Jump to content
Sign in to follow this  
Jan Ambers

Probleem Stork waterpomp SP120

Recommended Posts

Enkele tijd geleden lag de waterpomp stil....  Stork SP120

Spanning gemeten op aansluitklemmen motor 220V dus motor defekt???

Ik had nog een reservemotor liggen, en die erop geplaatst...

Was me dat een gek resultaat: motor sloeg aan blokkeerde en sloeg af en die cyclus herhaalde zich.

Pompklok losgemaakt...

Er bleek een blokje ketelsteen op de  uitlaat te liggen die alles blokkeerde.

Daardoor is de motor kapot gegaan. Vloeistof is niet samendrukbaar! Motor kreeg spanning omdat druk te laag was, en die kon opgepompt water niet kwijt, dus conflict...

Hoe is die bruine klompvorming te verwijderen( liefst chemisch)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het ontstaat door het ijzer in het water in combinatie met zuurstof.

 

Google op 'leiding ontroesten'.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe zit een motor met centrifugaalschakelaar in elkaar en is bedoeling sterker aanloop koppel te krijgen wegens starten onder belasting?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aanlopen doe je met ster-driehoek schakeling bij een 3 fase-motor.

Koppel kan je daarmee niet groter maken bij aanloop.

 

Voor een groot aanloop koppel zou je een sleepring anker motor kunnen gebruiken.

 

Een centrifugaal schakelaar zou je kunnen gebruiken als trigger voor de ster-driehoek schakeling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is een monophase motor 250W 230V

Ben wiki aan het doorspitten

We hebben hier 2 apparte installaties met zelfde probleem en resultaat! Blokkering aquastaat, en bij één is er 8kg druk opgebouwd op waterleidingnet en zijn veiligheden(zonneboiler) opengegaan en is motor doorgebrand!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nogal oud systeem ? Vroeger moest de motor aanlopen met een hulpwikkeling , deze werd afgeschakeld door een centrifugaal schakelaar .

Zou het kunnen zijn dat de drukschakelaar defect is en de pomp tegen te hoge druk heeft staan pompen en daardoor defect is geraakt ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De centrifugaal schakelaar verbreekt de verbinding naar de start wikkeling / condensator. Laag aanloop koppel bij dat soort motoren wordt meestal veroorzaakt door een kapotte condensator.

Dus controleer de capaciteit even of die nog correct is...

2 minutes ago, trust said:

Nogal oud systeem ?

Wordt nog steeds gebruikt en verkocht. Kleine (zeg maar minder dan 1kW) centrifugaal pompen op mijn werk gebruiken dit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schakel voor de pomp-motor combinatie een Drive (Frequentie Converter). Het lost al je problemen op en je spaart ca. 30% aan stroomkosten. De slijtage van pomp en leidingen vermindert drastisch. Neem bijvoorbeeld een ABB ACQ480 Drive. Deze is speciaal voor pompen gemaakt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Drs. IJzerbout : Dat vereist wel een (nieuwe) 3 fase motor / pomp combinatie.... En afhankelijk van de toepassing is de 30% wel erg optimistisch....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ik heb er veel ervaring mee. Bij onze terrestische zenders hier in de Emiraten gebruiken we ze veel voor de waterkoeling van de zenders. 

30% is misschien wat optimistisch maar ook bij 20% besparing verdienen ze zichzelf terug. 

Ze werken ook mét éénfase reluktanz motoren. Zijn de motoren oud dan is het beter om nieuwe 3 fase motoren aan te schaffen. Die zijn beter bestand tegen vonkoverslag in de wikkelingen vanwege de harmonischen en de pulsstijgtijden. Je moet altijd afgeschermde leidingen naar de motoren gebruiken vanwege impedantie aanpassing. 

Edited by Drs. IJzerbout

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarom schreef ik ook afhankelijk van de toepassing... Ik heb er erg veel ervaring mee m.b.t. centrifugaal pompen en fans.

Er zitten aan een "retrofit" vrij veel problemen, helemaal als de motoren bij 100% frequentie (meestal dus 50 of 60Hz) al aan de maximale mechanische belasting zitten. Er wordt gerekend met max. 80-90% van de capaciteit als je een VFD aan een bestaande installatie toevoegt.

Dan daarbovenop nog eens de min. snelheid van +/-50%, dit in verband met de harmonischen die hoger zijn, welke een hogere DC component (dus warmte!) in de uitgang levert, met de sterk verminderde koeling capaciteit van de motor fan.

Daarbovenop nog de geisoleerde lagers aan de non-drive-end van de motor etc... Isolatie klasse (eigenlijk minimaal klasse "H") van de motor is ook belangrijk. De kabel moet niet alleen afgeschermd zijn, maar ook een specifieke constructie hebben... Dan kan je alsnog last krijgen van het z.g.n. "long lead effect"....

Dus al met al niet zo eenvoudig. 

 

Er zijn du/dt filters die een aantal neveneffecten opheffen, maar die zijn jammer genoeg relatief duur t.o.v. de VFD.

 

Ik kan hier pagina's over volschrijven, en het maakt het niet eenvoudiger...

Share this post


Link to post
Share on other sites

De topic starter hoeft natuurlijk geen drive aan te schaffen. Maar het is wel een aanbeveling. Wij merken een duidelijke reduktie in stroomverbruik sinds we onze drives in gebruik hebben.

Ik zou er echter wel een gespecialiseerd bedrijf bij halen die de commisioning en programmering doen en een schakelkast bouwen en bedraden voor de huisvesting en bediening. Daar kan ik wel enkele tips geven indien nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 24-10-2019 om 11:32, Jan Ambers zei:

 

Hoe is die bruine klompvorming te verwijderen( liefst chemisch)

 

Hoeveel schade kan er ontstaan wanneer je met een schroevendraaier subtiel gaat hakken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier kan ik alleen maar aanbevelen om er specialisten bij te halen.

Nederland is een waterland dus er wordt veel gepompt. Ik weet zeker dat er wel bedrijven zuullen zijn die pompen repareren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Om het meedenken te vergemakkelijken... Ik vroeg me af wat een Stork SP120 waterpomp is.

Ik vond deze plaatjes, het lijkt een zuigerpomp.

storksp120.jpg

storksp120b.jpg

 

 

En waar zat nou "een blokje ketelsteen op de  uitlaat die alles blokkeerde"?

 

Edited by Zunigkyk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By Drs. IJzerbout
      Ik zit hier nu al sinds midden Maart opgesloten en reizen zo goed als onmogelijk.
      Vandaag kreeg ik een bericht via de Emirates App waarbij met veel tamtam weer blij en vrolijk werd vermeld dat de Emiraten weer los zijn voor o.a. toeristen.
      Tja...zonder toeristen gaat dat op den duur natuurlijk mis.
      Zakelijk ben of was, beter gezegd, veel op dit transport aangewezen maar ik vraag me af wie daar nu nog zin in heeft.
      Vertrek, vlucht en aankomst lijkt wel of je voor een zware open-hart transplantatie-operatie staat en ze je toch eigenlijk liever helemaal niet aan boord willen hebben.
      Zo moet je minstens 3 uur voor vertrek aanwezig zijn, en zo Allah het wil kan het feest dan beginnen.
      Geen online check-in, geen E-Gate..geen carry-on bagage aan board, geen lounge bezoek, geen voer in economy, geen koffie, alleen nog water..De aardigheid van het reizen is er voor mij helemaal af. Vooral als je een langere vlucht voor je hebt.
      Ik zal de pdf info sheet bijvoegen...10 bladzijden en als je dat dan gelezen hebt, vraag ik me af wie zich dat nog wil aan doen.
      Dan is er een formulier dat je in moet vullen waar ze je het hemd van je gat vragen en ik me dan weer afvraag of ze nu niet te ver over het doel uitschieten.
      Je word verplicht een "vrijwillige" quarantaine te beginnen op eigen kosten...vrijwillig zeiden ze? Hmmm?
      Gelukkig kan ik indien nodig voor dringende reizen van onze MBC jet gebruik maken en dat is dan voornamelijk tussen Dubai en Riyadh en de de andere GCC landen. En daar kan ik dan nog onbelemmerd een glas scotch drinken met mijn collega´s. We zijn allemaal op het virus ge-checked en hebben geen enkele corona case bij MBC kunnen vaststellen.
       
      Mijn vrouw en ik wilden met de kerstdagen naar de Philippijnen maar we hebben besloten om daar maar van af te zien.
       
      Lees de pdf´s en maak dan je eigen mening of je daar nog zin in hebt. Voor mij is de lol er voorlopig helemaal af.
       
      resumption-of-flight-process.pdf dxb-arrivals_quarantine_procedure_declaration_form.pdf health-declaration-e-form.pdf
    • By droompje
      Alle knelpunten zitten in de kleine dingen, veel lof voor mimisiku met veel geduld en toewijding heeft hij mij bijgestaan nogmaals dank!
      Jou status is meer dan terecht.
       
      Groet vanuit een winderig Boskoop
    • By Sprietje
      Het komend weekeinde wordt na het lange wachten de GP van Oostenrijk verreden op de Red Bull Ring in Spielberg, zo'n 50km westelijk van Graz.
       
      Het tijdschema ziet er als volgt uit:
      Vrijdag 3 juli       Eerste vrije training        11:00 - 12:30 uur
      Vrijdag 3 juli       Tweede vrije training     15:00 - 16:30 uur
      Zaterdag 4 juli   Derde vrije training         12:00 - 13:00 uur
      Zaterdag 4 juli   Kwalificatie                      15:00 - 16:00 uur
      Zondag 5 juli     Race                                  15:10 uur
       
      De diverse onderdelen zijn in heel Europa ongecodeerd te bekijken op de volgende zenders:
       
      vrijdag op N-tv
      14:55 - 16:30 uur tweede vrije training
       
      zaterdag op RTL-Duitsland
      14:00 - 14:55 uur derde vrije training
      14:55 - 16:15 uur kwalificatie
       
      zondag op RTL-Duitsland
      14:00 - 15:00 uur voorbeschouwing
      15:00 - 16:45 uur race
      16:45 - 17:15 uur huldiging en hoogtepunten
       


    • By Tonskidutch
      bron NOS
      Nu nog die werpers van rommel aanpakken...!
      Ja ook de plastic vuilnis zak die mensen zomaar ergens dumpen op de weg en op parkeerplaatsen omdat het vuilnis ophaal systeem per zak geld kost in diverse Gemeenten.
      Hou jij het zelf ook netjes en spreek je wel eens iemand erop aan die alles zomaar wegwerpt alsof het naar de afvalemmer thuis te ver is?
       
       
       
×
×
  • Create New...

Important Information

Onze Terms of Use en Privacy Policy