Jump to content

vergelijking beeldkwaliteit Proximus-tv Tv-Vlaanderen

Skoopy
 Share

Recommended Posts

Erg interessante discussie...

Zelf ben ik schotelgebruiker EN Telenet klant middels CI+ modules zowel in mijn Vu+Duo2 als in mijn Loewe Bild5.65 Oled tv.

Ben ook een tijdje TVV klant geweest. Om een voorbeeldje te geven: de Nederlandse publieke omroep keken we altijd via sat. Je had 5.1 geluid én een stuk scherper beeld. 

Het nieuwjaarsconcert bvb was qua beeld en geluid altijd stukken beter te noemen op NPO1 vergeleken met VRT.

Al even geen klant meer bij TVV, maar een tijdje terug had ik even iemands kaartje van TVV hier. Ook net met nieuwjaar. Nogmaals het vergelijk gedaan. Nou, zo zie je dat tijden kunnen veranderen. Mijn concert op één (VRT) was nu via Telenet nét dat ietsje beter als via NPO1, zowel via sat als Telenet. één heeft helaas nog steeds geen DD5.1, maar mij gaf het de indruk dat hun bitrate op geluidsvlak hoger was. Je hoorde meer detail.

Exact hetzelfde als ik één vergeleek via sat met Telenet. één via sat leek dezelfde kwaliteit te bieden dan NPO1. Het lijkt wel dat NPO bij Telenet ook via satelliet binnen gehaald wordt.

De Duitse en Britse kanalen kijken we steevast via sat. FTA en het beeld is werkelijk dag en nacht beter vergeleken met Telenet. Toegegeven: die ervaring hebben we eerst gekregen met de komst van die 65" OLED. Ten tijde van een 55" LCD toestel was het iets minder merkbaar.

Met Proximus valt het me op dat je vanaf een v5 decoder wel een erg mooi beeldje kan hebben, maar enkel als je in de stad of de rand ervan woont. 

Ik ken twee schitterende voorbeelden van klanten met een 55" OLED van Panasonic en beiden met een v5 decoder. Eentje woont bijna in Mechelen centrum en ik kan zo direct geen verschil zien met Telenet HD, de andere woont in een deelgemeente van Zemst. Je krijgt voor geen meter een 1080i beeld (decoder geeft het wel door aan de tv, maar het echte zichtbare beeld is fameus omlaag gerenderd). Dat laatste zie ik erg vaak bij Proximus helaas. Ook die klanten klagen ervan dat er tussendoor beelduitval is. Wellicht iets met de (VDSL?) lijn?

Nu heb ik is één keer zo'n Android decoder gezien bij een klant. En inderdaad dat beeld is waarempel schitterend. Ik schrok er ook van.

Wat ik me nu afvraag is hoe Proximus zijn tv kanalen doorgeeft. Vroeger en nu. Met die Android box lijkt het wel of je zit via een app te kijken zoiets als App tv bij TVV of NLZiet in NL, maar dan iets van Proximus. Als het internet snel genoeg is, heb je sowieso goed beeld. 

Hoe deden ze het vroeger? Ik herinner me de iets oudere decoders en modems waar de Proximus modem een specifieke uitgang had voor de tv decoder. Die tijd was Proximus' (of toen nog Belgacom) hun beeld om te huilen.

• Like 1

VU+Duo2 op Loewe Bild 5.65 OLED UHD HDR tv,  Raspberry Pi3 in bureau op Loewe Connect iD46 SL221, nVidiaShield op slaapkamer icm Loewe One 55 UHD HDR tv

• Replies 33
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

@Timm1983 zal u daar kunnen op antwoorden, die heeft Proximus tv  

Is dat Telenet analoog of digitaal? Bij digitaal zou de kabel geen beeld kwaliteitsverlies kunnen geven.

Erg interessante discussie...   Zelf ben ik schotelgebruiker EN Telenet klant middels CI+ modules zowel in mijn Vu+Duo2 als in mijn Loewe Bild5.65 Oled tv. Ben ook een tijdje TVV klant

Posted Images

Proximus past de beeldkwaliteit aan in functie van de beschikbare bandbreedte.
Als je een snelle xDSL verbinding hebt krijg je een hogere resolutie.  De TV-streamzit in een aparte VLAN, los van je internet verkeer.  Het geheel wordt beperkt door de fysieke snelheid van de xDSL verbinding.
De bandbreedte van je TV-stream wordt dynamisch beheerd, in functie van de snelheid van je xDSL verbinding.  's Nachts lopen er processen om de vectoring te optimaliseren op je xDSL.  In functie van kabelwerken,  andere paren in gebruik op de kabel, enz, zal het proces de hoogste snelheid aanbieden voor alle klanten op die kabel.
In welke mate dat dynamisch beheer van de beschikbare bandbreedte ook invloed heeft als je een 2de of 3de decoder opzet, weet ik niet.  Of bursty internetverkeer zorgt voor een lager bitrate op de tv-stream, dat weet ik niet.

7 uren geleden, Skoopy zei:

Proximus past de beeldkwaliteit aan in functie van de beschikbare bandbreedte.

Ik denk dat dat wel in een aantal fases verloopt, maw. als je binnen een bepaalde vork zit qua beschikbare bandbreedte krijg je kwaliteit A, zit je in een andere vork is het kwaliteit B, maar het zullen wel geen 100 verschillende kwaliteitsniveaus zijn.