Ga naar inhoud
Drs. IJzerbout

Gaten groter maken

Aanbevolen berichten

Beste doe-het-zelvers.

Ik zit met een klein probleem waar ik (nog) geen  oplossing voor heb. En wel het volgende:

In mijn plafond zitten 9 halogeen lampjes van 20 Watt in kleine fittinkjes. Die zaten er al in nadat het huis werd afgeleverd.

Het gaf een mooie "hemel". Deze 9 lampen met 2 trafo´s 230V-12V gevoed. (4+5)

Dat werkte erg mooi en gaf een prachtige sfeervolle hemel.

Maar..die trafo´s gingen om de haverklap stuk..brommen en door de warmte werd het plafond eromheen smoezelig vies. Ook gingen die halogeenlampjes om de haverklap kapot.

Nu is het plafond opnieuw gewit en ik heb nu 9 LED plafond stralers gekocht. Met als voordeel dat de trafo´s niet meer nodig zijn vanwege 230 volt.

Echter het probleem is dat voor de oude verlichting het gat daarvoor 3 cm in doorsnede was en de nieuwe verlichting heeft een gat van 6,8 cm nodig.

Nu mijn vraag, hoe die gaten groter te maken zonder eeuwig gevijl en gezaag. Het plafond is van Knauf rigips en behangen met een soort glasvlies behang.

Ik heb een ronde zaagboor met verschillende doorsneden, de juiste van 6,8 cm zit erbij. Maar doordat het oude gat er al zit en te groot is, heeft de centreringsboor in het midden geen vat en zal de zaagboor gaan zwabberen en weglopen.

Komt nog bij dat enkele van deze gaten op onmogelijke plaatsen zit waar lastig bij te komen is. Maar met acrobatenwerk op de ladder wel te doen.

Wie weet een goede oplossing?

Voor de beste tip...gratis bitterballen bij mij thuis.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gebruik een profit gatenboor.

Dat is een combinatie van een boor in de oude gatmaat voor centrering in combinatie met een boor voor het nieuwe gat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Neem een goedkope gatenzaag en zet de passende zaag erin.

Vervolgens neem je een iets langer stukje dunwandig PVC en maak je pas

in het 30 mm gat. (even de bajonet in het pijpje invijlen) en gebruik dit als

geleider.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst: (aangepast)

je hebt LED lampjes in een platte behuizing die je er gewoon over plaatst middels kleefstrip (dus niets boren)

met batterij en afstandbediening geen trafo,s meer nodig

ideaal en prima licht

met deze grijpstok kun je ze plaatsen op lastige plekken en weghalen voor het wisselen van de batterij

Screenshot_94.png

Screenshot_95.png

aangepast door Tonskidutch
toelichting

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
7 minuten geleden zei ceesv:

Gebruik een profit gatenboor.

Dat is een combinatie van een boor in de oude gatmaat voor centrering in combinatie met een boor voor het nieuwe gat.

Die kende ik niet, mooi ding.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat laatste met plakken en batterijen lijkt me niet geweldig. Die nieuwe plafondstralers heb ik al hier liggen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Die Profit boor is een goed idee. Nu nog zien of ik zo´n boor hier in de Emiraten kan krijgen.

Ik weet verder niet de beschikbare diepte achter het plafond en of het alleen rigips is op nog een houten onderlaag heeft.

Afijn..."learning by doing".

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst: (aangepast)

als je de vingers in het gat steekt voel je misschien de achterconstructie maar normaal wordt Rigips / Knauf op tengels geschroefd of getackerd

en met kloppen op de gipskarton hoor je (het geoefende oor) waar die tengels zitten, voelen en drukken (dus buigen van de plaat) is soms ook mogelijk

( bij de meeste gatenzagen kun je de boordiepte vooraf al beperken op plaatdikte )

aangepast door Tonskidutch
aanvulling

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

ceesv heeft de bitterballen verdient. Ik heb het filmpje aan de concierge van MBC laten zien en je zult het geloven of niet...hij gaat zo´n boor voor mij scoren. 😎

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Trukje dat ik soms doe bij gyproc plafonds is de gatenboor linksom (andersom) lanzaam linksom laten draaien dan gaat de boor ook niet dansen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Waarom moeilijk doen.

gebruik toch een malletje met het juiste gat .

druk die er tegen aan ,dus tegen de plaat waar het gat in zit ,boren ,klaar

Mvg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

kijk hier eens: eenvoudig en geen kosten: 

As je het houten plaatje vastschroeft zoals in de video vanaf 0.50  kan je opnieuw de gewone gatenboor gebruiken om een groter gat te maken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maar dan heb je dus het risico dat de schroeven die je gebruikt om het latje / plaatje vast te schroeven zichtbaar zijn....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 21-10-2019 om 10:58 zei Drs. IJzerbout:

aan de concierge van MBC laten zien

ik zou hem vragen dat inbouwen voor jou te doen!

heb je het voordeel dat niet jij van de trapladder flikkert / niet vergeten in het huishouden komen de meeste ongevallen op trapladders voor

heb het beste met je voor ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.
Opgelet: Je bericht zal moeten worden goedgekeurd door een moderator alvorens het zichtbaar zal worden.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in