Ga naar inhoud


VU+ Ultimo 4K met openpli, HDMI CEC werkt niet goed.


Mathjanssen

Aanbevolen berichten

wat je ook eens kon doen 

HDMI CEC verwijderen 

dan terug installeren en aan zetten 

dan heb je meer kans dat het terug werkt met de nieuwere software

HDMI CEC.jpg

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


56 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Het zijn dus ook twee verschillende protocollen.

 

Nee dat lijkt maar zo. HDMI CEC is een bus systeem, alle deelnemers kunnen met elkaar communiceren, met de TV als root.

Om dat mogelijk te maken worden er adressen uitgedeeld aan alle onderliggende apparaten.

Dit proces loopt overigens over de DDC (I2C) verbinding, die ook gebruikt wordt door de EDID en HDCP chips.

Als je iets wijzigt in de opstelling, dan moeten de CEC adressen worden gecorrigeerd, en dat gaat niet altijd goed, waardoor het CEC commando (tijdelijk) niet aan komt. Vaak is de enige oplossing om alle apparaten opnieuw op te starten.

 

voorbeeld van de CEC hiërarchie.

CEC-Hierarchie.jpg.548658091d20daf329f4f98831b29d94.jpg

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan ben ik destijds door het lezen hiervan op het verkeerde been gezet.

https://www.ruconnected.nl/hdmi-arc-kabel/

https://www.ruconnected.nl/hdmi-cec/

waar uit ik opmaakte dat arc alleen de audio return channel verbinding is en niet ook de volgende :

  • Remote Control Pass Through – Commando’s van een afstandsbediening kunnen doorgestuurd worden naar en begrepen worden door gekoppelde apparaten.
  • One Touch Play – De tv schakelt naar de juiste input wanneer een aangesloten bron aangezet wordt.
  • Routing Control – Je hebt zelf de controle over de inputs. Zo kun je via de afstandsbediening van de tv de input op de receiver of soundbar veranderen.
  • Deck Control – Je kunt de afstandsbediening van de tv gebruiken om weergavefuncties van de bron te bedienen, bijvoorbeeld afspelen en pauzeren.
  • System Audio Control – Je kunt de afstandsbediening van de tv gebruiken om het volume van de gekoppelde soundbar of receiver te bedienen.
  • Device Menu Control – Je kunt het menu van de gekoppelde bron bedienen middels de afstandsbediening van de televisie.
  • System Standby – Je kunt met de afstandsbediening van de tv of bron alle aangesloten en geactiveerde apparaten in stand-by zetten of juist uit stand-by halen.

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je hier noemt zijn allemaal CEC functies.

ARC en CEC zijn totaal verschillende zaken en gebruiken ook verschillende aders in de HDMI kabel.

En kunnen dus naast elkaar bestaan.

ARC wordt uitsluitend gebruikt voor het terugvoeren van het audiosignaal naar de AVR.

Vandaar dat er ook maar 1 ingang van de TV voor geschikt wordt gemaakt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Uhm maar waarom schreef je eerder dan neen? (met desbetreffende citaat van mij erboven)

 

Ik had je verkeerd begrepen. (Dat heb ik wel vaker). Ik dacht dat je 2 verschillende protocollen koppelde aan de 2 verschillende ingangen.

Maar om alle misverstanden uit de weg te ruimen: CEC werkt op alle ingangen, ARC op maar 1.

Dus op de ARC ingang werkt ook CEC, naast elkaar.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal blij en voort met het herstarten van elk apparaat,

 

1 uur geleden, Old Satterhand zei:

Vaak is de enige oplossing om alle apparaten opnieuw op te starten.

 

Hetgeen ik al vaker adviseerde een paar jaar geleden sinds ik die HDMI-CEC gebruik op de Vu+ maar schijnbaar is dat ondergesneeuwd geraakt omdat men geen juiste titels meer geeft aan de topic vragen en dus wordt het zoeken lastig.

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat het aan openpli ligt. De Ultimo 4k die ik vaak dagelijks update (de nightly build) werkt gewoon goed met mijn LG OLED van 2019, net als bij zijn voorganger uit 2017, gewoon zoals het hoort. Uiteraard heb ik dit eerder ook getest met de release 8.1 en ook daar in orde. Wat ik soms wel merk, is als ik de firmware flash en éénmaal netjes herstart, dat ik de box soms één keer van de spanning moet halen of in deep standby moet zetten omdat óf mijn soundbar of de tv niet start. Daarna blijft alles gewoon goed werken. 
Of LG met hdmi cec beter of slechter werkt als eender welk ander merk tv? Geen idee. Een kennis van mij heeft een uno4kse en een gloednieuwe philips oled maar hdmi cec weigert te functioneren. Mijn oude sharp en lg werken op geen enkele box. Mijn oude samsungs werkten eerder ook gewoon goed. Dus wie het weet mag het zeggen. Mijns inziens is er geen vaste lijn bij de fabrikanten met betrekking tot hdmi cec.

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je schrijft ervaar ik het zelfde. Je zegt dat het volgens jouw niet aan openpli ligt, nou ik denk dus van wel.   Ik had openpli 8.1 op mijn VU+ultimo staan en het werkte voor geen meter. diverse instellingen proberen aan te passen met het hielp niks. Toen openpli 7.3 er opnieuw op gezet het het probleem was verholpen. Wil er wel bij vermelden dat het kan zijn dat de instellingen in 8.1 anders zijn dan 7.3. kortom met 8.1 krijg ik het niet werkend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om ‘welles / nietes’ te voorkomen 🤣 ga ik het gewoon even navragen maar volgens mij is daar nooit iets aan gewijzigd. Ik ervaar dit dan ook zelf niet. Heb jij de nightly build al eens geprobeerd?

aangepast door John van Dreumel

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed toch dat het aan OpenPli versie 8.1 ligt.

 

In vorige versies van OpenPli kreeg mijn STB (VU+ Ultimo 4K) keurig een CEC adres toegewezen.
In de laatste versie lijkt dit niet het geval te zijn. Misschien kunnen jullie ook eens checken?

 

CEC-adress.jpg.cf2593f27d09dc863f2e52454784bc34.jpg

 

Dat getoonde CEC adres 0.0.0.0 is ongeldig. Dat is het adres van de TV.
Het adres zou moeten zijn X.0.0.0 waarbij de X staat voor het nummer van de TV input.
Of als je een AVR gebruikt X.Y.0.0 waarbij de Y staat voor de ingang van de AVR.

 

HDMI-cluster.jpg.1ba4f6723f98b2b8798e907bde17bc54.jpg

 

Een voorbeeld uit de praktijk:

 
TV input 3 - HDMI switch input 1 - AVR input 1 - VU+ Ultimo 4K - NV Shield
 0.0.0.0       -           3.0.0.0          -         3.1.0.0       -       ????        -      3.1.1.0

 

In dit voorbeeld krijgt de Shield 3.1.1.0 toegewezen, dat zou dus het CEC adres moeten zijn van de STB en de Shield zou dan 3.1.1.1 krijgen.

Dus dat bevestigt dat de STB geen CEC adres krijgt en dus niet zal reageren op commando's van de TV.

Andersom reageert in dit geval de AVR wel op het CEC commando om eventueel van input te veranderen, als de STB aangezet wordt.


Bij de commits zie ik overigens een opmerking over het CEC-adress. Dit bevestigt mijn vermoeden.


commits.jpg.cdbd98eeb5b6ff66e55dc2300097d570.jpg

 

 

 

aangepast door Old Satterhand
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Net even de box van mijn zoon geflasht naar 8.1. Is weliswaar geen Ultimo 4K maar een Uno 4Kse. HDMI cec werkt gewoon 100% op zijn LG OLED. Misschien dat ik straks ook even mijn Ultimo 4K van de nightly build naar 8.1 flash maar m.I. lijkt mij dat niet echt nodig. Bij hem is het adres vastgezet. Meer niet.

CA834442-AACC-48A3-ACBF-EA2D2096D684.jpeg

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...