Ga naar inhoud
Con

Google snelheidsmeting, hoe betrouwbaar?

Aanbevolen berichten

Zover als ik weet werken snelheid meters al jaren niet meer op de mechanische manier. Je kan de snelheid namelijk via de odb ii aansluiting uitlezen, en dat is niet mechanisch 😉 . Ik kan mij herinneren dat ik ergens heb gelezen dat je via die aansluiting ook meters kan calibreren ? 

Ik gebruik meestal de snelheidsindicatie van de navigatie software, welke normaal gesproken de GPS data gebruikt. Aangezien in tunnels GPS data niet of nauwelijks beschikbaar is, zal de software gaan schatten met de sensoren in de telefoon. (Denk aan versnelling sensoren etc). Maar dat is niet nauwkeurig...

Paar km/h op de teller te hoog is standaard. 10km/h is idioot veel...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

met deze tool kan je juist zien welke snelheid je hebt met de juiste bandenmaat en een verkeerde bandenmaat haha

 

berekening 1

 

 

aangepast door smetje limb.BE

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uur geleden zei ceesv:

Het is bij mijn auto ook zoiets, 2 - 3 km te veel op de snelheidsmeter.

Het voorkomt discussies met de fabrikant over snelheids- bekeuringen.

 

10 km zoals Con opgeeft is wel erg veel.

Ik rij meestal niet meer dan 3% te hard, wetende dat dat een criterium is bij overtredingen dus reed ik 103. Toen ik op Maps keek bleek deze 93 aan te geven. Bij lagere snelheid werd de afwijking kleiner maar ging imo niet echt lineair.

En wat ik eerder schreef bij de tunnel ging maps enkele km hoger zitten, beetje logisch want dan kan een satelliet niet meer zien.

Misschien is de grootte van de afwijking fabrikant gebonden, ik rij een Opel Meriva.

aangepast door Con

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Con, meten is weten, een keer op je teller 120 rijden gedurende 2 minuten en de hectometer paaltjes tellen.

Of iemand met een handheld GPS mee later rijden, GPS is op 1 km nauwkeurig.

 

Na het wisselen van de banden meet ik altijd even de tolerantie, om zonder onzin boetes (1 km te hard) door het leven te gaan.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden zei Con:

ik rij een Opel Meriva

Dan zal je bij 120 op de teller uitkomen op 112 a 113 op de GPS

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

dit zeg je zelf con 

Misschien is de grootte van de afwijking fabrikant gebonden, ik rij een Opel Meriva.

welke motor en velgenmaat en band afmeting heb je erop liggen 

vb/185/55/18"

laat maar horen 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Gevonden op het internet: https://www.astrakforums.co.uk/viewtopic.php?t=2342

Daar schrijven ze dat de indicatie tussen 100 en 110% + 6.25 mph (dus 10km/h) moet zijn. Vind ik zelf nogal een erg grote marge, want dat zou inhouden dat bij 100km/h de teller 120km/h mag aangeven, en nog steeds goed bevonden te worden...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Het was even zoeken, maar hier is de wettelijke regeling t.a.v. snelheidsmeters in Europa. (PDF)

 

Official Journal of the European Communities

 

Een snelheidsmeter mag nooit minder als de werkelijke snelheid aanwijzen.

In verband met bijvoorbeeld banden slijtage en toleranties zal de meter daarom tussen de 4 en 10% teveel aanwijzen.

Het maximum is 10% + 4 km.

bij 50 km/u mag de teller 59 aanwijzen, bij 100 mag dat 114 km/u zijn

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik passeer bij dagelijks voorbij een snelheidsaanduiding voor 70 km/h, mijn teller staat op 70 en meestal geeft de aanduiding 67 tot 68 aan.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Die dingen zijn niet accuraat, en ik kan mij voorstellen dat er een filosofie achter zit om die te hoog aan te laten wijzen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

De afwijking van je autosnelheidsmeter is wettelijk voorgeschreven:

 

4.3.5 . het voertuig wordt beproefd bij de volgende drie snelheden : 40 km/h , 80 km/h en 120 km/h of 80 % van de door de fabrikant aangegeven maximumsnelheid indien deze minder dan 150 km/h bedraagt

 

4.4 . De aangewezen snelheid mag nooit lager zijn dan de werkelijke snelheid . Bij de in bovengenoemd punt 4.3.5 genoemde waarden en daartussen moet tussen de op de wijzerplaat van de snelheidsmeter afgelezen snelheid V1 en de werkelijke snelheid V2 het volgende verband bestaan : 0 * V1 - V2 * V2/10 + 4km/h .

 

Wiskundig betekent dit volgens mij: V1 = 0 * V1 - V2 * V2/10 + 4     (V1 en V2 in km/h)

Als je meter V1=50 km/h aangeeft rijdt je in werkelijkheid V2= SQR{(50-4)*10} = 21,44 km/h

Da's wel een heel verschil. Ze zullen wel wat anders bedoelen en ik ben dus erg benieuwd hoe deze juridische formule in rekenkundige waarden wordt omgezet....

 

aangepast door Zunigkyk

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

P.S.:

Er is een iets modernere versie (artikel 5.3) die zegt dat de relatie tussen aangegeven snelheid V1 en de werkelijke snelheid  V2 moet zijn:

0  <  (V1-V2)  <  0,1*V2 + 4 km/h

 

Aan te nemen is dat men met " de relatie" bedoelt: het verschil    (waarom schrijven ze dat dat dan niet in de wet?)

Dan levert op V1 - 4 < 1,1*V2 , dus: V2 > (V1 - 4)/1.1

Als V1 = 50km/h dan moet: V2> (50 - 4)/1.1 Resultaat: V2 > 41,8 km/h 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Dit heeft allemaal te maken met de nauwkeurigheid berekeningen.

Je kan niet nauwkeuriger aflezen als de ijk streepjes.

Heeft de meter enkel streepjes op 45 50 55 60 ... kmh is de afwijking zowieso 5 kmh.

Daarnaast komen nog de aanlever afwijkingen (banden meter hardware enz)

Daarom 10% plus 5 kmh.

Voor de flitspalen geld het zelfde daar is ook een tolerantie ik dacht

10% met een minimum van 5 kmh

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

GPS snelheid is erg nauwkeurig, in ieder veel nauwkeuriger dan de snelheids meter in de auto.

 

Al heel wat auto's gehad, bij de meeste kom je op ca + 10 % afwijking uit , behalve bij franse auto's, valt me op dat je daar erg weinig marge hebt tussen de werkelijke snelheid en de snelheid op de meter.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.
Opgelet: Je bericht zal moeten worden goedgekeurd door een moderator alvorens het zichtbaar zal worden.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


  • Wie is er online   0 leden

    Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

  • Gerelateerde inhoud

    • Door MrDish
      Hallo leden ,
      heb hier een besturing van het merk :Ever (type:SMC 01-09)
      nu heeft die een Rs232 aansluiting.
      mijn Pc (windows 7) heeft ook een rs232  en een seriele poort.
      via apparaten beheer heb ik al verschillende poorten geprobeert ,maar krijg hem niet aan de praat.
      Op Youtube staan verschijndene films over uitleg van poorten testen ,maar daar wordt ik niet veel wijzer van .
      Dat verrekte Engels.Nu heb ik Putty  ,maar kan iemand mij uitleggen hoe ik via Putty de poorten kan testen.
      Mijn dank is groot.
       
      Mvg;
    • Door Drs. IJzerbout
      Mijn secretaresse wil heel graag wat bijles geven aan Sprietje en Luisteraar. Vooral omdat er nogal wat bij te schaven is op het gebied van antennetechniek.
      Sprietje zijn fameuze waterstraal antenne komt daarbij ook aan de orde.
       

    • Door Con
      Silvester woont rustig in een afgelegen bos samen met zijn dochter goed
      beschouwd alleen per helikopter bereikbaar. Het is een Rambo-achtige film.
       
      Een groep misdadigers kidnappen zijn dochter en Silvester gaat op jacht.
       
      Het betreft niet Rambo 5.
       
      Wie het weet mag het zeggen.
    • Door Tonskidutch
      Hoi,
      na 3/4 dag flink ertegen aan te zijn gegaan, ben ik met verven gestopt.
      De slecht gewitte wanden en plafonds wilde ik overnieuw doen met briljant wit flexa powerdek acrylaat (watergedragen) 12,5m2 / liter
      briljant wit dus
      1,5 muur gedaan en het trekt on-egaal licht geel door en plafond strook aansluitend wordt licht karamel.
       
      muren voorzien van een soort renovatie behang
      plafonds spuitwerk op breedtplaatvloer / beton
       
      Het hoeft geen röhring te krijgen maar de gestorven vorige bewoner was een extreem roker, zelfs de plafond dozen voor licht armatuur in de badkamer zijn bruingeel omrand.
       
      Er is dus een schilder bezig geweest destijds na de ontruiming voorafgaand aan de overname door mij die het heel slordig "wel wit gekregen heeft" (maar niet goed genoeg met sluiers en kwastgeesten)
      Vandaar dat ik zelf er nog eens overheen wilde gaan met de roller vandaag.
      Zodra water aan muur of plafond komt trekt de nicotine en teer er doorheen en wat witte verf was wordt geel en karamel.
       
      De oplossing moet dus zijn een synthetische muurverf die oplosmiddel gedragen is in plaats van watergedragen dispersies. Zo het advies van een verf expert.
      Die wordt echter met 6m2/liter en kost het drievoud dus 6 maal zo duur als m'n witte acrylaat. mefa duvelite 231€/10liter
       
      Is dit echt de oplossing?
      nogmaals twee ondergronden
      natte spons tegen muur trekt geel op
      vooraf fixeren is bijna even duur
       
      wie heeft dit zelf ook opgelost ?
       
      foto is van telefoon en iets minder helder qua kleurverschil (rode pijl tot waar geverfd is geworden heden)

    • Door Tripleboy
      Mij zien ze nu niet meer in Holland, een Blamage voor  E- Auto's  en Hybrides.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid