Ga naar inhoud

Problemen bij gebruik van schakelaar in ontvangst.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@All,

Ik had gisteren een heel raar probleem en krijg het niet echt opgelost cq uit mijn hoofd gezet.

Ik was een image aan het testen op de DB en had de simpele configuratie gekozen om alleen de disecq4-1 te benutten. Alles kwam goed geen blokvorming, geen geluid storing of iets dergelijks.

Ik wilde mijn 2e schotel ook aansluiten maar omdat die op een andere plek staat heb ik een Sur 220 schakelaar. De Dreambox en alles ingesteld zenders gezocht. Resultaat blokvorming, storing geluid enz.

Waar kan dit aan liggen???

mvg

Olav

Geplaatst:

@All,

ik zie tot mijn eigen stomme schuld dat ik de uitleg niet goed gemaakt heb.

Dus ik het nog een keer proberen uit te leggen al vind ik dat zelf moeilijk genoeg.

In de tuin staat een triosat met daar aan een 4-1 schakelaar disecq 1.2. dus 1 kabel gaat dus naar binnen. Sluit ik deze aan op de ontvanger dan heb ik een perfecte ontvangst.

Zoals de meest weten zijn mijn ontvangstmogelijkheden niet echt optimaal maar voor wat ik wil ontvangen goed.

Ik heb nog een 2e schotel die staat op het dak er komen dus 2 draden binnen van 2 verschillende locaties. Nee, ik kan die 2e schotel niet bij de andere zetten.

Om die 2 draden te koppelen en het spul aan te sturen met aan een kant ook nog een andere schakelaar heb ik een Spaun sur 220 er bij gehangen en op dit punt gaat het mis. Zodra die 2 schakelaar er tussen komt te zitten dan is het slecht gesteld met de ontvangst.

Ik ben goed aan het zoeken geweest en komt wel tot de conclusie dat beide schotel goed uitgericht zijn.

Wie o wie kan mij helpen. De ontvanger is een dreambox.

Sorry maar ik zie nu ook nog eens dat dit in het verkeerde forum staat. Indien 1 van de mods zich er aan stoord gelieve deze te verkassen. Sorry.

mvg

Olav

Geplaatst:

hoi,

is de spaun defect misschien??.

hangt de spaun binnen of buiten??.(ivm vocht)

controleer eens je f-connectors of de coax op je spaun of je 2e diseqc.

je 2e disecq kan ook defect zijn .

als ik jouw verhaal goed lees moet probleem in dat gedeelte van de installatie zitten.

ga eens onderdelen systematisch vervangen.

succes.

Geplaatst:

Het probleem begint te spelen nadat ik de 2e disecq er tussen zet en die werkt in mijn ogen naar behoren. Ik heb ook de kabels vervangen en ook nog gecontroleerd maar kon daar ook niks aan ontdekken.

Ik begin het vermoeden te krijgen dat de DB een instelling mist.

mvg

Olav

Geplaatst:

Ten eerste gaat het hier niet om het diseqc 1.2 protocol vermoed ik omdat die over een draaibare diseqc motor gaat...

Zover ik het bergrijp heb je twee switches die rechtsreeks op de LNB aangesloten zitten, deze gebruiken het 1.0 (of 2.0 dat komt hier op hetzelfde neer) protocol. Deze 2 switches combineer je (cascaderen!) met een diseqc 1.1 (of 2.1) switch, namelijk de Spaun SUR 220.

In de Dreambox moet je dan een complexe instelling doen zoals beschreven op de site van Sjerom onder Wavefrontier installatie. Let daarbij op dat er in kernels gebaseerd op 107.4 een fout in het menu zit, en je die voorlopig beter niet kan gebruiken.

Als je er niet uit komt, post svp hier je LNB instellingen (diseqc 1.1 kiezen in menu)

Geplaatst:

@Bigfoot,

geef mij eerst die fout eens dan aub. Ik heb trouwens de beschrijving gevolgd via de site van Sjerom.

Dat was door jouw in een ander topic beschreven waarvoor nogmaals dank.

mvg

Olav

Geplaatst:

@All,

ik was gisterenavond rond 18.00 uur vergeten mijn box af te zetten kom om 22.00 terug en het spul was volledig op tilt. Totaal geen reactie meer. Ik verwissel de kabels op de sur 220 en ik krijg een zoemtoon die klinkt als een foutmelding. De thor had ik daarmee terug maar de rest nog niet.

Wat is de verklaring hiervoor want heb begint erop te lijken dat nu alles aan elkaar gaat hangen.

mvg

Olav

Geplaatst:

Vergelijk maar es de screenshots van de beschrijving bij Sjerom met de menu's in de 107.4 kernel. (beste is de Duitse taal te kiezen). Dan zie je dat er -ik meen - optie 6 en 8 verwisseld zijn. Verder is 107.4 instabiel, hij vergeet complexe LNB instellingen nog wel es.

Geplaatst:

@bigfoot,

dan zal ik straks eens kijken en misschien terug naar de 1.07.3.

mvg

Olav

Geplaatst:

@All,

Laat ik helemaal opnieuw beginnen met mijn probleem. Waarom in dit topic omdat het in mijn ogen met schakelaars te maken heeft.

Sinds gisterenavond werkt mijn configuratie niet naar behoren. Ik krijg met veel pijn en moeite thor weer aan de gang maar de rest niet.

Hoe zit het verhaal in elkaar:

Instellingen in de DB

LNB 0 astra 1

lof/l 09750

lof/h 10600

Schwellenwert 11700

1 toneburst: Keine

2 disecq modus: Version 1.1

3 disecq parameter: A/A

4 disecq wiederholungen: Keine

5 uncommited switch: eingang 1

6

7

8 x commandos tauschen

lnb 1 Hotbird

lof/l 09750

lof/h 10600

Schwellenwert 11700

3 disecq parameter: A/B

6

7

8 x commandos tauschen

LNB 2 Sirius

lof/l 09750

lof/h 10600

Schwellenwert 11700

3 disecq parameter: B/A

6

7

8 x commandos tauschen

LNB 3 Thor

lof/l 09750

lof/h 10600

Schwellenwert 11700

3 disecq parameter: A/A

5 uncommited switch: eingang 2

6

7

8 x commandos tauschen

De eerste 3 lnb's komen bij elkaar in een 4-1 schakelaar gaan dus met 1 draad naar binnen. De thor komt op een ander punt het huis binnen en deze 2 kabels worden door de spaun sur 220 weer aan elkaar gekoppeld en samengebracht tot 1 draad.

Ik krijg bij het schakelen van schotel een zoemtoon die klinkt als een fout antwoord. Die toon komt uit de laatste schakelaar.

Tevens heb ik een ADR ontvanger die roept Kabel fehler. Maar ik heb met de kabels niks gedaan en deze kabels zitten al meer als een half jaar aan de ontvanger en zijn er nooit afgeweest. Tevens heb ik gisterenavond niks met mijn spullen gedaan en toen ik om 22.00 uur thuis kwam stond het spul op titlt en was er geen land meer mee te bezeilen.

Ik zou het spul wel door willen meten ik heb ook een multimeter maar ik zou bij god niet weten hoe.

Ik ben de clarke belt ff helemaal bijster dus wie een antwoord heeft graag.

mvg

Olav

Geplaatst:

In welke stand heb je dat draaischakelaartje op de SUR switch staan?

Ook zou ik diseqc repeat / wiederholen op AAN zetten.

Nog iets Olav, ik zie dat je maar 3 LNB 's gebruikt. In dat geval zou je ook (simpeler) een SUR 210 schakelaar kunnen gebruiken, daar sluit je gewoon 2 keer een 2in1 switch op aan en dan "gedraagt" ie zich richting receiver als een 4in1 switch. Zo eentje heb ik nu ook in gebruik (tijdelijk, omdat ik nog een keer een gewone 4in1 switch moet aansluiten). Deze werkt zonder uncommitted instellingen en zou volgens mij op elke receiver aan te sluiten zijn.

Geplaatst:

Vraagje heeft het geheel wel gewerkt?

Ik heb een Xtreme, met een diseqc 4/1 werkt goed

Ik zou de tweede schotel ook op de diseqc 4/1 zetten. Als het goed is heb daar nog een plekje open. dan werkt alles naar behoren.en via je ontvanger A,b,c,d, toe kennen aan ieder LNB

Volgens mij is die spaun een 12v schakelaar of heb ik het mis.

Is de spaun een 12v schakelaar, dan moet je de ontvanger volgens mij op 12v zetten. en dat geeft dat weer een probleem op die enkele lnb?

Ik hoop dat hier mee verder kan.

ik blijf je probleem volgen omdat ik in de toekomst naar een Wavefrontier met 8 lnbs ga. En 2x een diseqc 4/1 wil gebruiken. en deze wil gaan aansturen via een schakelaar

Groeten Henk

Geplaatst:

De Dreambox heeft geen 12V (switch) uitgang. Het gaat hier over een diseqc 1.1 kaskadeerbare opstelling.....

En hij wil geen 4in1 vanwege grote afstand tussen de schotels meen ik.

Geplaatst:

@Bigfoot,

op de sur switch zit geen schakelaartje.

In het instellingen menu heb ik een vink je bij repeat/wiederholen gezet.

Ik ben nu zover dat het probleem in ieder geval buiten is bij de triosat.

@henk,

het spul heeft bijna 2 maanden grandioos gewerkt nooit 1 probleem tot gisterenavond toen was het huilen.

mvg

Olav

Geplaatst:

@All,

gevonden. De switch is naar de kl*te. Je zoekt je uren in het rond en komt er achter dat de switch om zeeo is. AAAAAAHHHHHHHHHHHhh

In ieder geval iedereen bedankt voor de hulp.

mvg

Olav

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen