Ga naar inhoud


Hoever reikt het NPO DVB-T2 signaal in België?


Skoopy

Aanbevolen berichten

Ik probeer de FTA uitzendingen van KPN te ontvangen met een UHF richtantenne op zolder.  (Een 8 tal meter boven de begane grond + zeeniveau 9m  =17m)

 

Op welke zender locatie kan ik best richten?

Breda ligt op 67 km vermogen van 20 Kw.   Of kan ik beter op andere locatie richten?  https://nl.wikipedia.org/wiki/DVB-T-frequenties

Weet iemand of de zenders richtantennes hebben of ook volop richting zuiden stralen?

 

Met diezelfde UHF antenne ontvang ik trouwens op DAB 9D radio Zeeland,Rijnmond,Brabant, Zeeland NL
Bijwijlen detecteer ik  DAB11C of 12C.  Maar dat signaal blijkt te zwak.

 

Heeft iemand ervaring in België?

Link naar reactie
Delen op andere sites


fmscan.org is je vriend
In plaats van die wiki zou ik liever hier kijken: https://www.radio-tv-nederland.nl/

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar "67 km vanaf Breda" is gokken waar dat is, kan je een plaatsnaam geven?
Maar ik denk dat op zolder je kansen klein zijn. Mij lukt het ook niet op zolder om Schoten op 59km te ontvangen.
DAB+ lukt wel redelijk.

 

Aangezien je 9D goed kan ontvangen (en 7A niet?), dan zou ik Roosendaal (kanaal 33) eens proberen of Goes (kanaal 21).

 

Antenne verticaal.

 

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de buurt van Mechelen. 

9D komt uitstekend binnen, ongeacht hoe ik de antenne richt.
Ik vermoed 7A al eens gescanned te hebben, maar kan het niet beluisteren, en mijn ontvanger laat in dat geval niet toe om de frekwentie te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien het kaartje lijkt Goes dichter bij Mechelen te komen, richt je antenne richting Boom. Noordwest dus.
(Ik heb de standaard threshold van 45dB naar 40 dB gezet, Goes is de blauwe cirkel, Breda de donkergroene).
afbeelding.png.7d38f6d21478d7e73fb90a743c0d3f34.png

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, Skoopy zei:

In de buurt van Mechelen. 

9D komt uitstekend binnen, ongeacht hoe ik de antenne richt.
Ik vermoed 7A al eens gescanned te hebben, maar kan het niet beluisteren, en mijn ontvanger laat in dat geval niet toe om de frekwentie te zien.


Dan zou je 7A kunnen herkennen aan de zenders die erop zitten: https://www.radio-tv-nederland.nl/dab/7a.html

Bijvoorbeeld L1 Radio zit alleen op 7A.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds ze op dvb-t2 overgeschakeld zijn is de ontvangst verminderd, daarvoor konden we in Gent (oost Vlaanderen) naar de vrije Nederlandse tv zenders kijken, sinds het dvb-t2 is kan dit niet meer, veel te zwak signaal, ik hoop dat het lukt in Mechelen dan.

alvast veel succes 😉

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) - T90 met 8 lnb's.

Tiny audio M7+, konig ANT-UV11L-KN en versterker konig ANT amp kit-10,

Konig FTA20

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Alex1970 zei:

Maar "67 km vanaf Breda" is gokken waar dat is, kan je een plaatsnaam geven?
Maar ik denk dat op zolder je kansen klein zijn. Mij lukt het ook niet op zolder om Schoten op 59km te ontvangen.
DAB+ lukt wel redelijk.

 

Aangezien je 9D goed kan ontvangen (en 7A niet?), dan zou ik Roosendaal (kanaal 33) eens proberen of Goes (kanaal 21).

 

Antenne verticaal.

 

Dit inderdaad!

 

Op deze site kun je het pad tussen huis en de zendmasten analyseren:

 

https://www.dvbtmap.eu/mapdistance.html

 

Maar die afstanden in combinatie met: Zolderantenne, slechts 5 kW in plaats van 20 of 50 kW zoals voor grote zenders gebruikelijk, en om het helemaal moeilijk te maken ook nog QAM 256. Digitenne maakt het niet gemakkelijk!

 

Ter vergelijking: Ik heb hier thuis ook een zolderantenne (netto gain 10 dB) en ontvang de zendmast van Apeldoorn met 170 meter boven nap op een afstand van 59 km en 20 kW. De signaalmarge is ruim 6 dB dus als de zender naar 5 kW zou zakken zit ik tegen het blokken aan.

De positie van de antennes is overigens met zorg gekozen want er is verschil qua ideale plaats, dat is vaak zo met een antenne op zolder.

 

De zendmast van Doetinchem op 50 kilometer (hetzelfde kanaal) zit richting de 20 dB onder Apeldoorn. Deze is slechts 102 meter hoog maar ik denk dat het terrein profiel dichtbij mijn locatie de oorzaak is van niet bijdragen in het signaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat ik het meeste kans maak op Goes of Breda.
Breda had ik al geprobeerd, zonder succes.

Goede site die fmscan!
image.png.0dd1c8b8310a71080582b04b6aed59a7.png

 

De antenne richting westen gedraaid, op de DAB haal ik nu ook 12C (NPO) voor het eerst binnen.

Straks, als het afgekoeld is op zolder, de antenne verplaatsen, zodat ze recht op Goes kan kijken.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon in Oost Vlaanderen in België en ik ontvang geen enkel signaal van de NPO kanalen uit Nederland, ik bedoel dan wel met een gewone wegwerp stick-antenne van ongeveer 15cm, van zo'n 10 jaar geleden want zoiets stelt niet veel voor. Spijtig, maar eigenlijk ontvang ik ze wel in SD en in HD via de decoder van mijn provider, Pro-ximus TV.

Timm1983

aangepast door Timm1983

Admin: Dit account is ontoegankelijk gemaakt vanwege het gebruik van een niet-bestaand email adres met talloze aflever foutmeldingen tot gevolg. Het lid reageerde niet op het verzoek dit te wijzigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Timm1983 zei:

Ik woon in Oost Vlaanderen in België en ik ontvang geen enkel signaal van de NPO kanalen uit Nederland. Spijtig, maar eigenlijk ontvang ik ze wel in SD en in HD via de decoder van mijn provider, Pro-ximus TV.

Timm1983

Hier ook niet enkel de DAB+ van Nederland, Frankrijk en België, zit wel 25 meter hoog 😛

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) - T90 met 8 lnb's.

Tiny audio M7+, konig ANT-UV11L-KN en versterker konig ANT amp kit-10,

Konig FTA20

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, maar het lijkt me wel erg spijtig als je van DVB-T2 afhankelijk bent.

Zelfs in het pakket(je) Antenne TV van TV Vlaanderen zit de NPO niet meer.

Maar de bedoeling daarvan is natuurlijk dat je een schotel neemt.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Alex1970 zei:

Tja, maar het lijkt me wel erg spijtig als je van DVB-T2 afhankelijk bent.

Zelfs in het pakket(je) Antenne TV van TV Vlaanderen zit de NPO niet meer.

Maar de bedoeling daarvan is natuurlijk dat je een schotel neemt.

Is een schande en hele tijd lang een freq in gebruik gehad in Brussel en niet veel mee gedaan.

je bent dan beter met kabel en het compacte signaal, daar zit de npo ook in, alle zenders dat je analoog had digitaal voor een 19€ per maand.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) - T90 met 8 lnb's.

Tiny audio M7+, konig ANT-UV11L-KN en versterker konig ANT amp kit-10,

Konig FTA20

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Timm1983 zei:

Ik woon in Oost Vlaanderen in België en ik ontvang geen enkel signaal van de NPO kanalen uit Nederland, ik bedoel dan wel met een gewone wegwerp stick-antenne van ongeveer 15cm, van zo'n 10 jaar geleden want zoiets stelt niet veel voor. Spijtig, maar eigenlijk ontvang ik ze wel in SD en in HD via de decoder van mijn provider, Pro-ximus TV.

Timm1983

ik betwijfel dat je stick DVB-T2 MPEG 4 codec H.265/HEVC. compatibel is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...