Ga naar inhoud


Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Bron: Tweakers.net

 

New Scientist vertelt ons over een aantal technieken die gebruikt kunnen worden om het samenvatten van sportevenementen te automatiseren. Deze techniek is niet alleen bruikbaar voor bijvoorbeeld televisiestations die het arbeidsintensieve proces op deze manier kunnen vergemakkelijken, maar zal ook gebruikt kunnen worden in een nieuwe generatie videorecorders zodat de consument thuis zijn eigen samenvatting kan opnemen. Het team van Anil Kokaram van het Trinity College in Dublin test op dit moment zijn technologie met tafelgebaseerde spellen zoals snooker. Dit soort spellen zijn goed bruikbaar voor computeranalyse, omdat het spel relatief langzaam verloopt en de belichting en cameraposities veelal hetzelfde zijn gedurende het spel. De software van dit team gebruikt de randen van de tafel en de positie van de pockets om uit te zoeken waar de bal gebleven is.

 

Doordat de spelregels zijn ingeprogrammeerd kan het programma de ballen volgen en daaruit zijn conclusies trekken. Een bal in de buurt van een pocket die plotseling uit het zicht verdwijnt kan niet anders dan gepot zijn. Door uit te vinden hoe slechte schoten gedetecteerd moeten worden kunnen de hoogtepunten gemakkelijk uit de wedstrijd gelicht worden. Deze techniek is echter niet erg bruikbaar voor veldspelen, waarbij de belichting en camerapositie afhankelijk is van het spel en bijvoorbeeld het weer. De universiteit van Florence, of beter gezegd: het team van Carlo Colombo dat verbonden is aan die universiteit, werkt aan een idee dat een samenvatting van een voetbalwedstrijd moet opleveren. Verbazend genoeg wordt hier niet gelet op de bewegende bal of rondrennende spelers: er wordt gelet op de positie van spelers tijdens vrije trappen, penalty’s en corners.

 

Via de lijnen op het veld kan de software zien van welke van de drie speciale schoppen er sprake is. Er wordt gebruikt gemaakt van de positie van de spelers om te zien of iemand een uithaal maakt, en of er vanuit daar een doelpunt gescoord wordt. Dit team is er nog niet uit hoe doelpunten die vanuit het spel gescoord worden geregistreerd kunnen worden. Ahmet Ekin van de universiteit van Rochester in New York heeft hier wellicht wel een oplossing voor; zijn software gebruikt een bepaalde volgorde van camerashots om uit te vinden wanneer een goal is gescoord. Beelden die vaak voorkomen rond een goal, zoals close-ups van spelers en slowmotion herhalingen zijn hiervoor goed bruikbaar. Wanneer de software dergelijke beelden ziet die een halve tot twee minuten duren, registreert hij deze beelden als een highlight.

 

Wanneer deze techniek gecombineerd wordt met geluidseffecten van een commentator is het mogelijk om onderscheid te maken tussen bijvoorbeeld een doelpunt en een overtreding of blessure. Elektronicaproducent Sharp is bezig met een eigen Himpact-pakket, dat gericht is op sportprogramma’s. Bij voetbal registreert deze software alle fragmenten die herhaald worden, bij honkbal en American football worden de acties tussen de pauzes opgenomen. Een uur football wordt op deze manier samengevat tot een uitzending van veertien minuten, een uur honkbal verkort tot een minuut of tien. Sharp is op zoek naar partners om deze techniek aan te kunnen bieden in videorecorders, zodat thuisgebruikers een eigen samenvatting van hun favoriete sportevenement kunnen maken.

*Dreambox 7020S (Iolite en gemini) -Stab HH120-1 mtr Gibertini -MM 1.02-Conax cam-[color:"red"]onbruikbare[/color] M-II kaart-seasonII -Mastercrd2* Hauppauge Nova CI met Progdvb +Yankse


Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...