Ga naar inhoud

welke types en merken harddisk in TF 4000pvr ?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Citaat:
bedankt voor het antwoord,

maar ik bedoelde een instelling in de topfield 4000

Alleen de eerste keer in het harddisk menu formateren, verder nix volgens mij.

Geplaatst:

Bedankt Ray,ik heb deze vanmorgen besteld.Weet Jij,of iemand anders,een manier om bestanden van de oude naar de nieuwe disk te transporteren?

Groet,Johan

Geplaatst:

Ik zou zelf geen schijf afkomstig van IBM inbouwen, kijk maar eens in het Dreambox forum.

De stroomconsumptie van IBM schijven is erg hoog.(en dus ook de warmteontwikkeling)

In het Dreambox forum zijn al vaker meldingen geweest van problemen met IBM schijven omdat de voeding het niet kan bolwerken.

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

• 2 maanden later...
Geplaatst:

De Samsung 160 GB 1604 5400 tpm Samsung hangt in mijn 4000

TIP:

als je hem al in je tuner hebt hangen, download dan even hutil van samsunghdd.com

met deze tool kun je de quiet mode aanzetten en wordt de schijf stiller.

Bij nieuwe schijf moet je dit uiteraard eerst doen dan loop je ook geen risico.

Vandaag heb ik dit tooltje eindelijk eens gebruikt, het kwam er maar niet van want ik moest even de harddisk in de pc hangen en van floppy booten.

Ik heb HUTIL gedraaid terwijl er al data op de schijf staat. Dit is bewaard gebleven, want ik heb slechts wat dingetjes in de settings veranderd, en niet de schijf getest of wat dan ook, dan verlies je de data.

hetvolgende heb ik gedaan:

-smart disabled

-udma 133 enabled (schijf staat standaard op 100)

-mode op quiet gezet

de schijf wordt nu minder warm, de topfield pakt na het doorspoelen van beelden beter op. De schijf is nu prettiger in samenwerking met de topfield.

uiteraard is udma 133 onzin, want de topfield gaat geloof ik maar tot 66 (kon dit even nergens vinden) maar is toch downwards compatible.

dus degene die ook deze samsung erin hebben zitten en nooit hutil hebben gedraaid, dat kan dus ook achteraf zonder dataverlies.

overigens ik heb ook de 1604 maar dan de 7200 tpm in mijn PC hangen (Ben fan van samsung harddisks).

Ook deze schijf gaat tot udma 133 maar staat fabrieksmatig op 100. Wil je dus optimal performance, dan moet je dus wel de hutil tool gebruiken (downloaden, op bootdisk en starten van diskette) je kunt de mode dan ipv op quiet op FAST zetten.

Geplaatst:

Ik heb nog wel een org. HD liggen ongebruikt 5400 toeren van seagate.

Worden ze standaard mee uitgeleverd vanuit de fabriek.

Draaid perfect.

Als iemand belangstelling heeft dan hoor ik het wel.

gr.

Geplaatst:

Ik heb ook deze samsung in mijn Topfield gezet vorige week. Echter geen tool gebruikt maar toch heel stil en geen problemen.

In mijn Dreambox dezelfde schijf en hier ook geen aanpassingen via de PC.

Volgens mij dus totaal overbodig.

Geplaatst:

De quiet mode van een harddisk heeft alleen effect op het bewegen van de kop, die komt dan wat trager op gang en remt af voordat die bij een spoor aankomt. Dat voorkomt dan het bekende tik geluid bij het verwisselen van spoor. Het draaien van de schijf bij deze Samsung is al vrijwel geruisloos door de vloeistof-lagers en de snelheid van 5400rpm, dus dat geluid wordt niet verminderd.

De warmte afgifte wordt voornamelijk bepaald door het draaien van de schijf, dus ik kan me niet voorstellen dat die verminderd in de quiet mode. Ik heb hem ook al na de aankoop in de quiet mode gezet dus dat verschil heb ik niet kunnen meten. Of hij wel of niet in de Smart mode staat weet ik niet, dat is een soort foutcontrole in de harddisk dus het lijkt me dat zoiets alleen maar positief kan zijn.

Geplaatst:
Citaat:
Ik heb ook deze samsung in mijn Topfield gezet vorige week. Echter geen tool gebruikt maar toch heel stil en geen problemen.
In mijn Dreambox dezelfde schijf en hier ook geen aanpassingen via de PC.
Volgens mij dus totaal overbodig.

zoals hierboven ook al aangegeven niet totaal overbodig. Inderdaad draait de schijf er niet langzamer om wat betreft toerental en hoor je het draaien van de disks sowieso nauwelijks vanwege de goede bouwkwaliteit en de vloeistof lagering.
Het bewegen van de armen is iets dat ik toch elke minuut wel kon horen, ik heb immers timeshift continue aan staan. Het bewegen van de kop hoor ik nu niet meer, zelfs niet met mijn oor op de disk terwijl de speelt.

theoretisch zou ik ook zeggen dat het niet uitmaakt wat betreft warmte produktie, had echter na het inschakelen van de quiet mode de indruk dat de schijf ietje koeler was.

Ben nu aan het experimenteren geslagen met een tweetal kleine koelfan's ( van een harddiskcooler ).
Deze heb ik ipv op 12 V op de 5 V lijn van de harddiskconnector geprikt (van de rode naar de gele geloof ik)
Ik heb ze geplaatst op de bodem van de tuner, met tirewraps. Ze blazen naar boven. Naar de onderkant van de hardisk.
Het vreemde is dat het inbouwplaatje waar de harddisk op gemonteerd is voorzien is van gaatjes. Ze hadden beter een open frame kunnen gebruiken zodat de warmte beter weg kan. Nu geleid metaal de warmte wel maar actieve luchtstroming komt niet goed bij de harddisk op deze manier.
Een harddisk hoort gekoeld te worden aan de electronica-zijde, dus aan de onderkant.

De 2 fannetjes draaien op 5 volt ivm hoge toerental op 12 volt ze leveren dus heel weinig luchtverplaatsing maar het scheelt wel wat. Op 5 Volt nauwelijks hoorbaar, vandaar

Het volgende experiment is om 1 van de 2 propellors te verplaatsen naar de onderkant van de deksel, boven het CI interfaceslot, zodat deze fan de warme lucht die zich in de topfield bevind naar buiten blaast door het rooster (afvoer van warmte in de topfield bevorderen )
Geplaatst:

Koppenbewegingen dragen wel degelijk significant bij tot warmteafgifte. Die worden nogal ruw heen en weer gezwiept (in 5ms van de ene naar de andere kant van de disk), en moeten door de aandrijving (soort servo) worden geaccelereerd en weer afgeremd. Minder fanatiek accelereren en remmen zorgt voor heel wat minder stroomverbruik (en dus minder warmte).

De rotatie van de disk kost vrij weinig, die draait op constante snelheid, en blijft alleen de wrijving over en de aandrijving om dat te compenseren.

De elektronica op 't schijfje lust ook wel wat power. Om die UDMA modes aan te kunnen moet het controllertje op die print ook minstens 133MHz klokken. De TF is vast niet zo veeleisend, zal wel op 33 of 66 lopen.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen