Ga naar inhoud
Tripleboy

100 km/h

Aanbevolen berichten

Ik zie ook een rode plek bij Algiers. Daar is het wat dichter bevolkt. Plus het is er vrij dor, dus minder bomen die zuurstof produceren. Minder zuurstof is meer stikstof. Dat zal het wel verklaren denk ik.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
53 minuten geleden zei ceesv:

Het mag zijn, dat een wagen bij 130 km meer verbruikt, maar dat doet die korter dan wanneer die wagen 100 km/uur rijdt.

Het hangt dan net van de wagen af bij welke snelheid het verbruik onevenredig gaat stijgen.

 

Mijn wagen heeft een 7-traps automaat, ik zie nauwelijks verschil in toerental en een iets stijgend gebruik tussen 100 en 130 km/uur.

 

Maar zoals aangehaald, bij 130 ben ik eerder op de bestemming en draait de motor korter, hij gebruikt dus iets meer gedurende een kortere tijd.

 

Pas bij snelheden rond de 200 en hoger gaat het verbruik echt omhoog.

Voor de duidelijkheid, het gaat om de laatste generatie diesel motoren.

 

Noop Cees, zo werkt dat niet. Hij gebruikt domweg meer per afstand.

Als je met 200 per uur honderd kilometer rijdt gebruik je echt heel veel meer dan wanneer je diezelfde afstand met 100 per uur rijdt. Geldt voor alle motoren, oud, nieuw, diesel, maakt niet uit.

Voor het eerder aankomen betaal je meer (zal voor velen geen probleem zijn) en vervuil je veel meer in alle opzichten ( kan sommigen geen moer schelen).

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Volgens mij werkt het als volgt:

 

Voor iedere auto geldt dat er een snelheid is waarop de motor de meest efficiënte verbranding haalt. Hoewel vaak gezegd wordt dat langzamer rijden zuiniger is, ligt deze meest zuinige snelheid veelal tussen de 80 en 110 km/uur, afhankelijk van de auto. Langere tijd op die meest zuinige snelheid rijden in de hoogste versnelling is veel zuiniger

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
1 minuut geleden zei ceesv:

Voor iedere auto geldt dat er een snelheid is waarop de motor de meest efficiënte verbranding haalt.

Yep maar door de moderne computer inspuit regel systemen werkt de motor op een groot

gebied even effectief.

De lucht weerstand is doorslag gevend die neemt kwadratisch toe met de snelheid.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Wil je mij dan uitleggen waarom mijn wagen bij hogere snelheid zuiniger rijdt als bij bijvoorbeeld 70 km/uur?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik gebruik het gaspedaal bijna niet, zoals ik ook het rempedaal niet gebruik.

Doet de wagen allemaal zelf, en die speelt niet.

 

Feit is dat er wel degelijk een hogere optimum snelheid te vinden is, bij 80 is het verbruik niet geoptimaliseerd.

 

Ik heb mij trouwens vergist t.a.v. de automaat, het is geen 7 maar een 8 traps uitvoering.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
44 minuten geleden zei ceesv:

Wil je mij dan uitleggen waarom mijn wagen bij hogere snelheid zuiniger rijdt als bij bijvoorbeeld 70 km/uur?

 

Om wat voor auto gaat het? Merk? Type? Uitvoering? Brandstof?

aangepast door kiekiek

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uur geleden zei ceesv:

Het mag zijn, dat een wagen bij 130 km meer verbruikt, maar dat doet die korter dan wanneer die wagen 100 km/uur rijdt.

Het hangt dan net van de wagen af bij welke snelheid het verbruik onevenredig gaat stijgen.

 

Mijn wagen heeft een 7-traps automaat, ik zie nauwelijks verschil in toerental en een iets stijgend gebruik tussen 100 en 130 km/uur.

 

Maar zoals aangehaald, bij 130 ben ik eerder op de bestemming en draait de motor korter, hij gebruikt dus iets meer gedurende een kortere tijd.

 

Pas bij snelheden rond de 200 en hoger gaat het verbruik echt omhoog.

Voor de duidelijkheid, het gaat om de laatste generatie diesel motoren.


tsja, je test niet onder laboratorium omstandigheden met geijkte apparatuur. Wind, wegdek, auto’s voor je, enz enz hebben invloed. Het werkelijke verschil is misschien groter dan je meters aangeven. 
 

Als ik in de vijfde versnelling fiets met 15 km/u of in de 8ste met 25 km/u gaan mijn trappers met ongeveer hetzelfde toerental rond. Maar het laatste gaat wel zwaarder...  en dat is maar 10 km verschil op lage snelheid. Steek voor de grap je hand eens uit het raam bij 100 km/u en bij 130 km/u.

voel je verschil? Dat voelt jouw auto ook...

 

T B

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uur geleden zei ceesv:

Wil je mij dan uitleggen waarom mijn wagen bij hogere snelheid zuiniger rijdt als bij bijvoorbeeld 70 km/uur?

 

Denk dat het net zo gek is, mijn auto (Alhambra) geeft ook aan dat als je 100- 110 rijdt dat je in de 6e versnelling moet rijden, schakel je echter terug naar 5 met dezelfde snelheid maar met een hoger toerental dan rijdt hij bijna een halve liter zuiniger per 100km.

Ik verwacht dat je het kunt vergelijken met een fiets met 21 versnellingen;

- zet je hem in de hoogste versnelling dan hoef je maar langzaam rond te trappen maar heb je veel kracht nodig en ben je snel moe.

- zet je hem in een lagere versnelling dan moet je sneller rond trappen voor dezelfde snelheid maar gaat het wel een stuk lichter en kun je het veel langer volhouden.

Een wielrenner die fout schakelt verliest met de verkeerde versnelling bij een sprint zo snel de nodige meters.

De kunst is dus om een versnelling te kiezen zodat je met zo weinig mogelijk kracht zo snel mogelijk gaat maar aangezien een gemiddelde auto er maar 4 tot 6 heeft (automaten gaan vaak tot 8 ) heb je niet zo veel keuze om de meest optimale te kiezen.

aangepast door gerrit B

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uur geleden zei ceesv:

Maar zoals aangehaald, bij 130 ben ik eerder op de bestemming en draait de motor korter, hij gebruikt dus iets meer gedurende een kortere tijd.

 

De denkfout die je maakt is dat je het brandstofverbruik bekijkt in een bepaalde gereden tijd.

Bij grote machines rekent men ook vaak op die manier; zoveel ton brandstof per uur dus als de machine 12 uur in bedrijf is dan heb ik zoveel ton brandstof nodig.

Voor auto's ligt dat wat anders, daar kijk je niet naar het verbruik over een bepaalde tijd maar het verbruik over de gereden kilometers daarom rij je ook xxx km per uur

Rij je dan 100kmh met een verbruik van 1liter op 20km of 130 met een verbruik van 1 op 15,5 dan scheelt dat gewoon 4,5 liter brandstof op dezelfde afgelegde 100km en maakt de tijd dat je brandstof verbruikt niet uit.

 

Anders wordt het als je werkgever 5 euro per minuut voor je rekent; met een gemiddelde snelheid van 130 bespaar je dus per 100km

km/uur = km : uur of wel 130km/uur = 100 : x  x = dus 0,77 uur  0,77 uur is 46,2 minuten dus je bespaart 60 - 46,2 = 13,8min en dat x 5 = 69 euro 

4,5 liter diesel van € 1,30 per liter kost € 5,85 dus tel uit je winst.

Voor zakelijk verkeer is een lager verbruik dus meestal ook totaal niet interessant want het kost gewoon extra tijd en dus geld, pas als je alleen in de auto zou zitten en slechts 25 euro per uur zou rekenen dan pas speel je gelijk (als je echt gemiddeld 130 zou kunnen rijden)

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
6 uur geleden zei moonchild:

BMW, groot type, meest luxe uitvoering, diesel.......gewoon de normale moderatur mobiel bij sat4all

 

Voor elke auto geldt wel zo ongeveer deze grafiek, hoe hoger de snelheid, hoe onzuiniger:

 

brandstofverbruik1.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Als je harder rijdt, dan ben je sneller op je eindbestemming. Dus minder brandstofverbruik.

Dat geldt ook bij glad weer. Als het glad is, dan rij ik ik ook veel sneller dan normaal. Dan is het gevaar sneller voorbij.

  • Haha 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.
Opgelet: Je bericht zal moeten worden goedgekeurd door een moderator alvorens het zichtbaar zal worden.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


  • Wie is er online   0 leden

    Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

  • Gerelateerde inhoud

    • Door gerrit B
      Op zoek naar een 2e auto kom ik regelmatig ook auto's op de Duitse sites tegen die vaak stukken luxer zijn uitgevoerd en ook nog een stuk goedkoper in aanschaf zijn.
      Natuurlijk komt er dan BPM bij maar dat is vooraf te berekenen.
      Wat me echter wel opvalt is dat een auto hier 830 KG leeg weegt met exact het zelfde typenr. in Duitsland  plots tegen de 1000Kg aan weegt en daardoor ook een stuk duurder wordt in de belasting.
      Hoe kan dit?
      Maar belangrijker hoe gaat de belastingdienst hier mee om? 
      Hanteert die gewoon het gewicht wat op het Duitse kenteken staat of wordt het gewicht aangehouden waarvoor een dergelijke auto hier in Nederland op papier staat?
    • Door moonchild
      De 34 jarige Sanna Marin is de nieuwe premier van Finland, gefeliciteerd.
       
      In het verleden werden vrouwen via dit board afgezeken en beledigd door enkele leden. Let op, mevr Marin is staatshoofd en beledigingen hiervan kan strafbaar zijn.
       
       

    • Door cookie monster
      TV Kijken , constant herhalingen en het nieuwe boeit mij niet , of ben ik de enige hierin ??
      Ik ben TV kijken feitelijk beu !! Radio boeit mij zelfs geheel nog minder !!
      Betaalpakketten via internet of sat hebben natuurlijk geen zin als je geen interesse hebt !!
      Ik kijk nog wel via YouTube , en sporadisch nog FTA via de Astra @ 28,2°E !!
      Misschien dat ik ooit weer wel eens terug interesse ga krijgen , maar ja ….
       
    • Door Psychosammie
      https://nos.nl/artikel/2313903-tegenwind-voor-duitse-molens-duurzame-energiesector-in-crisis.html
       
      Irritant links artikeltje. Vooral die Alex Robertson. Mensen die redelijke bezwaren hebben worden op de bekende manier weggezet.
       
       
      Doodlopende weg die windmolens.
       
    • Door Drs. IJzerbout
      Voor de hard durchgesottene doorgewinterde liefhebbers/freaks die maar geen afschijd kunnen nemen van de AM Middengolf is er goed nieuws.
      Zie hieronder:
       
      Österreich: KommAustria schreibt Mittelwelle aus
      In Österreich wird es eine Renaissance der Mittelwelle geben. Die Medienbehörde KommAustria hat jetzt die ehemalige ORF-Frequenz 1476 kHz am Standort Bad Ischl ausgeschrieben. Die Frequenz kann hier mit einer Leistung von 400 Watt betrieben werden. Bisher ist nicht bekannt, wer hinter der Bedarfsanmeldung steht. Möglicherweise ist es, wie in Deutschland, ein Verein für ein Museumsradio oder ein Funkamateur.

      Thu, 05. Dec 2019
       
      Bron Satellifax
      Met 400 Watt kun je dit waarschijnlijk in met een beetje geluk ´s avonds in Nederland/Belgie enigzins ontvangen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid