Jump to content
waja

Schotel afstellen

Recommended Posts

Wanneer die naad in het midden  zit, ja.

Ja, dat kun je doen. Ook kun je F-connector aansluiting als uitgangspunt aanhouden. Die zit altijd recht omlaag, een uitzondering die recht naar achteren zit.

Ik kan ook een waterpas met graden aanduiding aan de onderkant tegen de aansluiting houden en zo de lnb instellen.

willem

Als je die hebt, kan dat ook maar als de zijkant van de lnb vlak is, kun je hem ook tegen de zijkant aan leggen. Dat gaat waarschijnlijk niet meer als ze alle vier vlak naast elkaar gemonteerd zijn. Maar het komt niet precies op 1 graad op aan, je kunt het ook op het zicht doen.

lnb op juiste skew instellen.png

Ik heb deze lnb's  en die ga ik gebruiken, deze zijn platter aan de achterkant en kan niet veel op plakken.maar kan het wel proberen.

anders doe ik het met de waterpas en merk ze dan op de beugel, heb ik wel meer werk om ze steeds weer los te maken.

Is het eerst de schotel op 28,7 draaien  en dan de lnb's?

willem

22B6A578-0AE2-4F29-94B4-EE1D243DB0C6.png

Als je met de vier opgegeven hoeken werkt, is het makkelijker om de elevatie van de schotel zo in te stellen, dat de lnb's horizontaal staan van voorzijde naar achterzijde gemeten, daarna pas de elevatie van de schotel in te stellen wat het ongeveer zou moeten zijn om de satelliet te vinden.

We gaan aan de slag, dank voor de antwoorden.

willem

8 uren geleden, Sprietje zei:

Sorry, ik begrijp niet precies wat je bedoeld.

Sprietje

Je bent een Gigant met je hulp voor iedereen twee jaar geleden ook jou hulp gehad (schotel Cambrils) nog steeds perfect

Lees altijd graag jou oplossingen en ook van Cees V

Groet Jetje

Ondertussen ben ik daar langs geweest om uit te richten en staat alles met een geweldig signaal te draaien.

Afgelopen zaterdag bezig geweest met de schotel, heel groot gedeelte gelukt maar voor de fine tuning hulp in geroepen van Boyle Sewlal.

supper gedaan Boyle en sprietje ook bedankt voor jou inzet, iedereen bedankt.

willem

Mooi dat het gelukt is.

Smalle lnb's hebben geen feedhorn waarmee de signalen makkelijk "gevangen" kunnen worden. Het afstellen luistert extra nauw.

Is dat een vriend van je die de fijn tuning gedaan heeft?

Nee Sprietje is geen vriend, hij kan jou ook van het forum. Deze meneer komt uit Schiedam.

Willem

Dat is Theboyk, sprietje, hij heeft mij zeer goed geholpen.

Willem

Die naam ken ik wel op dit forum. Leuk dat hij je geholpen heeft.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Similar Content

• By Phoenixx
      De triax 64 schotel staat op mijn stab 125 met de nieuwe Inverto pll lnb en het signaal is erg goed t.o.v andere lnb`s
      alleen is het mij nog niet gelukt om gelijkloop op de clarcbelt te krijgen, in de gewone positie werkt het allemaal wel
      maar door het inpandige balkon wil ik mijn schotels omgekeerd hebben..

Ik ben begonnen met de rotor op 52,5 graden te laten staan de schotel hoort dan op 2,7 graden te staan en dan werkt
      de gewone positie op de satelieten.

Als ik de schotel omkeer zou je verwachten met kantelen van de rotor zodanig dat ik weer signaal op astra 4a  heb en
      de andere satelieten dan ook vanzelf met draaien binnenkomen..

MIsss 👿  dit wekt dus niet, maar waar ligt de fout ??

• By dvbs
      Gegroet,

Kan iemand me vertellen welke schotel dit is? (volgens de verkoper gaat het om een 80cm, maar het merk kent hij niet)

Bedankt voor jullie reacties!

• By Squillyz
      Beste allemaal,

als nieuweling in de satelliet wereld loop ik direct tegen een probleem aan.

Ik heb 3 LG tv's waarvan 1 voor de caravan. Dit is de 22TK410V. Standaard met DVBS(2) tuner. Nu heb ik een schotel aangeschaft met een single LNB. Ik heb met diverse software programma's en een satfinder de schotel uitgericht en het lijkt helemaal goed te zijn; maar toch niet. Ik krijg op geen enkele manier een signaal op mijn tv te zien. Sterkte en signaal blijven onder alle omstandigheden op 0% staan.

Wat doe ik verkeerd of wat is/kan er niet kloppen? Ben zelf behoorlijk technisch onderlegt echter voor dit probleem kon ik zelf geen oplossing vinden en ook niets op internet. 

Wil gebruik gaan maken van Joyne, alleen de CD satellieten (Astra) doen het ook niet. Op geen van de aanwezige televisies overigens. Zijn allen up-to-date qua software. Zijn redelijk nieuw.

Hopelijk kan iemand mij verder opweg helpen. Zou het erg op prijs stellen.

Groeten,
      Stan 🙂
    • By Lemon
      Beste mensen,
      Gaarne advies van wat meer ervaren forumleden.
      Ik heb een nieuwe schotel nodig (van de oude is de arm afgebroken). Ik had daarin een wat oudere CD/TVV Duo LNB Twin Astra 1 + 3 (dus met twee uitgangen), die ik wil hergebruiken. Die LNB is, volgens het doosje wat ik nog heb, geschikt voor schotels van 60 cm. (De oude schotel was overigens groter, ik schat tegen de 80).
      De meest verkochte schotel voor dit type Duo LNB is dacht ik de Triax 64 (is dat niet eigenlijk wat CD/TVV ook bijleveren als je een set koopt?) en die is ook heel goedkoop. Echter, volgens sommigen is Fuba een beter merk. De Fuba 65 is wel meer dan drie keer zo duur als de Triax.
      Mijn vragen:
      1. Kan ik de Duo LNB zonder extra moeite monteren op een Fuba 65? (Deze vraag omdat ik elders lees dat voor montage van een Triple LNB iets zou moeten worden afgezaagd ...)
      2. Ik begrijp wel dat de bouwkwaliteit van de Fuba beter is dan die van de Triax (o.a. geheel aluminium, incl. arm en lnb-houder), maar is de ontvangstkwaliteit ook beter dan die van de Triax 64?
      Reden voor mijn vragen: als de ontvangstkwaliteit duidelijk beter is, en montage geen problemen geeft, ga ik denk ik voor de iets duurdere Fuba.
      Bij voorbaat dank!
    • By podgio
      Ik ben me aan het oriënteren op een snelle Internetverbinding via de schotel. Woon in een buitengebied waar geen glasvezel of kabel aansluiting mogelijk is
      Er zijn nu allerlei mogelijkheden met bijvoorbeeld een 4G aansluiting maar de snelheid laat naar mijn idee veel te wensen over.
      Heeft iemand ervaring met een internetprovider via de schotel?
  • Create New...

Important Information

Onze Terms of Use en Privacy Policy