Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
a33

Reparatie STAB HH100 onderdeeltje doorgebrand

Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei iemand:

je hebt je tijd in ieder geval zinvol en leerzaam besteed 😉

Gelukkig heb er nog 1 voor Trust 😋

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 27-5-2019 om 23:32 zei trust:

Die R20 lijkt me niet alleen voor de stroombegrenzing te zijn , maar i.c.m. R4 (1,8 ohm 2 watt) en het  circuit met Q1 en Q2 .

Via D4 komt de voeding op de 7805 .

Na diverse componenten een pootje hebben gelicht en printbanen door gekrast om te meten of die de sluiting veroorzaakten ,

bleef alleen de VCC aansluiting van U2 als mogelijke oorzaak over .

En ja hoor na doorsnijden van pootje 6 was de sluiting opgeheven , volle sluiting naar Gnd  in U2 .

Mijn (niet geheel deskundige) vermoeden is dat Q1/Q2 samen met C14 en C17 ervoor zorgen dat spanningsonderbrekinkjes minimaal effect hebben op de ingang van de 5 volt lijn. Maar ik kan dat verder niet beoordelen.

Ik zal bij mijn defecte motor binnenkort ook kijken wat ik verder kan doormeten. Een defecte 7805 lijkt me niet al te lastig te vervangen; die U2 wel. Mooie analyse, Wim!

Wel bijzonder trouwens dat de motor van de STAB uiteindelijk niet door mechanische relais wordt bediend, maar door een elektronisch relais!

groet,

A33

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst: (aangepast)

Vanavond even aan mijn motor getest en gemeten.

Bij mijn STAB lijkt hetzelfde aan de hand te zijn als bij de STAB die @trust onderhanden had.

Sluiting gemeten (zo'n 2 ohm) tussen de 5V en aarde.

L7805 uit-baan doorgekrast; en de L7805 blijkt in orde.

De 5volt baan na de U2 doorgekrast: de sluiting zit in het U2 gedeelte, niet erna.

Dus ik ben bang, dat dit ook een defecte U2 is, en dat daar weinig aan te doen is. Einde oefening, helaas....

Bedankt voor het meedenken allemaal, en trust voor zijn tests waardoor ik me gelijk op de U2 kon richten!   :) en :(

Groet,

A33

Edit: Als iemand nog een goedwerkend printje over heeft van een STAB HH100 (of kloon), die mechanisch defect is geraakt (komt dat voor?): Daar is dus belangstelling voor!

aangepast door a33

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nog even een nabrander:

Overigens lijkt me deze motor met afgescheiden U2 eventueel nog handmatig stuurbaar, zat ik net te kijken.

Via de U5 (chip PBL3717A, stepper motor driver) kan via input 8 de draairichting van de motor worden bepaald, en via inputs 7 en 9 de stroom/spanning naar de motor.

Ik vind deze schakeling in de STAB, zonder mechanische relais, wel erg mooi namelijk.

Ik lees af en toe over vastzittende relais in diseqc motoren, en dat heb je in deze STABs dus niet. :)

(Alleen doorgebrande ICs. :(:( )

Omdat de limitswitches bij deze motor ook input vormden voor de U2, en niet direct in de motor-stroomkring zijn opgenomen, moet je dan wel oppassen met je limits. Of daar een andere voorziening voor treffen.

In ieder geval zal ik mijn defecte motor een keer naar de nul-positie laten draaien.

In die vorm is hij erg geschikt om van de motoras een geskewde as te maken: voor het skewen van een hele schotel ipv alleen van de multifeedrail, bijvoorbeeld. Leuke knutseloplossing, met voorhanden materiaal... (dus past uitstekend in "de rokende soldeerbout"!).

Groet,

A33

aangepast door a33

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb ontdekt dat mijn 'nieuwe' STAB HH100 een ander (iets kleiner) printje aan boord heeft.

Zie foto van de printboard:

(Zou deze geen last (meer) hebben van de R20 en U2-problematiek?)

P1030958.JPG.8890a94ad5e5e8358200efca0f71360b.JPG

En ik vond een plaatje van een HH120, met dezelfde printboard als mijn defecte:

https://www.sat4all.com/forums/topic/193869-stab-hh100-rotor-kapot/?do=findComment&comment=1162782

Kennelijk zit in een HH100 en een HH120 dus dezelfde electronica.

Groet,

A33

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
17 uur geleden zei a33:

Ik heb ontdekt dat mijn 'nieuwe' STAB HH100 een ander (iets kleiner) printje aan boord heeft.

Zie foto van de printboard:

(Zou deze geen last (meer) hebben van de R20 en U2-problematiek?)

P1030958.JPG.8890a94ad5e5e8358200efca0f71360b.JPG

En ik vond een plaatje van een HH120, met dezelfde printboard als mijn defecte:

https://www.sat4all.com/forums/topic/193869-stab-hh100-rotor-kapot/?do=findComment&comment=1162782

Kennelijk zit in een HH100 en een HH120 dus dezelfde electronica.

Groet,

A33

Zou interessant zijn om in een (werkende) HH 100 en HH 120 , de printen eens te wisselen en kijken wat er gebeurt .

De HH 100 heeft een draaisnelheid van 1.8º /sec bij 18 v , de HH 120  0.7º/sec bij 18 v

Wws is de processor verschillend geprogrammeerd .

HH 100 versus HH120.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 22-9-2019 om 01:17 zei a33:

Nog even een nabrander:

In ieder geval zal ik mijn defecte motor een keer naar de nul-positie laten draaien.

In die vorm is hij erg geschikt om van de motoras een geskewde as te maken: voor het skewen van een hele schotel ipv alleen van de multifeedrail, bijvoorbeeld. Leuke knutseloplossing, met voorhanden materiaal... (dus past uitstekend in "de rokende soldeerbout"!).

Groet,

A33

Ooit toegepast voor een 150 cm PF op een 2 assige Egis rotor (niet met een Stab)

april2006 029.jpg

skewmotor1.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.
Opgelet: Je bericht zal moeten worden goedgekeurd door een moderator alvorens het zichtbaar zal worden.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen