Jump to content
RicardoBelli

Zwakke tranponders

Recommended Posts

Wil niet veel zeggen , maar volgens mij dwalen jullie af.

Recent ook de boel moeten opfrissen door een defecte LNB die de HotBird verzorgde. Heb weliswaar geen BigSat, maar een Triax 90 met de 4 posities A1, A2, A3 en HB. Gelukkig woon ik zowat ín de Noordzee en ontvang ik de Astra2 echt loeihard. Kan hem bijkans met een steelpannetje ontvangen. Infoscherm geeft gewoon 100% en 18,9 dB....

32 minuten geleden, Mimisiku zei:

Kan hem bijkans met een steelpannetje ontvangen. Infoscherm geeft gewoon 100% en 18,9 dB....

zie hier hoe je dat doet:

3 uren geleden, Sprietje zei:

zie hier hoe je dat doet:

Destijds (analoge tijd) , zonder schotel 18°W TDF-2 heel zwak !! 

http://web.archive.org/web/19961114123826/http://www.satcodx.com:80/tdf2.html

19,2°E , sommige transponders analoog zonder schotel met LT op 26 !!

Het was me toen ook zelfs gelukt om 26°O analoog , zonder schotel ,

2 C-band transponders heel zwak (LT op 26) te ontvangen , maar ik heb daar niks van vermeld :( !!

https://www.sat4all.com/forums/topic/187274-c-band-badr-c-arabsat-ontvangst-met-78cm

Hallo JPW , zijn die relook lnb's gemeten aan de feedhorn 40 mm doorsnee, ik bedoel de diameter? Ik gebruik 3x de inverto lnb 59 mm en 1x de venton rocket twin lnb 23 mm doorsnee. Mijn vraag is of deze relook lnb's meer versterking geven dan de venton rocket 23 mm lnb ???? Mvg Ricardo

Beste RicardoBelli

Er bestaan lnb's met een hals (nek) van 23mm en van 40mm.
De golfpijp is bij alle lnb's klein genoeg van diameter dat ze in principe uitgevoerd kunnen worden met een hals van 23mm. Vaak zie je dat de hals 40mm is. Dat is in feite opvulling van het kunststof huis wat over de lnb zit.
Een lnb met een hals van 23mm kan een gewone feedhorn hebben van ongeveer 60mm. Dat zien we meestal ook bij duo-lnb's en monoblocken.
Maar i.p.v. een feedhorn, kan er ook gebruik worden gemaakt van een diëlectricum. Dat zijn concentrische ringen van teflon. Die kunnen veel kleiner van diameter zijn dan een metalen feedhorn met concentrische ringen.
We spreken dan van smalle lnb's, maar smalle lnb's bestaan ook met een hals van 23mm alsmede 40mm. De zeer bekend voorbeeld van een smalle lnb met een hals van 40mm is de Alps.
Heb je nu echt weinig ruimte om de lnb's te plaatsen, dan moet je lnb's met een hals van 23mm nemen. Dan is de lnb-klem ook kleiner.

Een diëlectricum bestaat uit concentrische teflon ringen. Tussen de ringen zitten smalle luchtkanalen. Ze zijn meestal taps van vorm om de golven verder te bundelen zodat ze de golfpijp in kunnen.

Een lnb met een diëlectrucum heeft meestal een kop van ongeveer 30mm en een hals van 23mm of 40mm.

Wat prestaties van de lnb maakt het niet zo veel uit of je nu gebruik maakt van een feedhorn of een diëlectricum. Waar wel verschil in zit is hoe gevoelig ze zijn voor regendruppels. Regendruppels houden het satellietsignaal tegen. Hoe dichter de regendruppels bij de golfpijp zitten, hoe meer signaal er wordt tegen gehouden. Vandaar dat smalle lnb's gevoeliger zijn voor regendruppels.

In de bijlages zie je een diëlectricum in zijaanzicht en vooraanzicht.
In het vooraanzicht zie je dat het 2 delen zijn van concentrische ringen die in elkaar passen. Als ze in elkaar zijn geschoven ontstaan er de smalle luchtspleten.

dielectricum 1.jpg

dielectricum 2.jpg

Oke dus als ik het goed begrijp is het kunstof van het dielectricum dikker ,en dat niet ten goede komt van extra signaal sterkte. Omdat ik dus denk dat kunstof het signaal niet geleid .maar misschien zie ik het verkeerd. Mvg Ricardo.

Gewoon kunststof heeft nauwelijks invloed op de signalen maar teflon wel. Dat wordt bijvoorbeeld ook gebruikt bij circulaire lnb's.
Er wordt tegenwoordig volop geëxperimenteerd met allerlei vormen van diëlectricum lenzen die makkelijk gemaakt kunnen worden met 3-D-printers, zie hier wat voorbeelden. De vormen hebben ook invloed op de kijkhoek van de lens die voor offsetschotels ongeveer 0,6 moet zijn.

circuob7.jpg

Printed Lenses.jpg

Is het bij de inverto black ultra  59 ○  ook zo dat dielectricum helemaal van teflon is dan ?.... mvg Ricardo

Nee, in een Inverto Black Ultra zit geen teflon omdat:

1 - het geen circulaire lnb is

2 - hij een gewone feedhorn heeft