Ga naar inhoud

Soft Limiet op de 808 en 2200 met Usals

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd of jullie ook ervaren dat er met de 800 versie software (EchoNav 3) op de 808 een softwarematige limiet wordt ingesteld. (dit geldt wellicht voor alle Echostar 'fixed' receivers uitgerust met EchoNav 3 met Usals, dus ook de 2200 e.d.)

Mijn longitude staat op 4.3E ingesteld, de lattitude op 51.9N.

Motor is (na de factory reset van de ontvanger) op 0 (true south) gesteld en hardwarematig gereset (Goto 0 gaat dus ook werkelijk naar 0).

Usals werkt perfect! Ik kan alleen niet verder naar E of W draaien dan 60.7 graden (gerekend vanaf het Zuiden). Mijn uiterste satelliet-posities zijn dus 60.7 + 4.3 = 65 E en 60.7 - 4.3 = 56.4 W. Dit zijn punten die voor mijn locatie nog altijd 9.1 graden boven de (vrije) horizon liggen. Overigens ligt de horizon voor mij op 81E en 72.5W. Vrij zicht heb ik tot zo'n 4 graden boven de horizon, wat overeenkomt met satellieten tussen 73.7E en 65.2W. De hardwarematige limiet op de motor is geen beperking (meer).

De beperking is jammer want de PAS9 op 58W kan ik nu niet meer ontvangen. Voorheen, met de oude software (zonder usals - gewoon positioneren met E en W), kon het wel.

Usals lijkt hier een limiet in te stellen die me behoorlijk irriteert - het is immers geen zinvolle beperking.

Ik ben van plan dit bij Echostar te melden, dus het zou goed zijn om te weten of meer mensen dit probleem hebben.

Alvast bedankt voor jellie reacties.

Groet,

Berkeley

Geplaatst:

Dit is geen probleem van Echostar maar eigenlijk van USALS. Er zit een berekening in het USALS protocol en die zegt gewoon dat jij die satellieten niet kunt ontvangen...dus draait hij er niet heen.

Het kan zijn dat als je je Longitude & Latitude iets anders insteld dat je er wel heen kunt draaien.

Gigablue Quad Plus 2x DVB-S2 2x DVB-C

Geplaatst:

@Gorefest:

Wat ik er van begrepen heb, is dat USALS geen protocol is, maar slechts een berekening. De lattitude, de longitude en de positie van de sateliet zijn de input voor de berekening met als resultaat de juiste waarde voor het Disecq 1.2 commando GotoX. Het is dus aan de implementatie in de ontvanger of je daar begrenzingen aan stelt, lijkt me zo.

Als waar is wat je zegt, dan heb jij er zelf dus ook last van. Is dat zo? Zo ja, welk type ontvanger, versie software en motor gebruik je?

Groet,

Berkeley

Geplaatst:

Het is inderdaad een berekening. Ik heb er niet direct last van maar ik ben er wel eens tegenaan gelopen. Heb ooit eens precies onderzocht hoe dat hele USALS gebeuren werkt vandaar. Het is inderdaad een bepaalde berekening als die satelliet dus te ver weg ligt komt er waarde 0 uit die berekening en draait de motor dus niet.

Zoek op internet maar eens naar de USALS formule dan kun je zelf uitrekenen wat je allemaal kunt ontvangen.

Geplaatst:

Dat heb ik natuurlijk al eens gedaan, en wat me dan stoort is dat ik met software versie 700 (geen USALS maar disecq1.2) alle satellieten, ook die net boven de horizon, kon ontvangen.

Nu bouwen ze er een USALS schilletje omheen, en dan wordt ik beperkt. Dat stoort me. Waarom laten ze me die beperking (de soft limits, een gedocumenteerde disecq parameter) niet zelf via een menu instellen?

Ik heb inmiddels een relaas naar Echostar gestuurd, en zal de reacties erop op dit board posten.

groet,

Berkeley

Geplaatst:

Dan ga je toch weer gewoon Diseqc 1.2 gebruiken?

Maar ik kan je verzekeren dat dit bij elke USALS/GotoX ontvanger zo is. Zit overal dezelfde formule in dus komt overal hetzelfde uit.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen