Ga naar inhoud

Omschrijving opname "Geen informatie beschikbaar"?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik neem al lange tijd een aantal programma's op, dagelijks of wekelijks. Bij sommige zenders krijgt de opname dan de naam + de datum van opname. Bij andere zenders krijg ik echter de naam + "Geen informatie beschikbaar". Het lijkt erop dat dit laatste optreed bij zenders die EPG uitzenden, en er dan informatie opgevraagd wordt die er niet is?

Bij terugkerende opnames vind ik die datum veel handiger. Nu heb ik soms vele opnames die allemaal hetzelfde heten met een volgnummer (alleen in de filename, niet in de omschrijving), dus bijv. "<naam> - Geen opname beschikbaar [5]". Maar ik heb nergens kunnen vinden op basis waarvan hij een datum of "Geen informatie beschikbaar" neemt. Iemand enig idee?

Groet, Yo!

DM800 en DM8000. Visiosat bi-sat 13,19,23 en 28 via EPM 17/8 multiswitch.

Geplaatst:

Het mooie van je droomdoos is, dat ie ook de gehele teletekst opneemt. Daar kun je in zien welke zender je nu opneemt, hoe laat en mogelijk zelfs info van je programma.

Je kunt dan later een programma-opname altijd hernoemen.

Geplaatst:

Ieder medium wat het gehele beeld opneemt (dus 625 lijnen) neemt automatisch ook teletekst op.

Dit omdat teletekst in de eerste beeldlijnen is gezet. 1 lijn bepaalt weer het zwart cq sync niveau van je tv, wat door videoleveranciers gebruikt werd om kopieen van je film vhsbandje te verkl*ten Want van die 625 zien we niet alles.

Geplaatst:

Ik vraag me ten zeerste af of in mpeg (zoals gebruikt voor sateliet) ook echt alle 625 opgenomen worden: de mpeg files hebben allemaal als aantal lijnen 576: alleen de zichtbare lijnen. De overige informatie zit (al dan niet) als andere stromen naast de video stroom in de mpeg transport stream versleuteld, naast bv ook epg data, en andere audio stromen die niet in de extra lijnen versleuteld zitten normaal. Maar niet direct als 625-lijns video data. Ik denk dat de mpeg compressie het op dat soort "video informatie" ook erg slecht zou doen, en de teletext-bitjes wil je echt wel lossless hebben, en niet bij benadering.

Maar voor analoge opnames heb je gelijk. Naar mijn ervaring heeft vhs niet genoeg bandbreedte om de teletext data goed te kunnen opslaan, maar met svhs lukt het vrij aardig (en op laserdisc is het nog wel eens gebruikt om ondertitels toe te voegen via teletext). Voor videoband ligt het ook een beetje aan de afstelling van de koppen van je video-recorder: video wordt in diagonale streepjes op de tape weggeschreven door de draaiende koppen die onder een hoek staan met de band. Bij wisseling van frames (fields eigenlijk, in ieder geval daar waar de teletext info voorbij komt) wordt er gewisseld naar het volgende streepje door naar de volgende kop om te schakelen: dat levert dus even geen (of dubbel) signaal op, en dat kan net het opnemen/weergeven van de teletext data storen. Ach: die (niet zo goede!) oude tijd van analoge banden. Ben ik blij dat ik daar met mijn dreambox vanaf ben!

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen