Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Problemen met het registreren van de SunnyBoy omvormer. ( zonnepanelen)

 

Ik krijg mijn installatie niet geregistreerd, mede omdat de omvormer niet met internet kan communiceren. Zie ook onderstaande tekst van de fabrikant.

 

Bij Port Forwarding worden poorten open gezet die de omvormers nodig hebben om naar het internet toe te communiceren. Zonder deze poorten in te stellen kunnen we niet garanderen dat de omvormer een verbinding kan maken met Sunny Portal. Elke moderne router heeft de optie porten open te zetten. De instellingen kunnen variëren van merk tot merk. De poorten die de omvormers gebruiken zijn UDP poorten.

De omvormer kiest willekeurige poorten boven poort 1024 om de registratie te doen op Sunny Portal. Ook moet de router de optie Multicast ondersteunen.

 

Ik heb een Draytek Vigor 2130  Router. Hierbij heb ik een aparte "Openport" regel aangemaakt.

Protocol : TCP en UDP

Startport :1024

Local host : Ip adres van de omvormer

Local port :  ?

 

Alleen de tekst regel "de router de optie Multicast ondersteunen "  waar kan ik dit  terug vinden of dit ondersteund wordt ?

 

 

Edited by Checkin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posted (edited)

Ik heb hier twee verschillende merken omvormers hangen en moet helemaal geen poorten forwarden in de router./modem.

 

Ik heb er ook nog niet van gehoord dat anderen met een SMA dit moesten doen.

De omvormer stuurt zijn gegeven snaar de fabrikant en daar lees jij ze uit.

 

Als je op je eigen netwerk op je omvormer moet inloggen hoef je ook geen poorten open te zetten.

 

Enkel als je wil inloggen op je omvormer van buiten je netwerk kan dit nodig zijn.

Maar de gegevens van de opbrengst worden normaal opgeslagen op de site van de fabrikant of op de site van de leverancier, waar jij dan je gegevens kan raadplegen.

 

Krijgt je omvormer een IP adres toegewezen?

 

mvg

Edited by jeevanhoof

Share this post


Link to post
Share on other sites

@jee-bee

 

Omvormer heeft een vast ip adres.

 

Het verhaal dat je opgeeft betreffend het uitlezen, dat begrijp ik dat dit gedaan wordt bij de fabrikant.

 

Echter dat de omvormer de gegevens naar de fabrikant stuurt, daar gaat het dus fout.

 

Op de website van de fabrikant moet je de installatie registreren,  dat lukt niet omdat de omvormer niet met de fabrikant kan communiceren. 

 

Zou een reset van het systeem zin hebben ?

Moet de installateur nog zaken/gegevens  ergens invoeren ? 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon een ander merk omvormer gebruiken. Bedrijven die portforwarding eisen voor hardware moet je rigoreus links laten liggen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zet eens UPNP aan op je router. Werkt het dan wel?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Big fellow,

 

UPNP in de router aan gezet .... jammer, nog geen verbetering.

 

Zou het helpen om de omvormer uit te zetten en opnieuw op te starten ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan je even het precieze model van de inverter geven, of als je het beschikbaar hebt, een PDF van de handleiding? Dan kunnen we wat makkelijker meekijken.

Opnieuw opstarten is denk ik niet nodig...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Checkin

  • Locatie: Arâches La Frasse

Aan wat voor internet hangt je omvormer, ADSL of 4G?

Zitje Draytec modem  achter het modem van je Franse provider?

Is er geen dubbel NAT in gebruik bij je provider?

Gebruik je de vlan en/of vpn functie van deze router?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Ceesv

 

Dit betreft een locatie in NL.

Draytek hangt achter een Ziggo modem, deze staat in bridge.

Er worden geen Vlan en of VPN functie gebruikt in de Draytek.

 

Dubbel NAT  bij provider Ziggo ??

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dubbel NAT maakt niets uit voor uitgaand verkeer.... Dat is alleen lastig voor inkomend verkeer, als in van buiten af jouw router gebruiken. Maar dat lukt bij een Ziggo aansluiting, dus dat is niet het probleem.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welk IP adres heeft je omvormer gekregen en klopt dit met de range van je router?

 

Kan je inloggen op je omvormer vanuit je netwerk?

 

mvg

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan rechtstreeks inloggen op de Sunny boy 4.0 dmv  Ip 192.168.12.3 , Je maakt dan gebruik va het Wifi Signaal wat de sunnyboy uitzend. dan kan je op 192.168.12.3 inloggen

 

Het Ip adres ligt binnen de range van het netwerk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de omvormer een willekeurige poort kiest dan helpt het niet om alleen poort 1024 open te gaan zetten.

Wat ik hier zie is hoe veel camerasystemen ook werken om via de site van de leverancier beelden te kunnen bekijken.

Gebruik je zoiets privé dan werkt dat 9 van de 10 x probleemloos bij bedrijven werkt het vrijwel nooit.

Kom je echter bij een systeem waar het neefje  van de buurvrouw wel even het modem heeft ingesteld dan is het vaak hommeles en werkt het voor geen meter en natuurlijk is dan ook de toegangscode ed. van het modem nergens bekend.

Voer je een reset uit naar fabriekswaardes en mik je daarbij alle beperkingen er uit en stel je het internet weer even in dan werkt alles plots probleemloos.

Wat ook het probleem wel eens kan zijn is de DHCP server die standaard staat ingesteld, wat dit moet zijn is eenvoudig op te vragen met:

cmd (om naar een promt te gaan)

en daar in te vullen IPconfig/all

Geef je een enter dan krijg je te zien wat de gateway, DHCP server en DNS server moet zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 27-6-2020 om 10:04, Checkin zei:

Je kan rechtstreeks inloggen op de Sunny boy 4.0 dmv  Ip 192.168.12.3 , Je maakt dan gebruik va het Wifi Signaal wat de sunnyboy uitzend. dan kan je op 192.168.12.3 inloggen

 

Het Ip adres ligt binnen de range van het netwerk.

 

Na het lezen van alle bijdrages kom ik tot de conclusie dat jouw sunnyboy niet aangemeld is op je lokale netwerk.

Wat je nu doet is een ad-hoc connectie opbouwen met je sunnyboy. Echter daarmee heeft je sunny boy nog geen verbinding met je eigen netwerk waardoor hij helemaal nog niet op internet kan en dus ook niet bij de servers van de fabrikant.

 

Portforward onzin kun je allemaal vergeten. Alleen nodig om vanaf internet bij je sunnyboy te kunnen.

Wat je nu wel moet doen is via dat adhoc wifi netwerk van de sunnyboy de configuratie/installatie afronden van de sunnyboy zodat die is aangemeld op je eigen wifi internet netwerk.

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thx voor alle hulp.

 

Probleem is opgelost.

 

Bij instellingen, stond bij installatie communicatie ->speedwire, -> configuratie op handmatig, met verkeerde waardes. na deze op automatisch gezet te hebben zijn de waarde  correct.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Onze Terms of Use en Privacy Policy