Jump to content

Schotel upsitedown op Clarcbeld krijgen


Phoenixx
 Share
Followers 0

Recommended Posts

De triax 64 schotel staat op mijn stab 125 met de nieuwe Inverto pll lnb en het signaal is erg goed t.o.v andere lnb`s

alleen is het mij nog niet gelukt om gelijkloop op de clarcbelt te krijgen, in de gewone positie werkt het allemaal wel

maar door het inpandige balkon wil ik mijn schotels omgekeerd hebben..

 

Ik ben begonnen met de rotor op 52,5 graden te laten staan de schotel hoort dan op 2,7 graden te staan en dan werkt

de gewone positie op de satelieten.

 

Als ik de schotel omkeer zou je verwachten met kantelen van de rotor zodanig dat ik weer signaal op astra 4a  heb en

de andere satelieten dan ook vanzelf met draaien binnenkomen..

 

MIsss 👿  dit wekt dus niet, maar waar ligt de fout ??

 

 

PIC_0981.JPG

PIC_0984.JPG

Edited by Phoenixx
Link to post
Share on other sites

  • V.I.P.

De motor moet je natuurlijk gewoon laten staan en de schotel er andersom aan monteren .

De offsethoek van de Triax is 26º , je zult hem dus met 52º moeten omdraaien wat met die elevatie klem wss niet zonder meer lukt .

Voor het Clover project heb ik die kleminrichting ook deels moeten afslijpen .

Clamp cut.jpg

Edited by trust
foto bijgevoegd

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   C-Tech HD 5000-C+ (Dr.HD F16)
120cm DeltaStar Gregorian van het dak en Te Koop met 36 Volt  RM120 H2H Rotor Usals bestuurd + elevatie control

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

Link to post
Share on other sites
  • V.I.P.

Beste Phoenixx

 

Een Triax schotel heeft een offset van 26 graden. Dat is in de specificaties te lezen.
In Beverwijk is de elevatie van de Sirius 4,8e 30,0 graden.
Stel je de schotel normaal op, dan zal de schotel dus 30-26=4 graden achterover moeten staan.
Zet je de schotel ondersteboven, dan zul je die 26 graden niet van de elevatie af moeten trekken maar er bij moeten tellen. Je komt dan aan 30+26=56 graden dat de schotel achterover moet staan. T.o.v. horizontaal gemeten is dat dus 90-56=34 graden hellend. Je plaatst dus een lat tegen de voorzijde van de schotel en meet met je hellingsmeter dat die 34 graden schuin staat.

Een draaibare schotel ondersteboven zetten heeft het voordeel dat de wind er veel minder vat op heeft.

 

schotel ondersteboven 2.JPG

schotel op zijn kop op balcon.PNG

Edited by Sprietje
Link to post
Share on other sites

Hoi Trust en Sprietje..

 

Mooie foto van de onderste schotels Sprietje makkelijk en super handig gedaan!

 

Ik heb nog gekeken bij aanschaf voor een schotel met een grotere elevatie hoek Trust, dan hoef ik

niet te slijpen en ben ik in een keer klaar, anders een polarmount erbij en dan de te korte elevatie hoek

upsite-down  hoek overbruggen zodat de schotel dan wel in de goede positie staat, zonder aan de

rotor te hoeven komen, 33 graden achterover klopt met offsethoek van 22.5 graad met de triax 64 schotel.

 

Ik heb gelezen dat er b&r bente schotels in de handel zijn met f/d van 0.7 die erg goed presteren en heb 

een adres gevonden waar deze los te krijgen zijn. Het zijn ook lichte schotels wat een groot voordeel is.

 

Weer ben ik een stapje verder gekomen met het schotel test en koppelproject, eerst heb ik ervoor gekozen om een kleine

triax 64 schotel ermee te testen. Helaas liep ik wel tegen wat problemen op maar die zijn om overwonnen te worden :)

 

De stab 125 rotor is ervoor gemaakt om met de as naar boven gemonteerd te worden. Dat is makkelijker met de schotel

te bevestigen en deze komt ook hoger te staan wat weer voordelen oplevert vanwege de hoogte van de ballastrade..

 

Toek ik de stab rotor naar beneden monteerde kwam de schotel te laag voor de ballastrade waardoor ik geen ontvangst

had, de rotor hoger zetten op een langere pijp kan, maar de constructie ook onstabieler, schotel moet dan 1 m omhoog ;) 

 

Op mij balkon zat nog een lange gegalvaniseerde pijp van 150 vast aan een kleine tegelvoet 40 x 40 van vroegere tijden,

deze heb ik met veel moeite losgehaald en met klemmen op de bestaande tegelvoet erbij gezet, wat een hoogte ;)

 

Buurtje (Sjonny) zat arch wanend mee te kijken ( ben je nou weer aan het doen Gerlof ?) maar het is gelukt! Alles staat ;)

 

Omdat ik de elevatie nog niet haal heb ik alvast een dg 380 rotor waarvan de as naar beneden staat even aan gekoppeld.

 

Ik kan dus switchen van rotor en schotel in beide posities en dan 2 x want er is nog een mast voor de grote schotel.. ;)

 

De fibo heb ik van de tweede mast afgehaald en de stab 125 geplaatst met triax 110 schotel om even te kijken wat het

signaal is en om lnb`s en de feedhorn te testen op signaal.

 

Wat ik ook nog wil testen is het fiboblad een kwart slag gedraaid omdat de volle open signaal lengte van het balkon

benut wordt en wat ik voor  signaal dan heb met de ibu als test en wat de f/d dan is, ik ben benieuwd.

 

Het Clover project heb ik gelezen Trust ik ben benieuwd of je alle signalen in fase krijgt veel signaalwinst hebt,

ik heb er nog over nagedacht, een lastige uitdagende klus.. Het beste lijkt mij om er 1 feedhorn voor te gebruikten

een adf 120 vanwege het prime focus idee met 4 schotels, mischien is het een optie..

 

De zomer is bijna aan gebroken, mooi om eens flink te testen met bente bladen, fibo Feedhorns en lnb`s..

 

 

 

 

 

 

 

Triax-64-upsitedown-rotor-upsitedown.jpg

Fibo-ereafgehaald-Ruimte.jpg

Fibo-losgehaald.jpg

Stabrotor-naarboven-triax110-sirius-79%.jpg

Goed-weer-Zondag-16-Juni.jpg

Edited by Phoenixx
Link to post
Share on other sites
6 uur geleden zei Phoenixx:

Ik heb nog gekeken bij aanschaf voor een schotel met een grotere elevatie hoek Trust, dan hoef ik

niet te slijpen en ben ik in een keer klaar, anders een polarmount erbij en dan de te korte elevatie hoek

upsite-down  hoek overbruggen zodat de schotel dan wel in de goede positie staat, zonder aan de

rotor te hoeven komen, 33 graden achterover klopt met offsethoek van 22.5 graad met de triax 64 schotel.

 

Ik heb het zelf nooit gedaan, maar het lijkt me dat het bij een motoropstelling met offsetschotel op z'n kop (met een nog steeds verticale mast) handiger zou zijn om de knik in de motoras de andere kant op te laten vallen. Volgens mij heb je dan geen (danwel minder) problemen meer met die elevatie-grenzen van de schotel.

Maar ik heb dat verder niet doorgerekend of onderzocht.

 

Hoe krijg je de knik de andere kant op? Nou, door de motor ook op zijn kop te monteren, bijvoorbeeld.

Of, ik weet niet of de motorbuis van een SG2100 makkelijk om te keren is (zit daar niet een bout doorheen)? Of dat dat bij een STAB ook kan? Dat zou natuurlijk ook kunnen.

 

 

Op een horizontale mast zou natuurlijk ook kunnen (Zoals op de bovenstaande foto van http://watkin-online.com/    ), maar dan moet je wel de buis heel precies noord-zuid uitlijnen. Dat lijkt me even wennen.

Mijn voorkeur zou het zijn, om het op een verticale mast op te bouwen, als dat met de hoeken allemaal uitkomt.

 

Groet,

A33

 

Edit: Trouwens, een mast ergens tussen verticaal en horizontaal in, kan natuurlijk ook. Je hebt ook masten die in willekeurige (dak-)hoeken kunnen worden opgesteld.

Edited by a33

Ik ben blij dat mijn posts hier geen gouden gouden randje hebben.

Raar voorrecht vind ik dat namelijk, zo'n gouden randje.

Ik waardeer posts liever op de inhoud, dan op de status van de poster.

 

Link to post
Share on other sites

Ik heb ook een omgekeerde schotel met motor in Alanya (TR). Zie foto’s.

Motor gemonteerd op een haakse muurbeugel zodat de bevestigingspijp horizontaal staat. Zelfgemaakte voet gelijkgezet met de voegen van de vloer (referentielijn). Beugel bijgesteld tot exact horizontaal. Vervolgens de motor met schotel bevestigd. Latitude 36° ingesteld op de motor. Dan de beugel uitgericht naar het zuiden met behulp van de sunoutagetabel van Jens Satre. Zo de schotel met motor gericht naar Astra 5B op 31°47’ (mijn longitude is 32°02’13"). Dan de elevatie ingesteld voor Astra 5B met behulp van een eenvoudige satelietzoeker(beeper).

Vervolgens op de ontvanger de schotel zachtjesaan verdraaid tot er ontvangst was van Astra3 en positie opgeslagen.  Opgepast aangezien de motor andersom staat wordt oost west en west wordt oost.  Hetzelfde gedaan voor Astra1, Hotbird en Eutelsat 9.

Op deze manier had ik al van de eerste keer goede ontvangst van de vier staellieten. Nog geprobeerd te fijntunen mbh van SF500-toestelletje maar dit bracht nog weinig of niks meer op. Zo heb ik zonder enige berekening het systeem ingesteld, er staat trouwens geen schaalverdeling op de schotel.

Mijn materiaal : haakse muurbeugel op zelfgemaakte voet, motor Amiko DM3800, schotel 80cm (82 op 78) merk Neta, Lnb Inverto black ultra, ontvanger M7SAT801, een waterpas, een eenvoudig beepertje en een SF500 satfinder.

DSCF5916.JPG

DSCF5917.JPG

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Update..

 

Omdat ik eerder bij 26 graden offset geen signaal had op de triax 110 heb ik de schotelarm nagekeken en het bleek

dat deze met een vertikale bout toch niet goed stond afgesteld op 7 W test. Toen heb ik er een stukje pc ide kabel

eronder gelegd en ik had meteen meer signaal vanwege de goede offsethoek.

 

Ook heb ik de Skyware feedhorn even omgewisseld voor de Patriot feedhorn die ik heb aagepast van 28 mm naar

40 mm en kon hem netjes in de lnb houder kwijt, en had weer meer signaal, Qatar 10719 is nu gestegen van 54 naar

60 % , dat lijkt niet veel op de ctech 5100 Combo test ontvanger maar is het wel. Later komt de wr 75 test voordat

de schotel gekanteld word naar (30 + 26) = 56 graden als ik het goed heb.. Later wil ik het eea overzetten op de Fibo

stuurunit die ik hier nog heb liggen, maar dat word een lastig verhaal om die aan te passen naar de vertikale

Clarcbeld ontvangst.

 

Voorlopig even blij met de ontvangst resultaten Nilesat test Triax 110 ..

Ontvangst verschil is nu 5 % lager t.o.v de fibo .. 💪

 

PIC_1106.JPG

PIC_1101.JPG

PIC_1095.JPG

PIC_1085.JPG

PIC_1084.JPG

PIC_1071.JPG

PIC_1090.JPG

Edited by Phoenixx
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By Mimisiku
      Voornamelijk voor Sprietje.. Wat is de minimum diameter van de schotel voor ontvangst van 5°W? Testschoteltje staat nu op 9°E en met het plots overlijden van Joyne wil ik een andere sat uitproberen.
    • By moonchild
      Wie kent deze duitse Referenzklasse schotel en/of heeft er ervaring mee. Is te vinden voor 88 euro, terwijl een Triax 100 met vergelijkbare maten nog steeds op 70 euro zit.
       
      De Dur-line heeft een blad van 1.3 mm dik aluminium. De rug en lnb houden zijn alu spuitgietwerk. Alle bouten/moeren zijn rvs/verzinkt.
       
      De multifeedhouder lijkt een echt snoepje, stevig en geheel van metaal. Met duidelijke scala en hoogte verstelbare lnb-houders,voor 35 euro. Eindelijk eens goed afstellen ipv prutsen met plastic prutszooi? Maar kan Sprietje hiervoor ook zijn befaamde afsteladviezen geven?




    • By Phoenixx
      Vanmiddag ben ik sinds een tijdje weer bezig geweest met de schotel antennes om het signaal
      te optimaliseren ivm regenreserve..
      Eerst ben ik met de kleine schotel aan de gang gegaan met verschillende lnb`s zoals de
      octagon oslo en twin lnb een paar inverto bu lnb`s, en de inverto pro pll lnb die erg
      goed presteerde en ook nog een geo sat pro single lnb die goed werkte maar het toch verloor
      qua signaalwinst van de inv black ultra single lnb, vooral bij lage signaal waarden..
      Ook merkte ik dat bij de octagon eco en oslo dat de versterking wel goed was, de agc atond
      volop in de ontvanger, maar ik vermoed dat het feedhorentje niet de maximale signaal over
      dracht had door zijn afmetingen.
      De inverto black ultra heb ik in de kleine triax 60 cm schotel en kan zelfs eerder met de pro
      pll lnb badr 26 oost een flink aantal zenders goed ontvangen..
      De fibo 120 schotel..
      Toen ik later de kleine schotel signaal klaar had, ben ik met de fibo 120 aan de gang gegaan
      en de modded ak54 high gain lnb met c 120 aansluiting verwijderd en de reflector even los
      gehaald om ook de toenmalige beugel die ik van Rimanss heb gehad op de feedstang te plaatsen
      en heb de afstand van de lnb beugel professoris in hoogte verlengt om met de lnb feed op de
      juiste plaats in het brandpunt van de fibo 120 schotel te komen..
      Erna heb ik na afregelen toch meer signaal, maar de inv bu single lnb matcht niet lekker met
      de f/d 0,5 van de fibo schotel. Dat merk ik aan de fec 7/8 die niet goed werd ingelezen..
      Toen heb ik de inv bu single lnb vervangen door de witte inv
      pro pll lnb en dat bleek een schot in de roos te zijn.
      Doordat de pll lnb goed op frequentie staat en geoptimaliseerde h/v polariteit heeft vanwege
      het vierkante drager pijpje in de lnb krijg je een betere signaal kwaliteit plus dat deze
      feedhorn beter matcht met de fibo antenne kreeg ik zeer goed zuiver signaal binnen en zelfs
      de ijktransponder op 8 west 10971 met fec 7/8 werd door deze lnb perfect uitgelezen en met
      een zeer lage ber en erg goed signaal goed gelockt, dat is met bewolkt weer is een super
      prestatie!..
      Ps ->  inv bu betekend inverto black ultra single lnb..
      Nog bedankt Rimanss voor de beugel en van de zomer weer tijd om verder te
      gaan met cband wide band 4,8 Ghz lnb en mischien nog norsat wr75 lnb..
      Wordt vervolgd..





    • By trust
      N.a.v. de reactie van CapteinJack (  binnenvaartschipper op een  chemicaliëntanker ) op de 120 DeltaStar , vroeg ik me af of er meer schippers zijn hier op het forum .
      Onbekend is of CapteinJack de schotel voor thuis nodig heeft of dat de tanker zijn thuis is .
      Vaak zie je op schepen een schotel op een antennerotor staan en kan vrij eenvoudig een bepaalde satelliet ontvangen worden .
      Een multifeed opstelling , duobloc of triplebloc zal ook weinig problemen geven , maar als je op een schip wat zich regelmatig verplaatst meerdere satellieten wilt
      kunnen ontvangen , zul je niet alleen de schotel maar ook de mast moeten kunnen draaien .
      Kortom , zijn er zulke installaties onder de forum leden ?
      Op een coaster hier aan de Waalkade heb ik ooit een Egis dual axis rotor gezien , daar is een 360º type van , nadeel , je moet de lnb kunnen skewen .
      Of zou CapteinJack  denken met de BigMotor die achter de 120 DeltaStar van Satcor zit de schotel horizontaal te kunnen draaien ?
      Die motor heeft een 360º wormwiel , dus e.v. is het mogelijk met aangepaste montage aan de schotel .
       
       
    • By duitsland
      Heeft iemand nog een Technisat Multitenne schotel met 2 lnb aansluitingen liggen die niet wordt gebruikt?
      Ik neem hem graag van je over voor een net bedrag.
      Wel graag inclusief opsturen, of in de regio van Alkmaar ophalen.
       
      Graag reacties op pm.
       
      Duitsland

    • By Lheon
      Hallo,
       
      Mijn Xsarius Apollo 65 vindt de Astra3 niet meer en blijft rondjes draaien. Deze schotel was al geïnstalleerd op de camper toen ik deze kocht. 
      Eerste jaar had ik vrijwel geen probleem 7-2018 / 6-2019. Daarna begon het met heel lang zoeken. Ik heb ook een reset uitgevoerd maar helaas geen verbetering.
      De periode daarna heb ik de schotel niet meer gebruikt maar merk toch dat het fijner is dan af en toe TV kijken via mobieldata (ja ik weet veel data maar hele grote bundel).
      Nu las ik iets over transpondergegevens updaten .... iemand enig idee hoe ik dat kan doen bij deze schotel ? andere bruikbare tips ? 
       
      Alvast dank
      Leon
    • By waja
      Goedenavond allen,
       
      Ik heb voor mijn zoon een schotel gekocht de Maximum E-85, hier komen 4 lnb's op voor de astra en hotbird.
      De lnb's zijn van het merk megasat multifeed, nu lees ik zoveel informatie dat ik de kluts kwijt ben hoe deze schotel op te bouwen en waar komen de lnb's te zitten? op de rail staan graden aan gegeven en op de andere kant staan weer de sat aan gegeven, waar moet ik op letten?
      Mijn woonplaats is Spijkenisse in de wijk waterland( ook wel Brabant).
×
×
  • Create New...

Important Information

Lees alvorens je verder gaat onze Terms of Use en Privacy Policy. We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.