetzelfde ssid/wachtwoord samen te pakken (logical weergave).

------------------------------------------------

En om je netwerk te testen kan je de Realtek Ethernet Diagnostic Utility gebruiken en die kan je HIER downloaden.

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Tijd voor een MESH WiFi netwerk?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou beginnen met eens wat uitdunnen en dan de router op een goede plek zetten. Dus niet in de meterkast. Repeaters zijn sowieso waardeloos.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uur geleden zei Psychosammie:

..... Repeaters zijn sowieso waardeloos.

 

Alleen begrijpen de meeste gebruikers dit nog niet.

Het blijkt al uit het feit dat de naam Repeaters onmiddellijk gevolgd wordt door de naam Versterker.

Een Repeater is allesbehalve een versterker want die halveert de datasnelheid.

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi allemaal,

 

sorry voor de late reply !...

hier enkele aanvullingen op mijn 'probleem'-installatie:

Vooreerst ik heb een Telenet router met 2,4 en 5 Ghz geactiveerd en die is uiteraard verplaatsbaar, echter niet zonder erg hinderlijke kabels doorheen de woonplaats (waar 'niet iedereen' thuis zou mee akkoord gaan) en dus toch NIET verplaatsbaar !

Ik plaatste daarom dus een repeater op een gunstigere lokatie en sloot die per wifi aan met zijn eigen netwerknaam... vandaar dus 4 netwerken, 3x Telenet + 1 repeater...

Ik gebruik nu op mijn normale werkplaats voor 70% de repeater wifi link met een veel sterker en sneller (getest met Oakla) signaal doch wanneer ik naar lokatie 2 of 3 ga moet ik absoluut veranderen anders heb ik bijna geen signaal meer... en dit telkens moeten omschakelen is toch wel hinderlijk, vind ik.

Wat is er dus nu echt mee te beginnen ? (Theorie is gekend, maar wat is best in praktijk ?)

Toch effen bijvoegen dat mijn laptop een Dell Inspiron 7570 is met i7 processor (slechts 6 maand oud) en dat ik nergens een automatische adapter-keuze instelling vond; ik kan de netwerken wel op 'automatisch' aanvinken maar ik betwijfel of daardoor automatisch een 'sterkte'-keuze gemaakt wordt ???

aangepast door yvessr

Vu+ Zero: OpenPli 8.3

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Op 26-2-2019 om 17:39 zei ceesv:

Tijd voor een MESH WiFi netwerk?

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=mesh+wifi+netwerk

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dit even lezen....

Naast deze beschrijving kun je ook een AiMesh systeem opzetten met b.v. gebruikte daarvoor geschikte Asus routers maar dat had ik eerder al vermeld.

 

Overal een optimale snelheid

Als jouw iPhone of Mac verbinding maakt met de router, wordt de verbinding langzamer of het bereik slechter naarmate je verder van het apparaat verwijderd raakt. Je kunt natuurlijk zogenaamde repeaters plaatsen, maar omdat deze onderling niet met elkaar “praten”, zal jouw iPhone, als je je door de ruimte verplaatst, zo lang mogelijk verbinding houden met het eerste kastje. Ook als je inmiddels dichter bij het tweede kastje bent. Daarnaast blijft er van het signaal na de repeater maar de helft over.

 

Flexibel systeem

Omdat een mesh-systeem bestaat uit meerdere stations is het een heel flexibel systeem. Je kunt beginnen met 1 of 2 stations, een extra station plaatsen op plekken waar je geen of slechte dekking hebt en later stations toevoegen. Dit maakt het systeem uitermate geschikt voor ruimtes met dikke muren en aparte vormen/hoeken.

Gebruikersvriendelijk

In veel gevallen kun je het systeem instellen door middel van een applicatie op je telefoon. Je kunt het netwerk daar beheren en optimaliseren. Vaak krijg je ook statistieken te zien waardoor je het netwerk nog preciezer kunt afstellen op jouw gebruik. Ook is het wijzigen van bijvoorbeeld wachtwoorden of het aanmaken van een gastnetwerk hierdoor een stuk eenvoudiger dan in de gemiddelde router. Het is dus makkelijk om het netwerk goed te beveiligen.

Verschillende merken

Er zijn heel veel fabrikanten, zoals Google, TP Link en Linksys, die een mesh-systeem aanbieden., Met een aantal hiervan hebben wij inmiddels ook ervaring. We werken graag met de producten van Ubiquiti. Hun mesh assortiment ( AmpliFi ) bestaat uit 3 verschillende smaken. De stations zien er goed uit – het oog wil ook wat – en de iPhone app is heel gebruikersvriendelijk. Omdat het basisstation een touchscreen heeft kun je onder andere zien hoe snel je netwerk is.

 

 

Schermafbeelding-2019-02-26-om-20.33.27.png

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de repeater nu eens dezelfde naam geeft dan die van telenet.

Dan ziet de pc hetzelfde netwerk overal in huis en is de kans groter dat hij het sterkste signaal neemt.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In de praktijk zal dat niet lekker werken, hij zal pas omschakelen wanneer het signaal van je gekoppeld acces point wegvalt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden zei yvessr:

ik kan de netwerken wel op 'automatisch' aanvinken maar ik betwijfel of daardoor automatisch een 'sterkte'-keuze gemaakt wordt ??? 

met die speciale intel chip voor wifi 2,4 en 5 Ghz (die ik overigens ook in de HP Slice heb ) is dat zeker het geval dat de beste snelheid gebruikt wordt die op locatie gevonden wordt

 

je zult toch aan je repeater spaghetti iets moeten doen

de beste locatie is de wifi router aan het plafond van de hal en niet in een meterkast

maar ik weet natuurlijk niet hoe die woning opgebouwd is

 

 

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ga het eens proberen met eenzelfde SSID en dan alle lokaties nameten qua download snelheid...

Kan er eventueel overwogen worden de Telenet router te verbinden per PLC (ipv WiFi) met een repeater op een meer centrale lokatie ?

Vu+ Zero: OpenPli 8.3

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Op 3-3-2019 om 07:01 zei ceesv:

In de praktijk zal dat niet lekker werken, hij zal pas omschakelen wanneer het signaal van je gekoppeld acces point wegvalt.

Beetje late reply, maar toch even... 🙂

Ik heb ervaring met een installatie met ongeveer 400 access points, welke allemaal dezelfde SSIDs gebruiken. Er is veel overlap kwa dekking, niet kwa kanalen, en de handover van het ene AP naar het andere AP gaat probleemloos. De installatie gebruikt normaal gesproken een access controller om dit in goede banen te leiden, echter was deze kapot voor langere tijd. (Twee weken) De handover ging nog altijd prima, en de snelheid was gewoon optimaal overal...

 

Uiteraard is een Mesh oplossing het mooiste, maar misschien niet noodzakelijk.

 

Wat ik zou doen in deze situatie is wat powerline adapters gebruiken om naar de andere kant van de woning te gaan, en dan daar een access point te plaatsen... Op die manier is de dekking waarschijnlijk een stuk beter / sneller...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...