Gast Geplaatst: 26 juli 2004 Geplaatst: 26 juli 2004 Omdat ik al verschillende keren gelezen had dat de temperatuur nogal kritisch was bij de topfield heb ik van het weekeind een aantal metingen gedaan met een datalogger. Ik heb vele verschillende situatie's gemeten, altijd tijdens opnemen, voorkant klepje open/dicht, extra fan (los boven op de tf gelegd, kast open, versterker (v/d sterio toren, die staat onder de tf) aan/uit etc. Ik heb op de plaatsen gemeten, 1) links achter bij de ventilatie gaatjes, 2) rechts achter, 3) links voor en 4) op de smartkaart zelf (aston 1.07) Omgevings temp was ~ 22 deg C. De fan was een 12v fan, die ik op 6 en 8V gebruikt heb (lagere spanning vanwege het geluid) De hoogst gemeten temperatuur is telkens de smartkaart die ik voor geen elke situatie hoger dan 46 deg C gemeten heb. Wat mij nog niet echt heel erg warm lijkt voor electronica. Vanwege garantie heb ik niet binnen in de tf gemeten, daar zal het plaatselijk natuurlijk veel warmer moeten zijn. Het viel mij op dat het erg lang duurt voordat de temp stabiliseert na ongeveer 1 uur, is ie binnen 0.5 graad stabiel. De belangrijkste resultaten: T1 = 35.0 T2 = 38.0, T3 = 33.1 en T4 = 41.0 deg C. Gemeten na een uur, tijdens opname, geen fan, klepje voorkant dicht en kast dicht. In situatie 2 heb ik tijdens het opnemen ook een film afgespeelt, toen liep de temp v/d smart kaart verder op tot 46 deg C en de andere posties een paar graden. Bij sit 3 heb ik het klepje open gezet, smart krt gaat naar 44.5 deg C, kast open 44,5 -> 43.5 deg C. Play uitgezet nu alleen nog opnemen, temperatuur blijft hetzelfde, dit is raar, hij was tenslotte 5 graden warmer geworden van stabiele situatie 1 naar 2? Ik had deze metingen willen herhalen ben ik helaas vergeten. Hierna fan aangezet op 6V deze op de rechtse ventilatie gaten v/d achterkant gelegd smart krt 43.5 -> 39.5 deg C, fan op 8V 39,5 -> 38 deg C, maar nu maakt de fan al een hinderend geluid. Klepje dicht 38 -> 39.5 deg C. Fan recht voor gelegd 39.5 -> > 40.5 deg C Fan terug op recht achter en audio versterker aangezet (staat onder reciever) 39,5 -> 41 deg C Klepje open 41 -> 39.5 deg C Mij vraag is wat is de kritische plaats in de TF, en wat is de kritisch temperatuur en wat gaat er kapot als er iets te heet wordt? En wat is de beste positie voor de fan, voor als ik hem buiten monteer en evt inbouw. Nu vind ik rechts achter als beste positie maar ik heb maar 2 posities getest. Mijn conclusie is klepje open laten staan is een heel eenvoudige manier op de temp ~1.5 graad lager te krijgen dit werkt zowel met als zonder extra fan. Verder lijkt mij een temp van 46 voor de smart krt nog niet echt veel. Ik verwacht wel dat die (mogelijk aanzienlijk) warmer zal worden wanner je 2 smarts kaarten gebruikt afhankelijk v/d vermogens productie v/deze kaarten.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen