Ga naar inhoud

harddisk recovery

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het is een paar dagen geleden ook al ter sprake gekomen, maar ik heb daar niet echt een duidelijk antwoord (voor mij) op terug zien komen.

De harde schijf in mijn dreambox gaf een foutmelding (inaccessible storage). Een aantal mensen gaf daarop als antwoord dat je je harde schijf moet formatteren. Ik ben bang dat er voor mij ook niets anders op zit, maar zijn er geen tooltjes om de bestanden op de schijf op de een of andere manier nog te redden? Ik heb hem ondertussen uit mijn dreambox en aan een PC gehangen, maar tot nu toe zonder resultaat. Ik hoop dat iemand mij daarover iets kan vertellen, want ik baal er toch wel een beetje van dat al die opnamen weg zijn. Alvast bedankt.

Gr,

Yesbuck

Geplaatst:

Probeer ff:

umount /hdd

e2fsck /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part1

fix errors? yes

mount /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part1 /hdd

Nu zou je harddisk weer vrij van fouten moeten zijn. Verloren files kan je eventueel terug vinden in de directory lost+found op de harde schijf.

Geplaatst:

er is een tool die wonderen kan verrichten, zelfs op schijven waarvan de partities meerdere malen opnieuw zijn ingedeeld (mits er natuurlijk niet alweer data op heeft gestaan) de naam is filescavenger

Geplaatst:

Helaas. Ik heb het geprobeerd maar het programma ziet niets meer op de schijf staan.

Geplaatst:

Ik heb de harde schijf teruggeplaatst in de dreambox en heb je commando's geprobeerd. Echter umount /hdd lijkt al een verkeerd commando te zijn. Mijn linux kennis is niet echt geweldig, dus ik weet ook niet of de commando's kloppen. Het andere commando werkt wel maar ik krijg dan de volgende tekst te zien:

~ > umount /hdd

umount: /hdd: Invalid argument

~ > e2fsck /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part1

e2fsck 1.35 (28-Feb-2004)

Couldn't find ext2 superblock, trying backup blocks...

e2fsck: Bad magic number in super-block while trying to open /dev/ide/host0/bus0

/target0/lun0/part1

The superblock could not be read or does not describe a correct ext2

filesystem. If the device is valid and it really contains an ext2

filesystem (and not swap or ufs or something else), then the superblock

is corrupt, and you might try running e2fsck with an alternate superblock:

e2fsck -b 8193 <device>

~ > mount /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part1 /hdd

mount: Mounting /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part1 on /hdd failed: Invalid a

rgument

~ >

Ik begin steeds harder het ergste te vrezen. In ieder geval wel bedankt voor je reactie.

Geplaatst:

misschien is het een idee om je hd eruit te halen en het programma easy recovery erover te gooien en te redden wat je wil om daarna gewoon je hd te formateren ik heb EasyRecovery.Professional.v6.04.retail voor je is de laatste versie (weet niet of ik deze link mag plaatsen) is iets van 29 mb MP als je het nodog hebt dan mail ik het je.

Geplaatst:

Probeer dit eens: mount -t ext2 /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part1 /hdd

Lukt dit nog niet, dan nogmaals proberen met e2fsck commando, het kan zijn dat hij niet alles in een keer gefixed krijgt.

Lukt het daarna nog niet, dan vrees ik dat het filesysteem te corrupt was om er nog iets bruikbaars van te maken. Helaas.

Geplaatst:

Het is al weer een paar dagen geleden, maar de tool Easy Recovery heeft inderdaad resultaat opgeleverd. Ik denk dat de harde schijf te corrupt was om met andere tools er nog wat uit te krijgen. Ook de laatste optie die Cemmie had aangedragen lukte niet meer. De bestanden die ik met Easy Recovery er uit heb gekregen zijn niet allemaal bruikbaar. Sommige spelen niet meer af. Sommige zijn na hernoemen naar .mpg wel af te spelen (via xbox), maar geven veel fouten (out of synch, verkeerde geluid, etc.). Een deel is wel goed en bruikbaar. Ik heb nog niet alles bekeken, maar ik hoop dat mijn belangrijkste bestanden nog goed zijn. Ondertussen heb ik de bewuste harde schijf teruggezet in de dreambox en geformatteerd en draait weer als een zonnetje. Dank voor de aangedragen oplossingen.

Geplaatst:

Je hebt er nu niets meer aan maar voor mij was een boot-CD met Knoppix de oplossing: Je hangt je hdd in je PC en boot met knoppix. Daarna voer je de opdracht e2fsck -f /dev/hdg1 uit; hdd terug in de dreambox en klaar!

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen