Ga naar inhoud


Vraag over de nieuwe t2 zenders in het hoge noorden


T90user

Aanbevolen berichten

Een correspondentievriend in Ostfriesland (Duitsland dus) stelde mij een vraag.

Hij heeft altijd de drie Nederlandse netten plus de 7 npo-radio netten fta via Hoogersmilde en Groningen ontvangen, maar sinds de omschakeling van kanaal 60 naar 22

kan hij de NPO radiozenders via Digitenne niet meer ontvangen.

Ik dacht even dat het met de omzetting van dvb-t1 naar t2 te maken had maar hij vertelde me dat dat niet meer ontvangen van de NPO radiozenders direct na de verhuizing naar kanaal 22 gebeurde, en dus niet pas na de omschakeling naar den dvb-t2 norm.

 

Zelf ontvang ik geen t2 en al helemaal niet uit Hoogersmilde dus kan ik hem alleen met jullie hulp een antwoord geven. Is er voor radio na de kanaalwisseling iets veranderd?

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites


Door de combinatie van DVB-T2 en MPEG 4 en HVEC/H.265 codering zijn de oude decoders niet meer bruikbaar.

 

Lees hier welke apparatuur geschikt is om zonder abonnement de vrij te ontvangen Nederlandse zenders ontvangen kunnen worden:

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/dvb-t2-in-nederland-welke-ontvanger-is-geschikt-voor-het-gratis-npo-pakket/

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo.

Ontvangt hij de NPO tv zenders wel? 

Voor zo ver ik kan zien is er qua radio niets veranderd na de kanaalwissel. De radiokanalen doen het hier ook (ontvangst via de zender in Hoogersmilde).

Maar niet alleen heeft er een kanaalwissel plaats gevonden in Hoogersmilde, maar ook Groningen zendt NPO nu op een ander kanaal uit.

Zie onderstaand bericht op radio-tv-nederland.nl

 

25-2-19 Morgen wijzigingen ether TV NPO en KPN Digitenne in Noord-Oost Nederland

 

Morgen gaat de NPO en KPN Digitenne in de provincie Friesland (regio 2.1) omschakelen naar de nieuwe norm DVB-T2 en tevens worden ook frequenties aangepast in deze regio en in regio 1. De wijzigingen zijn

Zender Smilde > NTS1 van 30 naar 46, NTS2 van 54 naar 21, RTS van 60 naar 22 (RTV Drenthe & TV Oost), NTS3 blijft op 33 en NTS4 blijft op 25.

Zender Groningen > NTS1 van 30 naar 46, NTS2 van 54 naar 21, NTS3 blijft 33, NTS4 blijft 25, RTS van 46 naar 40 (Omrop Fryslan & RTV Noord)

Zender Leeuwarden > NTS1 van 55 naar 46, NTS2 van 34 naar 21, NTS3 van 21 naar 33, NTS4 van 44 naar 25, RTS van 32 naar 40 (Omrop Fryslan & RTV Noord).

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij de radiozenders tot precies voor de kanaalwisseling wel had dan is zijn apparatuur wel geschikt voor T2 met de nieuwe audio video parameters. De radiozenders zitter er in ieder geval wel op, dat heb ik zelf geconstateerd. Heeft wij wel ontvangst met voldoende kwaliteit op kanaal 22? Het kan zijn dat er nu storing optreedt vanuit Bremen op kanaal 22.

 

Ik gok echter op een eenvoudiger probleem met oude namen in de zenderlijst (van kanaal 60). Beste de zenderlijst eerst helemaal leeg te maken of ontvanger resetten. Daarna opnieuw kanaal 22 inscannen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank voor jullie reacties, ik zal ze aan hem doorgeven. Wat voor hem verwarrend is is dat dat niet meer kunnen ontvangen van de radiokanalen al plaatsvond na de verhuizing van kanaal 60 naar 22 maar nog voordat men op t2 was overgestapt. Hij kocht een dvb-t2 ontvanger maar uiteraard in Duitsland dus als er normverschillen zijn tussen Nederland en Duitsland dan zou het voor radio ontvangst een verkeerde norm dvb-t2 ontvanger kunnen zijn. Maar het had ook kunnen zijn dat ze bij KPN ervan uitgingen dat met de steeds verdere verbeiding van dab+ dat het niet meer nodig is om die hele digitale radiohandel ook nog eens via de UHF band te verbreiden. Of dat de nieuwe norm inhoudt dat de radio signalen om een of andere reden moeilijker te ontvangen zijn dan de tv (hij woont net in/net buiten het ontvangstgebied van de zenders in Groningen en Hoogersmilde en meldt met regelmaat dat hij ontvangstproblemen ervaart ondanks een speciaal voor dit doel gekochte en hoog aan de mast opgestelde dvb-t(2) antenne.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist ontving ik een reactie uit Duitsland. "En de winnaar was.... HG5812"  (geintje)

Jouw advies om allles te wissen en opnieuw te beginnen " Pas nadat ik een autoscan gedaan had werden de zenders gevonden. " heeft zijn probleem in één klap opgelost. Hij is er ontzettend blij mee, ik moest je uiteraard zijn dank doorgeven. Ook van mijn zijde nogmaals dank aan iedereen die aan dit probleem meedacht!

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...