Ga naar inhoud


Classic FM komt terug op DAB+


HG5812

Aanbevolen berichten


  • Reacties 40
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Net zo goed  dab zenders, zowel in het VK als in Zwitserland:

 

https://www.classicfm.com/radio/how-to-listen/dab-digital-radio/

 

http://www.radioswissclassic.ch/de/empfang/digitalradio

 

Maar ook Duitsland biedt hem op dab+:

 

https://www.klassikradio.de/frequenzsuche

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-7-2019 om 19:09 zei ceesv:

Ik luister vooral radio in de auto, 35.000km/jaar.

Daar geeft DAB+ een absoluut beter geluid en het aantal klassieke zenders is al beperkt.

Dat Classicfm terug komt is goed nieuws!

Internet in de auto gaat, maar is omslachtig.

 

Voorlopig is DAB+ onderweg een genot.

 

Dar hangt er maar af van waar je bent. Voorheen kon ik in Hongarije tot ver voorbij Boedapest naar Duitstalige radio luisteren, en in de winter vrijwel in het hele land. Kun je verwijzen naar je telefoontoestel, maar kom je dan in Roemenië waar in een groot deel van het land de Karpaten een ononderbroken GSM ontvangst onmogelijk maken heb je ook niets tenzij je Roemeens spreekt. Ik neem aan dat dat in grotere gebieden geldt waar bergen zijn, van het Tatra gebergte tot aan de Alpen. Wat voor de een vooruitgang is is voor de ander een ramp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overspill is in bepaalde gevallen erg fijn, maar is in meeste gevallen altijd een bijproduct geweest. Geldt zelfs voor satellietontvangst.  

Allerlei nieuwe technieken brengen daar nu  verandering in,  

 

Als ik de ooit zo welgevulde Amerikaanse middengolf nu zie, is van die rijkdom ook niets meer over. Veel is naar de FM band verhuisd. Maar die zit nu ook bomvol. En nu? Internet?

In wezen hetzelfde probleem.

Nu hebben wij er dab+ bij. In wezen weer een verruiming van de etheropties. Met een enorme verbetering in geluid.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-7-2019 om 18:09 zei Eduard07:

Inmiddels is het Nedersaksische parlement al van allerlei kanten teruggefloten, en is deze aangenomen motie gebakken lucht:

https://www.teltarif.de/dab-plus-bundesmux-niedersachsen/news/77044.html

 

en de landelijke irritatie erover is ook groot:

https://www.teltarif.de/dab-plus-niedersachsen-reaktionen/news/77091.html

 

Je kunt gelijk hebben Eduard maar aangezien je slechts twee hiep-hiep-hoera-DAB+ links van dezelfde aanbieder noemt is dat op zich niet echt maatgevend, men heeft er belang bij meteen in de DAB+ verdediging te springen.

 

Verder is het zo dat de Bayerische Rundfunk inderdaad flink aan luisteraars gewonnen heeft, toevallig hoorde ik daar onderweg door Beieren meerdere malen iets over op B5 Aktuell. Met name het BR 1 programma met in hoofdzaak gouwe ouwe muziek heeft nu gemiddeld 4 miljoen luisteraars, MAAR WEL OVER DE HELE BUNDESREPUBLIK GEMETEN dus dat zegt helemaal niets over DAB+,  de zenders als BR Heimat en nog een paar die je alleen via DAB+ of satelliet kunt ontvangen hadden nauwelijks luisteraars. Maar uiteraard zou dat ook aan de programma inhoud kunnen liggen, dat weet ik niet. 

 

Ook meldde men dat Beieren vanouds veel meer radio luistert dan de rest van Duitsland. Men had het over 80% van de bevolking die minstens eenmaal per dag naar de radio luistert terwijl dat in geheel Duitsland momenteel rond de 56% zou liggen. Vanouds... dus ook geen enkele speciale vernoeming van het DAB+ netwerk.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat die twee links uit dezelfde website komen, is toeval. Het gaat immers om wat erin staat. 

 

Ook de luistercijfers voor alleen Beieren pakken gunstig uit voor dab+.  En Beieren is wel de grootste deelstaat in de Bondsrepubliek.

 

Wat BR Heimat betreft: 1,5 % luisterdichtheid "slecht" voor een Spartensender?  Zoveel meer luisteraars heeft BR Klassik ook niet, terwijl die ook op FM uitzendt:

 https://www.br.de/unternehmen/service/medienforschung/medienforschung-radiodaten-100.html

 

(Maar even een andere website erbij gepakt deze keer...😁 )

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-7-2019 om 12:53 zei Eduard07:

Overspill is in bepaalde gevallen erg fijn, maar is in meeste gevallen altijd een bijproduct geweest. Geldt zelfs voor satellietontvangst.  

Allerlei nieuwe technieken brengen daar nu  verandering in,  

 

Als ik de ooit zo welgevulde Amerikaanse middengolf nu zie, is van die rijkdom ook niets meer over. Veel is naar de FM band verhuisd. Maar die zit nu ook bomvol. En nu? Internet?

In wezen hetzelfde probleem.

Nu hebben wij er dab+ bij. In wezen weer een verruiming van de etheropties. Met een enorme verbetering in geluid.

 

Het verschil is alleen dat ik jou wel je zo volprezen DAB+ gun maar jij alleen aan jezelf denkt. Overigens beschikt tweederde van alle luisteraars in Beieren NIET over een DAB+ radio maar toegegeven, de trend is uiteraard steigend. Spreekt voor zich als je een nieuw systeem invoert waarop meer zenders te vinden zijn. Zeker als je daarbij weet dat de mensen in Beieren veel meer publieke radio horen dan commerciële.

 

Over de VS: je inderdaad, ik was er aanvankelijk stomverbaasd over dat uitgerekend de VS heel grote gebieden zoals Nevada kende waar overdag geen spoortje landsradio, FM of middengolf, te bespeuren was. Echt een helemaal lege radio, alleen ruis op beide frekwentiebanden. Daar waren zelfs de bewoners van de Sowjet Unie beter af.

 

Niet dat het onoplosbaar zou zijn, met een paar goede lange golfzenders zou alles zo zijn opgelost. Maar die wordt daar alleen maar in de buurt van luchthavens gebruikt voor communicatie tussen piloten en de verkeerstoren.

 

Maar goed, Amerikanen zien radio als een commercieel product terwijl in beschaafdere landen men vindt dat de gehele bevolking, waar ze ook mogen wonen, het recht heeft op dingen als cultuur, nieuws en muziek. Ongeacht waar ze in hun land wonen. Dat is in essentie het verschil.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-7-2019 om 13:10 zei Eduard07:

Dat die twee links uit dezelfde website komen, is toeval. Het gaat immers om wat erin staat. 

 

Ook de luistercijfers voor alleen Beieren pakken gunstig uit voor dab+.  En Beieren is wel de grootste deelstaat in de Bondsrepubliek.

 

Wat BR Heimat betreft: 1,5 % luisterdichtheid "slecht" voor een Spartensender?  Zoveel meer luisteraars heeft BR Klassik ook niet, terwijl die ook op FM uitzendt:

 https://www.br.de/unternehmen/service/medienforschung/medienforschung-radiodaten-100.html

 

(Maar even een andere website erbij gepakt deze keer...😁 )

 

Ik baseer me uiteraard alleen op datgene wat ik via B5 onderweg te horen kreeg, en daar werd de groei en populariteit van de Bayerische Rundfunk vooral verklaard door de vele luisteraars in de andere Bundesländer. Geldt trouwens ook voor mij, in Nederland wil ik ook nog wel eens Beieren 1 of 5 aan zetten, met name sinds ORF Wien haar "gouwe ouwe" formaat heeft opgegeven.

 

Ik begrijp alleen dat gedweep met DAB+ niet zo goed. Om het maar cryptisch uit te drukken, Erich Honnecker zou een gat in de lucht gesprongen zijn met zo'n radiosysteem dat het gros van de bevolking dwingt om uitsluitend naar zenders binnen de landsgrenzen te luisteren. Voor mij mag het er best bij zijn, ik was zelfs een van de eersten die een DAB radio aanschafte, maar ik heb mijn leven lang altijd onderweg, ook binnen Nederland, naar zenders als de Deutschlandfunk en de BBC World Service geluisterd. In Nederland bestaat niets vergelijkbaars in het weekend alleen sport en dat soort rommel, en door de week een vaak enorm kinderlijke presentatie op NPO radio 1.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei T90user:

vaak enorm kinderlijke presentatie op NPO radio 1.

misschien dat je zondags eens moet luisteren... ;)

 

als je alleen DAB+ hebt kan ik me iets voorstellen bij de stelling

8 minuten geleden zei T90user:

de bevolking dwingt om uitsluitend naar zenders binnen de landsgrenzen te luisteren.

maar zo is het niet, iedereen heeft "tevens" LTE 3G en 4G en/of een vaste internet aansluiting, waarmee massa's aan internetradio uit het buitenland mogelijk is.

 

en BR 2 / 3 en 4 of plus is even goed of even slecht als alle andere indien je een enkel uurtje luistert en dat niet zomaar kunt beoordelen

https://www.deutschland.fm/#

 

 

 

 

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden zei T90user:

Erich Honecker zou een gat in de lucht gesprongen zijn met zo'n radiosysteem dat het gros van de bevolking dwingt om uitsluitend naar zenders binnen de landsgrenzen te luisteren.

Je vergeet West Berlijn. RIAS Berlin was de DDR een doorn in het oog, zo'n sterke zender in zijn achtertuin.

En RIAS zat ook op FM, en dat werd niet gestoord, voor zover ik weet.

 

BNR is je alternatief voor NPO1, met goede commentatoren.

 

Heb je n-tv en Tageschau24 wel eens bekeken?  Die hebben pas een mager nieuwsaanbod. Zowel door de week als in de weekends.

Duitsland is een groot land, het taalgebied is nog groter. 24-uurs nieuws/informatiezenders zijn er desondanks eigenlijk dun gezaaid. Genrezenders zijn er eigenlijk nooit goed uit de verf gekomen. Misschien komt het doordat de omroep er nooit echt is opgeschud door zeezenders, zoals de landen rond de Noordzee dat wel zijn.     

 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei T90user:

Erich Honnecker zou een gat in de lucht gesprongen zijn met zo'n radiosysteem dat het gros van de bevolking dwingt om uitsluitend naar zenders binnen de landsgrenzen te luisteren

Dat denk ik niet hij keek/luisterde zelf graag west omroepen en was vaste klant bij de intershops 😀

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Tonskidutch:

impliceer je dat de omroepen destijds, beter zouden zijn gaan produceren en programmeren?

met die zee piraten in het kielzog?

Je doelt op de Duitse omroepen? Absoluut!

Ik ken geen land waar zeezenders geen blijvende invloed op de media hebben achtergelaten.

 

Het VK, Ierland, Nederland, België, Nieuw Zeeland... waar zeezenders het een tijdje hebben uitgehouden, is na hun verdwijning de voetafdruk in de media nog steeds duidelijk te zien. 40-50 jaar later .   

 

ClassicFM zat een tijdje onder de paraplu van de Sky Radio Group. Sky Radio was een proefballonnetje van Veronica medewerker Lex Harding.

(Slechts 1 voorbeeld van de vele namen uit ons zeezenderverleden die in onze omroepwereld de boel aardig hebben opgefrist.)  

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uur geleden zei Eduard07:

Je vergeet West Berlijn. RIAS Berlin was de DDR een doorn in het oog, zo'n sterke zender in zijn achtertuin.

En RIAS zat ook op FM, en dat werd niet gestoord, voor zover ik weet.

 

BNR is je alternatief voor NPO1, met goede commentatoren.

 

Heb je n-tv en Tageschau24 wel eens bekeken?  Die hebben pas een mager nieuwsaanbod. Zowel door de week als in de weekends.

Duitsland is een groot land, het taalgebied is nog groter. 24-uurs nieuws/informatiezenders zijn er desondanks eigenlijk dun gezaaid. Genrezenders zijn er eigenlijk nooit goed uit de verf gekomen. Misschien komt het doordat de omroep er nooit echt is opgeschud door zeezenders, zoals de landen rond de Noordzee dat wel zijn.     

 

 

Ik vergeet helemaal niets Eduard, ben zelf meermaals in de DDR geweest, in Berlijn en van noord naar zuid. En ja, een zender als RIAS zal hen zeker een doorn in het oog zijn geweest, mede en vooral omdat ik door daar te zijn ontzettend veel dingen heb waargenomen die pure leugens waren. Zeker een van de factoren waarom veel Oostduitsers zich ongelofelijk besodemieterd hebben gevoeld na de Wiedervereinigung toen ze erachter kwamen dat veel dingen die door westerse zenders gezegd waren stomweg niet klopten.

 

Maar iedereen die een beetje met radio als hobby bezig was moet zich in Oost en West hebben gestoord aan dat die stoorzenders. Ik vind het een beetje raar dat we daar nu een discussie over zouden moeten hebben. Overigens werd de SFB ook niet gestoord voor zover ik weet. Of de RIAS in Hof (Noord Beieren) gestoord werd weet ik niet zeker, ik dacht het niet. Maar zoals ik al zei, een heen ander onderwerp, toch?

 

Ik weet ook niet waarom je zomaar doet alsof radio en tv hetzelfde zouden zijn. Ik stem nooit af op de meeste Duitse nieuwszenders. En ook niet op nieuwszenders die niet objectief zijn maar door het bedrijfsleven aangestuurd zoals BNR. Van publieke zenders hoop en verwacht ik objectiviteit, van het bedrijfsleven uiteraard niet want het is niet bepaald in hun belang om een voorstander te zijn van een socialer beleid omdat dat automatisch ten koste gaan van hun vaak onevenredig hoge winsten.

 

Maar goed, het enige wat ik zei en hier nergens weerlegd zie is dat je in Nederland geen zenders hebt van het kaliber BBC World Service, Deutschlandfunk of WDR5. De laatste noemde ik niet eerder omdat die dor alleen op FM ontvangbaar te zijn nu eenmaal een veel geringer bereik hebben. Maar goed, ik stel voor dat we dit hier stoppen. Ja, het is "off topic" omdat het niets met die klassieke muziek zender te maken heeft. Ik had niet voor dat het weer een hele discussie op zich zou worden en maakte daarom geen aparte topic aan omdat je anders dan weer dat gezeik krijgt dat het politiek zou betreffen. Mijn enige thema in dezen is dat waar de een (Eduard) een vooruitgang meent te ervaren de ander (ik) door die prachtige vooruitgang gedwongen wordt dan maar helemaal niet meer naar de autoradio te luisteren omdat er voor mij niets meer te beleven valt.

21 uur geleden zei luisteraar:

Dat denk ik niet hij keek/luisterde zelf graag west omroepen en was vaste klant bij de intershops 😀

 

Tja, als jij die man persoonlijk kent en hem daar tegenkwam dan heb je vast gelijk. Maar ik vrees dat je zoals zovelen onder ons het slachtoffer bent van vuilspuitende propaganda. Niet dat ik persoonlijk de man erg mocht, in tegendeel, hij was gehaat bij veel burgers van de DDR, maar het zonder enige kennis van zaken vuilspuiten vind ik enorm dom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...