Ga naar inhoud


Gevecht om rechten hitlijsten


Gast Kimble

Aanbevolen berichten

Bron: BNdeStem.nl 16-06-2005

 

Gevecht om rechten hitlijsten

 

Door Cyril Rosman

 

Donderdag 16 juni 2005 - Het zijn naar eigen zeggen ‘een stel deuzige hobbyisten’, verslaafd aan hitlijstjes. Maar toen ze die hitlijstjes op internet gingen zetten, was de beer los. ‘Ze gaan met onze content aan de haal’, briest Gfk Mega Charts, eigenaar van die lijsten. Vandaag dient voor de rechtbank in Amsterdam een kort geding: de strijd om de enige echte Top 40.

 

Het eigendomsrecht van de hitlijsten vormt de inzet van een kort geding vandaag voor de rechtbank in Amsterdam.

De tieners van nu hebben waarschijnlijk geen flauw idee waar dit verhaal over gaat, maar een beetje veertiger zal glorieuze herinneringen aan zijn eigen tienertijd krijgen. Want toen, ja toen, waren hele volksstammen verslaafd aan de Top 40-lijstjes. Van die lijstjes die tieners en masse ophaalden bij de platenzaak om te kijken wie er deze week op één zou staan.

 

De tiener van nu komt met zijn I-pod überhaupt niet meer in de platenzaak, laat staan voor een Top 40-lijstje. Want die muziek-hitlijsten zijn tegenwoordig op zat internetsites te vinden.

 

Maar ook de hitofielen van toen, de veertigers van nu, kunnen met internet omgaan. Dus was het een kwestie van tijd totdat groepjes enthousiastelingen hun verzamelde Top 40-lijstjes uit de oude dozen op zolder zouden halen en zouden scannen of intikken en ze op een site zouden publiceren. Zoals een groepje hitlijst-fanaten (en veertigers) rond Ruud van Oeffelen uit Breda. Zij hebben op de site popdossier.nl een groot historisch overzicht van een hele reeks aan hitlijsten aangelegd: Top 40, Tip 30, Nationale Hitparade. Noem alle lijsten die in de loop der decennia zijn verschenen, maar op.

 

Dat was een tijdje leuk en ging een tijdje goed, vertelt een van de medeverzamelaars van de website die anoniem wil blijven. „Vrijwel niemand heeft alle hitlijsten compleet. Want je hebt lijsten van commerciële stations en van niet-commerciële. Om alles compleet te krijgen, dat is de slagroom op de taart. Dan krijg je een heel muziekpallet, waaraan je herinneringen uit je jeugd kunt vastplakken. Maar het kost veel tijd en geld en levert geen cent op.“ De verzameling is inmiddels zo compleet dat de site steeds meer hits krijgt, ook van mensen die uit professioneel oogpunt op zoek zijn naar informatie. Maar ook de hitofiel voelde aan dat er een keer iets zou gebeuren: „Het moest een keer gaan gebeuren dat het onderwerp copyright naar boven zou komen.“

 

Dat is inderdaad gebeurd. Vandaag staat website-beheerder Van Oeffelen voor de Amsterdamse kort geding-rechter. Hij is gedaagd door Gfk Mega Charts. Dat bedrijf stelt de Nederlandse Top 40 samen en zorgt voor de distributie, exploitatie én publicatie van die en andere hitlijsten. En Gfk Mega Charts is boos. „Want wat die website doet is illegaal. Het is onze content en het zijn onze logo’s“, zegt woordvoerder Michel Admiraal.

 

„Aan het merk Top 40 is de afgelopen veertig jaar keihard gewerkt. Bedrijven die die hitlijsten overnemen, betalen daarvoor. Dat doet deze site niet. Dus willen we daar graag een uitspraak van de rechter over. We hebben deze site uitgekozen omdat ze niet reageerden op onze brieven, maar willen, bij een voor ons gunstige uitspraak, kijken of we ook andere sites kunnen aanpakken. Want er zijn natuurlijk veel meer.“

 

De mensen achter popdossier.nl zijn teleurgesteld in de handelwijze van Gfk Mega Charts. „Wanneer het bedrijf op een normale manier contact met het Popdossier had gezocht was er waarschijnlijk niets aan de hand geweest. We hadden dan als volwassen mensen een oplossing gezocht. Maar GfK Mega Charts heeft het fatsoen niet gehad om dat te doen. Nee, GfK Mega Charts moet zonodig gelijk met een advocaat komen aandraven“, schrijft Van Oeffelen op zijn site. „Ik heb één brief gehad: met het verzoek de boel te sluiten en 5000 euro te betalen. Door die manier van handelen, ben ik stekelig geworden.“

 

De inhoud van die site is inmiddels niet meer zo maar toegankelijk, wie de lijsten wil bekijken, moet eerst een wachtwoord zien te verkrijgen. „Helaas is een deel van het Popdossier afgesloten voor onbekenden. Dit moeten we doen omdat het in Nederland niet is toegestaan om als hobby hitparadelijstjes te verzamelen en met een beperkte club te bekijken“, aldus Van Oeffelen.

 

Hij zal zijn verweer vandaag baseren op het auteursrecht. „Volgens mij kun je daaruit opmaken dat er op economisch nieuws geen auteursrecht ligt. En ik vind een hitlijst economisch nieuws, want het zijn verkoopgegevens van platenzaken.“

 

Een andere medewerker van de site zegt: „Waar begint copyright? Iedereen citeert elkaar in Nederland toch? Stel dat ik een verzameling van krantenlogo’s uit de hele wereld heb, mag ik die dan ook niet inscannen en op internet zetten? Onze website is nu voor het grote publiek afgesloten, eigenlijk zijn we nu weer dat kleine clubje dat vroeger bijeen kwam in het buurthuis, nu doen we het alleen op internet.“

 

Maar wat Mega Charts betreft, gaan ze ook daadwerkelijk weer terug het buurthuis in. Want ook de ‘slagboom’ die nu voor de site staat, vindt Admiraal niet toereikend. „Een wachtwoord is namelijk redelijk makkelijk te verkrijgen.“

 

Het bedrijf eist dan ook, op straffe van een dwangsom van 5000 euro per dag, dat de website geheel uit de lucht gaat.

 

De anonieme hobbyïst: „Ik ben internet al lang beu. Ik ben een brave huisvader, die thuis op zolder plaatjes en hitlijsten verzamelt. Door dit gedonder is voor mij de lol er helemaal af.“

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Link naar reactie
Delen op andere sites


Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...