Jump to content
gerrit B

auto importeren uit Duitsland

Recommended Posts

Op zoek naar een 2e auto kom ik regelmatig ook auto's op de Duitse sites tegen die vaak stukken luxer zijn uitgevoerd en ook nog een stuk goedkoper in aanschaf zijn.

Natuurlijk komt er dan BPM bij maar dat is vooraf te berekenen.

Wat me echter wel opvalt is dat een auto hier 830 KG leeg weegt met exact het zelfde typenr. in Duitsland  plots tegen de 1000Kg aan weegt en daardoor ook een stuk duurder wordt in de belasting.

Hoe kan dit?

Maar belangrijker hoe gaat de belastingdienst hier mee om? 

Hanteert die gewoon het gewicht wat op het Duitse kenteken staat of wordt het gewicht aangehouden waarvoor een dergelijke auto hier in Nederland op papier staat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wordt in Duitsland het rijklaar gewicht niet berekend met een volle brandstof tank en een bestuurder van 75 kg?

In Duitsland is het gewicht alleen van belang voor het maximale gewicht wat je nog mag laden, de belasting wordt berekend naar cylinder inhoud.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat in Nederland het gewicht wordt gehanteerd dat hoort bij de Europese typegoedkeuring die voor alle Europese landen geldt. Houd er wel rekening mee dat 20% van alle Duitse importauto's een teruggedraaide teller heeft. Ik zou het wel aandurven als ik in de gelegenheid was om de historie te controleren en eventueel een keuring te laten uitvoeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuten geleden, Donkeyman zei:

Houd er wel rekening mee dat 20% van alle Duitse importauto's een teruggedraaide teller heeft. Ik zou het wel aandurven als ik in de gelegenheid was om de historie te controleren en eventueel een keuring te laten uitvoeren.

Dat is in Nederland ook zo, alleen zijn ze hier wat gehaaider doordat er een zogenoemde organisatie achter staat waaruit kan blijken dat de auto eerlijk is.

Maar de lekken bij de RDW zijn niet van de lucht.

 

Maar nu we het er toch over hebben, kun je in duitsland een overzicht opvragen over de geschiedenis van de auto die ook nog betrouwbaar is?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minuten geleden, Donkeyman zei:

Ik denk dat in Nederland het gewicht wordt gehanteerd dat hoort bij de Europese typegoedkeuring die voor alle Europese landen geldt. Houd er wel rekening mee dat 20% van alle Duitse importauto's een teruggedraaide teller heeft. Ik zou het wel aandurven als ik in de gelegenheid was om de historie te controleren en eventueel een keuring te laten uitvoeren.

Ik zou de auto sowieso met een nieuwe TUV kopen. Hoef je pas na 2 jaar in Nederland voor de APK.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou ook gerust in Duitsland een auto kopen ,je moet er de tijd voor nemen , en weet niet of de auto dealer, hem op naam kan zetten , dan moet je kijken of het postambt open is, maar zou nooit een auto verkoper geloven.

Share this post


Link to post
Share on other sites
46 minuten geleden, dreka1 zei:

dan moet je kijken of het postambt open is

 

Het Postamt? Je bedoelt het telegraafkantoor?

Deutsche Post zal je bedoelen. Wat hebben die met auto´s te maken?

 

Ik denk dat je naar de Zulassungsstelle zal moeten. Daar kun je auto´s aan of af of om melden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 uren geleden, gerrit B zei:

Wat me echter wel opvalt is dat een auto hier 830 KG leeg weegt met exact het zelfde typenr. in Duitsland  plots tegen de 1000Kg aan weegt en daardoor ook een stuk duurder wordt in de belasting.

Het gewicht dat vermeld staat op het Fahrzeugschein onder punt G (het rechterdeel) is het gewicht dat in Nederland als Massa Rijklaar staat onder punt G.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het beste is een passend CVO ofwel Certificaat van Overeenstemming. Hiermee zal de rdw naast het gewicht dan ook eventueel gunstige millieudingen overnemen.

 

Andere optie is een door de belastingdienst aangewezen weegbrug, maar dan zit je altijd hoger qua gewicht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het beste is om de Duitse auto bij een garage kort aan de grens te laten leveren. Hier laat je je dan alle dure optie's tijdelijk verwijderen, en importeer je de auto als goedkope uitvoering.

Nadat je auto een NL kenteken heeft, ga je weer naar de Duitse garage, en laat je de accesoires er weer op zetten.

Als het gaat om een Duits merk ben je bovendien beter uit bij een Duitse garage, en als je kort bij de grens woont blijf je daar ook klant.

Je kunt gerust een deal maken om overheidsinstanties buiten de deur te houden, en het voor jezelf goedkoop te houden. Heeft niets te maken met fraude, gewoon een onnodig en duur overheidsapparaat omzeilen. En alles volgens de wet! Kan me nog een uitzending herinneren van Blik op de weg waar ze er ook maar moeizaam uitkwamen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe wil je dat doen, dure opties verwijderen?

De wagen bijvoorbeeld zonder stoelen ter keuring aan te bieden?

Wanneer je in de database het vin nummer van de wagen ingeeft, rollen alle extra's uit de computer.

Dan zal je die ook moeten laten aanpassen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De auto die we op het oog hebben heeft ook alle opties vanaf de fabriek dus dat zal weinig uitmaken als je die er afhaalt.

Daarnaast kon de demontage dan nog wel eens duurder worden dan het voordeel zelf. (af fabriek is dat 1865 euro duurder)

 

Waar het mij om gaat is of ze de gegevens aanhouden zoals die hier voor dat type auto gelden of dat ze het gewicht overnemen van het kenteken.

Doen ze dat dan is de auto plots geen 59 euro per 3 maanden maar 100 euro per 3 maanden. Rij je er 4 jaar mee dan is toch ruim 650 euro duurder in alleen al de wegenbelasting.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je al bedacht hoe je het in DE met kenteken en verzekering gaat regelen? Ook al is de rit naar de grens kort, dit moet wel in orde zijn. Verzekeringen houden meestal bij de grens op en of je je in DE kunt verzekeren als Nederlander, niet wonend in DE, is nog maar de vraag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By Timm1983
      Hallo allemaal,
      Ik heb een smart wear L8 uurwerk gekregen, maar hoe stel ik de juiste tijd in? Ondertussen ben ik er achter gekomen dat ik dit kan doen met de app op de gsm dat "Fundo Pro" heet, maar ik ben nog geen stap verder? Het lijkt er op dat Fundo Pro geen connectie kan maken? Bluetooth ligt aan zowel op mijn gsm als op het horloge.
      Kan iemand me verder helpen, op het eerste zicht toch een ingewikkeld dingetje.
      Alvast bedankt.
      Dit is het horloge dat ik bedoel: https://www.youtube.com/watch?v=0Naq_TNOucE
      Timm1983
    • By Sprietje
      Afgelopen maandag haalde de ethertoezichthouder niet alleen de onbemande radiopiraat De Mosterdboer uit de lucht maar ook de legale zender streekomroep RTV Favoriet. Beide zenders zaten in de Martinikerk in Doesburg en werden in beslag genomen. Daarnaast nam de toezichthouder ten onrechte ook een router/hub van het Rode Kruis mee. Agentschap Telecom had maar liefst 15 agenten meegenomen om de actie uit te voeren.
      Het was bij de toezichthouder bekend dat de lokale omroep een vergunning had want die hadden ze zelf afgegeven en ook wisten ze dat de antenne in de bewuste kerk was opgesteld.
      Radiopiraat 'De Mosterdboer' plaatste zender tot tweemaal toe 's nachts met telescoopkraan in kerktoren:
      https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2437258/Radiopiraat-De-Mosterdboer-plaatste-zender-tot-tweemaal-toe-met-kraan-in-kerktoren
       
       
    • By Sprietje
      Over enkele dagen beginnen de testdagen op het Circuit de Catalunya in Barcelona. Ze staan gepland voor woensdag 19, donderdag 20 en vrijdag 21 februari en op woensdag 26, donderdag 27 en vrijdag 28 februari.
      De ochtendsessie is van 9.00 - 13.00 uur en de middagsessie van 14.00 - 18.00 uur.

      Ze zijn te volgen via een livestream op de app van F1 TV Pro waarvoor een abonnement genomen moet worden, zie:
      https://www.formula1.com/en/subscribe/download-the-f1-tv-app.html
      Een abonnement op de streamingdienst F1 TV Pro kost in Nederland per jaar € 64,99. Wie een maandabonnement neemt, betaalt € 7,99 per maand. Voor mensen die een abonnement hebben op het zenderpakket van Ziggo Sport bestaat echter in 2020 de mogelijkheid om dat abonnement te koppelen aan deze app. Zij kunnen dan anno 2020 zonder iets bij te betalen (gratis) gebruik maken van die app en zo dus live online naar de testdagen in Barcelona en naar alle Formule 1 GP's kijken.
       
      Na elke testdag zendt Ziggo Sport Totaal op tv een samenvatting uit van de testdagen en wordt er teruggeblikt op de dag middels een Review Show. In dit één uur durende programma komen de hoofdpersonen en de coureurs aan het woord.

      Voor woensdag 19, donderdag 20 en vrijdag 21 februari wordt in ieder geval mooi weer afgegeven, volop zon en rond de 15 graden. Dat was in 2018 wel anders.
       
      Bij de presentaties van de nieuwe F1 wagens die nu gaande is, worden feitelijk nog niet de uiteindelijke wagens voor het nieuwe seizoen gepresenteerd. Die worden pas de tweede week in Barcelona ingezet . Tijdens de eerste week in Barcelona zullen we dus nog niet de uiteindelijke resultaten van de nieuwe auto's zien.
       

    • By astro iris
      Voor de liefhebbers van good old music is het volgend weekend weer feest. Radio Caroline North zendt weer uit vanaf de Ross Revenge on The River Black Water. Te beluisteren on line, of op de 648 AM en 1368 AM Manx Radio.
    • By luisteraar
      Is de coronavirus echt zo ongevaarlijk de normale griep is gevaarlijker ?
       
×
×
  • Create New...

Important Information

Onze Terms of Use en Privacy Policy