Ga naar inhoud
Tripleboy

100 km/h

Aanbevolen berichten

6 uren geleden, Con zei:

Regering en handig, er is een illusionist geboren...😅

Daarom kom ik ook uit het wijze oosten, daar kunnen ze tenminste zoiets aan de keukentafel bedenken zonder dat het € 250.000 aan onderzoekskosten met zich meebrengt ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 13-11-2019 om 22:48, joker55 zei:

ik moet het eerst nog zien, allemaal.

mijn auto bijv heeft 6 versnellingen en vraagt rond 95-100 om door te schakelen naar de zesde.

het hoeft nu dus maar iets tegen te zitten (inhalende vrachtauto, stevige tegenwind, iets omhoog bij viaduct,) en je moet terug naar de vijfde versnelling.

maakt het dan een wereld van verschil?     120 km/h in de zes, of 100 km/h in de vijf?

het toerental van de motor is hetzelfde, dus uitstoot gelijk.

Ja, dat maakt wel wat uit, bij oplopende rijsnelheden neemt de luchtweerstand kwadratisch op. Dat is de reden waarom een voertuig bij 130 kpu soms 30 tot 40 % meer verbruikt dan bij 100 kpu. De gekozen versnelling speelt hierbij een ondergeschikte rol. Ik ben zelf in het bezit een rijdende luchtzuiveraar op euro 6 diesel en ken het probleem van terugschakelen bij 100 kpu niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn dieseltje rijdt soms zuiniger in een iets lagere versnelling dan in een hogere versnelling.

Alles heeft te maken met snelheid, luchtweerstand en toerental.. Een motor op lagere toeren verbruikt meer brandstof wanneer deze kracht moet leveren, terwijl een motor op dat moment efficienter is in een hoger toerental..

..iets met koppel of zo.

Ga ik de berg op met een lage snelheid, dan is terugschakelen en een hoger toerental zuiniger tijdens de klim.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Rijd u maar eens op het toerental waarop uw motor zijn maximale koppel levert, dan werkt ie optimaal.

VB: .Opel Adam 4 Easytronic® 3.05-bak

Max. vermogen (in kW (pk) / bij tpm)66 (90) / 3.700-6.00085 (115) / 5.000-6.00064 (87) / 6.000

Max. koppel (in Nm / bij tpm-1)170 / 1.800-3.700170 / 1.800-4.500130 / 4.000

aangepast door Tripleboy

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als je op constante snelheid tijd speelt toerental om maximale/efficiente koppel te hebben geen

grote rol je moet enkel de luchtweerstand en auto wrijvingen compenseren.

Bij een automaat schakelt de bak bij weinig gas naar de hoogste versnelling zodat je een

laag toerental  hebt ,bij een laag toerental heb je minder wrijving in de motor per tijdseenheid.

aangepast door luisteraar

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een auto rijdt meestal het zuinigst bij 50 kpu in de 4e versnelling. Het bijbehorende toerental zal meestal laag zijn. Hoe lager het toerental, hoe minder inwendige wrijving er optreedt tussen cylinders en zuigerwand en de diverse lagers. De lage snelheid zorgt dan tevens voor een lage luchtweerstand met als resultaat een zeer laag verbruik.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
19 uren geleden, drz zei:

Mijn dieseltje rijdt soms zuiniger in een iets lagere versnelling dan in een hogere versnelling.

Alles heeft te maken met snelheid, luchtweerstand en toerental.. Een motor op lagere toeren verbruikt meer brandstof wanneer deze kracht moet leveren, terwijl een motor op dat moment efficienter is in een hoger toerental..

..iets met koppel of zo.

Ga ik de berg op met een lage snelheid, dan is terugschakelen en een hoger toerental zuiniger tijdens de klim.

De zaak kapot rijden met die lage toeren, de tandwielen van de versnellingsbakken rammelen nog al, zeker als je er nog een aanhanger of sleurhut er achter hebt hangen.

15 uren geleden, Donkeyman zei:

Een auto rijdt meestal het zuinigst bij 50 kpu in de 4e versnelling. Het bijbehorende toerental zal meestal laag zijn. Hoe lager het toerental, hoe minder inwendige wrijving er optreedt tussen cylinders en zuigerwand en de diverse lagers. De lage snelheid zorgt dan tevens voor een lage luchtweerstand met als resultaat een zeer laag verbruik.

Als je goede olie gebruikt, is de wrijving minimaal, en de auto op tijd een smeer beurt geeft en niet 3 beurten overslaat.... zoals heel veel mensen tegenwoordig doen.....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uren geleden, alias haha zei:

en de auto op tijd een smeer beurt geeft en niet 3 beurten overslaat.... zoals heel veel mensen tegenwoordig doen.....

mensen die een auto niet kunnen onderhouden en dus betalen dienen hem weg te doen => dan heb je ook minder verkeer op de wegen en straten

dan kunnen ze ook nog meer geld overhouden om sigaretten en chips kopen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.
Opgelet: Je bericht zal moeten worden goedgekeurd door een moderator alvorens het zichtbaar zal worden.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in