Gast Geplaatst: 22 december 2004 Geplaatst: 22 december 2004 Sinds vandaag plotseling melding possible file corruption error .. ftp geeft alleen directory structuur weer .. telnet sessie: directory listing (ls) geeft permission denied!! voor elk bestand!! Heeft iemand hier een oplossing voor voordat ik zo meteen mijn opnames van twee jaar!!! kwijt ben ... (ben een dreambox bezitter van het eerste uur .. jawel een blauw schermpje en zelf de voeding gemodificeerd ... Please help me !!! Any useful response is welcome!! Groet, Jurgen
Gast Geplaatst: 22 december 2004 Geplaatst: 22 december 2004 Wat ik zou proberen: kijk voor de zekerheid eerst evenwelke harddisk partitie er gemount is op /hdd (ik vermoed /dev/hda1, maar ik werk zelf via nfs, dus daar ben ik niet helemaal zeker van). Het 'mount' commando geeft deze info umount /hdd fsck /dev/hda1 (of wat mount aangaf) Als fsck de problemen kan verhelpen, daarna: mount /dev/hda1 /hdd Succes!
Gast Geplaatst: 23 december 2004 Geplaatst: 23 december 2004 umount /hdd e2fsck /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part1 fix errors? yes mount /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part1 /hdd Nu zou je harddisk weer vrij van fouten moeten zijn. Verloren files kan je eventueel terug vinden in de directory lost+found op de harde schijf.
Gast Geplaatst: 23 december 2004 Geplaatst: 23 december 2004 Thnx a million. Ik wilde het direct proberen maar krijg de melding "umount: /hdd: Device or resource busy" wanneer ik de hdd wil umounten. Mijn config is DM7000s, Laatste Pli 9/12, 120Gb Maxtor, alleen RSS reader als plugin .. en ik draai vanuit flash zonder VAR op HDD (dus volledig in flash). Weten jullie misschien hoe ik alle processen aan hdd kan killen (indien noodzakelijk) en if not necessary hoe ik de umount uit kan voeren maar dan forced. Ik wacht in spanning (en zeker ook mijn kinderen .. aangezien o.a. de volledige collectie tik/tik en tweenies op de disk staan) .. op een antwoord. Nogmaals dank voor julle reacties. Groet, Jurgen
Gast Geplaatst: 23 december 2004 Geplaatst: 23 december 2004 Ah, ja. Als er nog files in gebruik zijn op een harddisk kun je de umount vergeten. Dingen die je kunt proberen: - zorg dat je zelf niets meer open hebt staan op de harddisk (sta je misschien in je telnet sessie nog in een directory op de harddisk?) - probeer umount -f /hdd (van force) - Als dat ook niet werkt, automatisch mounten van de harddisk bij opstarten uitzetten, en opnieuw opstarten. Daarna is dan /hdd niet meer gemount. Succes!
Gast Geplaatst: 23 december 2004 Geplaatst: 23 december 2004 Het unmounten van hdd werkt! thnx.. Mijn mount geeft aan dat de hdd is gemount alsvolgt: [/i] /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part1 on /hdd type reiserfs (rw) Dus reiserfs Bij het uitvoeren van e2fsck krijg ik de melding: /bin > e2fsck /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part1 e2fsck 1.35 (28-Feb-2004) Couldn't find ext2 superblock, trying backup blocks... e2fsck: Bad magic number in super-block while trying to open /dev/ide/host0/bus0 /target0/lun0/part1 The superblock could not be read or does not describe a correct ext2 filesystem. If the device is valid and it really contains an ext2 filesystem (and not swap or ufs or something else), then the superblock is corrupt, and you might try running e2fsck with an alternate superblock: e2fsck -b 8193 <device> Kan ik wel een reiserfs op deze manier fixen?? of krijg ik dan nog meer problemen.. Alternatieve manier om reiserfs te fixen?? --Update -- 12:30 22/12/2004 Check disk programma gevonden. Resultaat is echter zeer triest .... /bin > reiserfsck /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part1 reiserfsck 3.6.14 (2003 www.namesys.com) ************************************************************* ** If you are using the latest reiserfsprogs and it fails ** ** please email bug reports to reiserfs-list@namesys.com, ** ** providing as much information as possible -- your ** ** hardware, kernel, patches, settings, all reiserfsck ** ** messages (including version), the reiserfsck logfile, ** ** check the syslog file for any related information. ** ** If you would like advice on using this program, support ** ** is available for $25 at www.namesys.com/support.html. ** ************************************************************* Will read-only check consistency of the filesystem on /dev/ide/host0/bus0/target 0/lun0/part1 Will put log info to 'stdout' Do you want to run this program?[N/Yes] (note need to type Yes if you do):Yes ########### reiserfsck --check started at Thu Dec 23 12:23:13 2004 ########### Replaying journal.. Reiserfs journal '/dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part1' in blocks [18..8211]: 0 transactions replayed Checking internal tree../ 2 (of 2) The problem has occurred looks like a hardware problem. If you have bad blocks, we advise you to get a new hard drive, because once you get one bad block that the disk drive internals cannot hide from your sight,the chances of getting more are generally said to become much higher (precise statistics are unknown to us), and this disk drive is probably not expensive enough for you to you to risk your time and data on it. If you don't want to follow that follow that advice then if you have just a few bad blocks, try writing to the bad blocks and see if the drive remaps the bad blocks (that means it takes a block it has in reserve and allocates it for use for of that block number). If it cannot remap the block, use badblock option (- with reiserfs utils to handle this block correctly. bread: Cannot read the block (15802832): (Input/output error). Heeft iemand dit probleem al eens gehad ..en is er nog een mogelijkheid om de bestanden terug te halen?? ....... Ik wacht in spanning op jullie ervaringen en/of tips. Groet, Jurgen
Gast Geplaatst: 23 december 2004 Geplaatst: 23 december 2004 Het ziet er naar uit dat je harddisk gaat geven. Als je een PC hebt met voldoende harddiskruimte om de hele Dreambox-harddisk op te kopieren, kun je het volgende doen: - harddisk erbij aansluiten op de PC. Let wel op master/slave jumpers. - Linux booten op de PC (als je die niet hebt, Knoppix CD downloaden op www.knopper.net, die boot Linux vanaf CD zonder iets op je harddisk te installeren. - met 'dd if=/dev/'waar je harddisk nu hangt' of=hdd.img conv=noerrors' de inhoud van de harddisk naar een file kopieren. De bad blocks van de harddisk worden dan overgeslagen - met reiserfsck hdd.img deze image file fixen - met mount -o loop hdd.img /mnt/tmp de image file mounten - bestanden eraf kopieren Deze beschrijving is niet helemaal volledig, en gaat er van uit dat je al de nodige Linux kennis hebt. Laat even weten als je nog hulp nodig hebt. Als je in de buurt van Enschede woont wil ik evt wel helpen.
Gast Geplaatst: 23 december 2004 Geplaatst: 23 december 2004 Rebuild tree gaf foutmelding .. jawel gedurende het process .. out of memory .. fijn he dat we zoveel geheugen in onze dm's hebben :-(( .. oftewel alles kwijt!!! .. er is niets meer terug te halen .. twee jaar selectieve opnames met daardoor hoge waarde voor ons .. naar de knoppen .. heb nu huilende kinderen want hun filmpjes zijn verdwenen .. ik weet het het is maar techniek .. maar toch kl*** .. tip voor iedereen .. bewaar filmpjes niet op de dm!! .. het is een leuk hobby apparaat maar mist de kwaliteit om echt betrouwbaar te zijn .. Een trieste dm bezitter van het eerste uur ... Gegroet (en dank aan iedereen die mij toch heeft proberen te helpen). 22/12/2004, 13:35 Gestorven een HDD inclusief data. J
Gast Geplaatst: 23 december 2004 Geplaatst: 23 december 2004 Je zou het nog een keer in een PC kunnen proberen. Die rebuild tree zou, als ik mij niet vergis, alleen de ontbrekende stukjes in moeten vullen. Als dat fout gaat, zou je het volgens mij met meer geheugen gewoon nog een keer moeten kunnen doen.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen