Ga naar inhoud


Tips of manual m.b.t. het stap voor stap uit elkaar halen van een Snipe 1. 😉


John van Dreumel

Aanbevolen berichten

Ik heb inmiddels, nadat ik de defecte Snipe van Satmenneke heb overgenomen, nu twee half functionerende Snipe 1.

De mijne heeft een defecte LNB en die gekochte (klein prijsje) heeft een defecte aansturing. 
 

Nu wil ik ‘even’ de LNB omwisselen maar daarvoor zal óf een of ander kunstje zijn, óf het is gecompliceerder als ik dacht. Vandaar het verzoek om aanvullende tips of info hoe ik eenvoudig de LNB zou kunnen wisselen zonder het hele ding uit elkaar te moeten halen. Als het niet anders is, dan is het maar zo, maar nu zitten twee kappen elkaar in de weg dus ik kom nergens bij enkele schroeven. Alle tips zijn welom.

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Komt feitelijk op hetzelfde neer. Het is een beetje ‘kip en het ei’ verhaal.

  • De schotel met de defecte aansturing krijg ik niet meer volledig rechtop. Iets van 70gr is maximaal. Dat is de enige beweging die er nog wél in zit. Met horten en stoten gaat deze steeds iets van 10 gr omhoog tot dit maximum.
  • Daardoor kan ik niet bij bepaalde schroeven die ik los moet draaien om de kap aan de achterzijde van de arm te verwijderen.
  • Omdat ik die kap niet kan verwijderen kan ik niet bij de beide coaxkabels en kan ik de gehele kap A ook niet verwijderen. De kap A die feitelijk 85% van het mechaniek beschermd moet rechtstandig omhoog bewogen worden omdat hij de uit de bescherming van de horizontale as verwijderd moet worden. Als de achterkap van de arm eraf is óf de arm staat 90 graden omhoog dan lukt dat wél precies.

Dan zou ik eventueel ook nog eens kunnen bekijken wát er mis is met de aansturing en kan ik alsnog kijken hoe ik één werkende set creëer. 🤭

0177612F-7BB8-40D0-8AFA-19CF9D9266DA.jpeg
 

6B23B766-1722-4141-8AA5-DA527734AD39.jpeg

 

64A35906-9755-4045-BB1B-197152DBB6D3.jpeg

 

7F51DEE5-1EE1-417A-A43A-6A7204D44A98.jpeg

 

9CA3DC1F-165E-45B1-A1D8-64FAE23307E0.jpeg

 

6C99AA05-1711-49D8-93E2-2806384F297C.jpeg
 

aangepast door John van Dreumel

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Big fellow zei:

Motor sturing kap kan je niet verwijderen, om te kijken of je de as met de hand kan bewegen?


Daar had ik ook al een poging toe ondernomen. Ik had geen passende pin of houten stick om de motor te draaien. Ik geef het zeker nog niet op, maar soms is het handig om even pas op de plaats te maken. Vanaf vrijdag 4 dagen Efteling en daarna zal het wel in één keer lukken, zei hij hoopvol. 🤣🤣🤭

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De aanhouder wint is het gezegde. Hopelijk gaat het bij de te repareren Snipe iets makkelijker. Toch heb ik niets beschadigd. Uiteindelijk kreeg ik nét voldoende ruimte om de schroeven van de achterkant van de ‘arm’ eruit te draaien waardoor ik de achterkant eraf kon halen, de coaxkabels terug kon trekken én de schotel eraf kon halen. Fase één, demontage van de Snipe met de defecte aansturing gelukt. Nu nog ‘even’ de Snipe met de defecte LNB demonteren, de schotels uitwisselen en de zaak testen. Of dat vóór het komend weekend gaat lukken is de vraag. Er zijn nog wat andere prioriteiten volgens het thuisfront. 🤣🤣

 

Zo, de beide kappen zijn verwijderd. Ruimte te over. 🤭

65E72D5C-DE1B-4268-8542-A65E26CD5D70.thumb.jpeg.2ca0f7c4091d59124ebab24bd46d4bb4.jpeg

De electronica zit nog onder het ijzerwerk verstopt.

76581AAB-ED3E-4C1A-AEB3-B64A378075D8.thumb.jpeg.5d0636b323126e6cfc49057fa38ebb57.jpeg

Daar hoef ik op dit moment nog niet naar te kijken.

029DBBAD-D63D-4727-B68D-060DD13143FE.thumb.jpeg.ec56fe07fcfddd868799088f59b58978.jpeg

Nog even beide coaxkabels terugvoeren en de bevestiging van de schotel losdraaien. En de schotel is losgekoppeld.

71BF1057-1FB9-4A70-A70D-AF995278EBF9.thumb.jpeg.1f73581b1459b6dd82d0e60370e28c7a.jpeg
 

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordat ik de defecte schotel ga demonteren. Tóch even kort beide uitgangen van de gedemonteerde Snipe kort getest. Mensen kunnen zich tenslotte vergissen. Op Astra 1 een ontvangst zoals je met dit soort schotels mag verwachten. Het demonteren van de Snipe en het weer monteren van de goede schotel op deze set zal ergens na Dinsdag gebeuren. 

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tóch nog maar even verder gehobbyd. Helaas, nadat alle schroeven verwijderd zijn ging de kap van de arm nog steeds niet eraf. De reden bleek een forse hoeveelheid kit/lijm. Echt te gek voor woorden. Dat bleek later ook met de schotel het geval te zijn. Ook deze zat muur en muurvast. Was absoluut geen gewone siliconenkit om vocht te weren maar echt een of andere lijmkit waarmee je een schotel op een dak vastkit. Mooi dat dat goed werkt maar niet voor deze functie.

 

De schotel gewisseld en kort getest. Astra 1 & 3 hebben ontvangst maar ik vermoed dat de software van de Snipe 1 een update kan gebruiken v.w.b. de juiste zoektransponders. Volgende week meer.

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, John van Dreumel zei:

Was absoluut geen gewone siliconenkit om vocht te weren maar echt een of andere lijmkit

Een föhn doet wonderen. Even de kit goed verwarmen (denk aan het plastic van de Snipe)

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...