Ga naar inhoud


VU+ Ultimo 4K met openpli, HDMI CEC werkt niet goed.


Mathjanssen

Aanbevolen berichten

Mooi dat dit, zoals verwacht, met de nightly build opgelost is. Ik moet nog even checken bij mijn zoon of de sony dolby set ook weer gewoon aan en uitgeschakeld wordt. Dat was ik vergeten. 

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Prima dat het intussen opgelost is door een 8.1 update van de kant van OpenPli.
Ikzelf hou het liever op de huidige versie, omdat ik geen fan van CEC ben en het dus liever niet gebruik.

Ik ben juist teruggegaan naar deze versie vanwege een probleem met een mislukte opname.

 

Maar voor diegenen die interesse hebben in het debuggen van CEC problemen heb ik een korte howto geschreven.

 

Het is voor het debuggen van CEC van essentieel belang dat je kennis hebt van het verschil tussen fysieke en logische CEC adressen.
Hoe fysieke adressen worden uitgedeeld heb ik in een eerdere post al laten zien.
Alle HDMI apparaten krijgen een fysiek CEC adres (A.B.C.D) toegewezen, door de aangesloten sink, via de EDID.
Het maakt daarbij niet uit of ze gebruik maken van het CEC protocol!

 

Als een HDMI apparaat gebruik wil maken van het CEC protocol dan kiest het een logisch adres uit de volgende tabel.

Dat is van belang omdat vrijwel alle CEC commando's gebruik maken van dat logische adres.

604269756_CEC-LogicalAdresses.jpg.5ad6cfb6037b3a2983f173c28dbb43f6.jpg

Een apparaat kan zelfs meerdere logische adressen in gebruik hebben als er meerdere functies aanwezig zijn.
Het fysieke adres blijft altijd hetzelfde. Maar elk logisch CEC adres kent maar 1 gebruiker.

 

HdmiTest Plug-in
Om CEC problemen te debuggen is er een handige E2 tool beschikbaar, de HdmiTest tool plug-in.
Je kunt daarmee zien welke CEC commando's door de STB worden ontvangen en je kunt zelf ook CEC commando's genereren.

 

Met deze plug-in kun je CEC commando's genereren naar alle CEC deelnemers.
Maar om dat te kunnen doen moet je wel beschikken over de logische adressen.
Dat kun je het beste achterhalen via de TV, het CEC menu. Bij mijn Sony heet dat het Sync Menu.
Hieruit blijkt dat de STB het logisch adres Tuner 1 heeft gekozen. De hex notatie is 0x03.

 

CEC-logisch-adress.jpg.a8a1a1246a2d08dc8b5b8f75fe6eb8f1.jpg

 

Nu kunnen we aan de slag met de HdmiTest plugin. Rechtsboven kun je de commando's selecteren.
Indien het een commando betreft dat naar een specifiek adres moet worden gestuurd dan is op de 2e regel een selectie beschikbaar.
De tabel daaronder geeft het huidige fysieke adres en een overzicht van de verstuurde en ontvangen data.

 

Op het volgende plaatje is te zien dat ik zojuist het commando 0x83 (give physical adress) aan Tuner 1 heb gegenereerd.
Maar er is geen respons. Dat is de bug waar we het in dit draadje over hebben gehad.

 

HdmiTest1.jpg.a83b8e80352f37b53f1ad88c6e48c5b8.jpg

 

Nu heb ik hetzelfde commando gegeven aan de blu-ray speler en die geeft keurig antwoord, hoewel die in stand-by staat.

 

HdmiTest2.jpg.9a40a7d76db7e972c83fad8496d3076c.jpg

 

Veel plezier met testen!

 

Quote

Net even de box van mijn zoon geflasht naar 8.1. Is weliswaar geen Ultimo 4K maar een Uno 4Kse. HDMI cec werkt gewoon 100% op zijn LG OLED. Misschien dat ik straks ook even mijn Ultimo 4K van de nightly build naar 8.1 flash maar m.I. lijkt mij dat niet echt nodig. Bij hem is het adres vastgezet. Meer niet.


vraag aan John van Dreumel. Waarom is er gekozen voor het vastzetten van het CEC adres?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Old Satterhand

 

Ik heb ‘kort’ het adres vastgezet bij mijn zoon omdat er eerder in het about scherm 0.0.0.0 stond en na het vastzetten niet meer. Echter werkte hdmi cec even goed of slecht zo je wilt. 😉

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, John van Dreumel zei:

Ik heb ‘kort’ het adres vastgezet bij mijn zoon omdat er eerder in het about scherm 0.0.0.0 stond en na het vastzetten niet meer.

 

Ja daar was ik ook al achter gekomen. Maar dit heeft geen invloed op deze bug.

De box (met 8.1 build 2021-10-11) reageert alleen op "broadcast" commando's.

Zoals 'stand-by' (0x36). Met dit commando gaan alle apparaten naar stand-by.

Maar niet op commando's die direct gestuurd worden naar zijn logisch adres (0x03).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb helaas sinds gisteren volledig ontverwachts helaas compleet andere privé prioriteiten als de huidige hobby.

Dat wilde ik enkel even laten weten i.p.v botweg niet meer inhoudelijk reageren. 

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei! Niet té ernstig hoop ik....

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-10-2021 om 13:26, John van Dreumel zei:

Ik heb helaas sinds gisteren volledig ontverwachts helaas compleet andere privé prioriteiten als de huidige hobby.

Dat wilde ik enkel even laten weten i.p.v botweg niet meer inhoudelijk reageren. 

 

Dan zullen we het even moeten doen zonder je waardevolle bijdragen. Sterkte met wat er ook in je privéleven is gebeurd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas is het afwachten hoe ernstig de situatie blijkt te zijn na de eerste voorlopige diagnoses na de foto’s en bloeduitslagen. Als je met open vizier en a.g.v de eerste uitslagen positief de andere uitslagen afwacht, dan vallen negatieve uitslagen verrekte koud op je dak.
 

Scans en wachten op uitslagen duren helaas altijd (te) lang en daardoor gaan wij vanaf afgelopen donderdag een spannende periode tegemoet. Positiviteit is nooit een garantie op een goede afloop. Tóch blijven wij positief want van negativisme wordt het zeker niet beter.

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Met onderstaande instellingen heb ik het werkend gekregen.

Met de remote van de VU+ gaan alle apparaten aan/uit en ook geluid van de JBL soundbar regel ik ermee.

Mijn ontvanger is een VU+Duo4K SE

Mijn TV  is een LG-OLED55CX6LA

Soundbar is een JBL Bar 9.1 waar de HDMI in is aangesloten op VU+ en HDMI out op de (E)arc poort van de TV.

 

Bovenste plaatje zijn de TV settings

 

TV (Klein).jpg

VU (Klein).jpg

aangepast door SaTJuNK

VU Duo4K SE 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
3 uren geleden, Tonskidutch zei:

Op de Ultimo4K met Openpli 8.1 neigtlie bild hoef ik het niet te proberen de HDMI-CEC aan te zetten via m'n Denon naar de Panasonic. Jammer.

 

???? Wat werkt er dan niet (goed)???

Ik heb zojuist de nightly build 2021-12-06(develop) even getest en ik kreeg alles aan de praat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...