Ga naar inhoud


Samsung TV en Protek 9720HD op één schotelantenne


Pullo
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Ik heb een samsung tv met ingebouwde satellietontvanger alsook een sat-ontvanger  van Protek (9720HD IP). Ik wens beiden aan te sluiten op dezelfde schotelantenne. Zo kan ik eventueel naar zenders kijken van verschillende providers zonder de kaartjes te moeten wisselen. Tevens kan ik eventueel nog een tweede schotel aansluiten aan de TV gezien deze voorzien is van twee aansluitingen voor satelliet. Twee coaxen van de LNB zijn geen optie.

Ik sluit de schotelantenne aan op "LNB IN" van de Protek en ik maak een verbinding tussen "IF OUT" en "LNB IN" van de TV.

Deze configuratie werkt probleemloos. Om te kijken via de Protek moet ik de TV op HDMI plaatsen. Wanneer ik via de TV satellietkijk mag de Protek niet aan staan. Als deze aan staat is er een conflict met de TV. Blijkbaar worden niet de juiste stuursignalen naar de LNB gestuurd. Niet erg als je hiermee rekening houdt.

Nu is mijn vraag: Als de Protek aanstaat en er treden conflicten op is er dan geen kans op defecten bij ontvanger of TV.

gn, Marc

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wat voor LNB of LNB's gebruik je ??

Of als ik het goed begrijp lus jij de LNB van sat-ontvanger gewoon door naar de TV ??

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het doorlussen kan je op het doorgelust toestel , bv de TV

enkel zenders bv die Horizontaal of verticaal ontvangen ,

naargelang ge een zender h of V op uw satellietontvanger hebt gezet !!

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is mij nu duidelijk. Als Protek aan staat zorgt deze ontvanger voor de nodige signalen. Als ik wens dat de TV deze signalen verzorgd moet de ontvanger uit staan. Is voor mij geen probleem gezien ik ofwel tv of wel de ontvanger wens te gebruiken en nooit beiden. Het gebruik hangt af van de provider. (CI ontvanger of CI TV)

Ik moest enkel weten of er defecten konden op treden, en dat is blijkbaar niet het geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Pullo zei:

dat is blijkbaar niet het geval.

Da' zou normaalgezien ook niet mogen !!

Met een quad LNB + 2x 4/1 diseqc zou je alles apart kunnen bedienen ,

maar daar je zegt dat geen probleem ivm doorlussen , ok , probleem opgelost 😉

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Pullo

 

Het verschijnsel waar jij tegenaan loopt met het doorlussen heeft de volgende oorzaak.
De signalen die je van de lnb krijgt zijn verdeelt in 4 kwadranten:
1- verticaal gepolariseerde frequenties
2- horizontaal gepolariseerde frequenties
3- de hoge band
4- de lage band

 

Om de verticaal gepolariseerde frequenties te ontvangen moet 13 volt naar de lnb gestuurd worden.
Om de horizontaal gepolariseerde frequenties te ontvangen moet 18 volt naar de lnb gestuurd worden
Om de hoge band (11,7-12,75 GHz) te kunnen ontvangen wordt een 22 KHz signaal meegestuurd
Om de lage band (10,7-11,7 GHz) te kunnen ontvangen, wordt die frequentie niet meegestuurd

 

Stel, je kijkt op de tv naar een verticaal gepolariseerde transponder (13v) maar je hebt de losse ontvanger nog aan staan op een zender die horizontaal gepolariseerd is (18v), dan zal de lnb 18v ontvangen en schakelt dus naar horizontaal gepolariseerde zenders. Daarmee kun je dus niet de verticaal gepolariseerde zenders zien die je wilt ontvangen.

 

Stel, je kijkt op de tv naar een zender die op de lage band wordt uitgezonden maar je hebt de losse ontvanger nog aan staan op een transponder (zender) die in de hoge band zit, dan wordt er een 22KHz signaal naar de lnb gestuurd zodat de lnb alleen maar signalen van de hoge band door stuurt. Tja en dat is dan jammer want dan ontvang de tv geen signalen van de lage band waar je naar wilt kijken.

Om deze reden moet je de ontvanger uit zetten als je op de tv alle zenders wilt kunnen ontvangen.


Het kan geen kwaad als je beide apparaten gelijktijdig aan hebt staan anders hadden ze de doorlusfunctie natuurlijk niet gemaakt.
Maar het hoeft niet altijd fout te gaan als je beide apparaten aan hebt staan.
Stel je hebt de ontvanger op NPO 3 staan en de TV op NPO 1. Beide zenders zitten op dezelfde transponder zodat ook dezelfde stuursignalen worden verzonden.

 

_kwadranten lnb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

iedereen hartelijke dank voor de info. Die figuur met de 4 kwadranten is prachtig. Die kleurencode ken ik niet. Het wordt tijd dat ik mij eens verdiep in de laatste nieuwtjes. Als bijlage nog een foto van antennepark. Mijn ervaring leert dat een schotel per satelliet de meest ideale opstelling is. Mijn vorige opstelling was een 4 feed monobloc. Maar sinds ik afscheid heb genomen van joyne heb ik per satelliet een schotel opgesteld. 9° oost heb ik niet meer vandoen. Mijn ervaring met de monobloc was dat deze niet eenvoudig op te stellen was en dat bij regen er toch af een toe blokjes te zien waren op 9°E.

 

gn, Marc

(op mijn PC staat de foto rechtop, vreemd dat deze hier 90° gedraaid is.)

P5233410.thumb.JPG.a4ba1a343e220f2342fbe46bdd411a14.JPG

aangepast door Pullo
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat het die witte was zonder opdruk. De LNB houder heb ik wel vervangen. Ooit heb ik eens een topic over deze schotel met 4 feed monoblock op dit forum gezet. Maar ik vind het niet terug, kan het zijn dat de oudste bijdragen zijn verwijderd. Ik had oude schotels genoeg alsook plaats om het op deze manier uit te voeren. Marc

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
24 minuten geleden, Pullo zei:

Ooit heb ik eens een topic over deze schotel met 4 feed monoblock op dit forum gezet. Maar ik vind het niet terug, kan het zijn dat de oudste bijdragen zijn verwijderd. Ik had oude schotels genoeg alsook plaats om het op deze manier uit te voeren. Marc

Deze misschien?

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje,

het doorlussen verloopt inderdaad niet probleemloos.

nog eens de signaal weg:

antenne - ontvanger met doorlusfunctie - tv

ik had het blijkbaar niet volledig getest, heb het volgende voor.

kijken via ontvanger met doorlusfunctie (tv staat op hdmi)

sommige zenders zijn niet te ontvangen.

Als ik je bijdrage lees dan zou ik wanneer ik kijk via de ontvanger er steeds moeten opletten dat de laatst bekeken zender op de tv zich in het zelfde kwadrant bevind als de zender op de ontvanger. Blijkbaar blijft de satontvanger in de tv werken als hdmi is gekozen.

 

omslachtig en moeilijk uit te leggen aan de gezinsleden.

 

Daarom zal ik een ander oplossing moeten zoeken. Een extra kabel naar de diseqc is geen optie. Een splitter of een switch. Een tip wat het meest gebruiksvriendelijke zou zijn ?

Marc

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...